HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 G2 ribbonelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  12:22:16  Show Profile Send Xover a Private Message
En annan fördel med hembyggda diskanter i detta fall, man bygga fler och montera i den konfiguration som ger bra spridning, jag menar att man har råd då materialet är mycket billigt nästan i nivå med en påse jordnötter.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/05 :  14:58:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

värst vad enkelt det blev att bygga en banddiskant,
ESG/G1 har ju erkänt bra värden.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/05 :  16:36:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst det är skitenkelt vad upplever du som svårt?
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/05 :  22:59:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

att göra en medelmåtta till en toppdiskant,
dvs det där lilla extra. ESG -diskanterna har
ju faktiskt rätt fina kurvor.

Synd att det inte finns så mycket information på nätet
om hur det fungerar mer ingående med banddiskanter!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/07/05 :  23:26:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Esg-1 tycker jag har lite mistänkt dålig vattenfallsmätning som tyder på mycket problem med ringingar...
Även om dom försökt dölja detta med att höjja taket
Och vist blir det billigt att bygga själv om man har tillgång till bra mätutrustning, verktygen som behövs mm. annars...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  09:51:20  Show Profile Send Xover a Private Message
Då det gäller DIY så är det ofta två typer av personligheter antingen så har man bara en skruvmejsel och en sidavbitare inga tekniska kunskaper kan inte laga bilen eller göra upp en eld och ingen lokal att härja i, sedan så finns DIY:aren som har i stort sett allt och har han inte så skaffar han eller lånar en verkstad ofta mycket kunnig i det mesta lagar bilen och teven själv.
Den sistnämnda typen köper stål magneter alufolie och drar igång blir det inte bra första gången så gör han om jobbet osv till slut så har han ett par ribbondiskanter som låter jättefint och kanske bara kostar några hundralappar.
Sedan har vi lite tur om han är med i ett DIY forum och lägger ut ett färdigt byggförslag.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:13:57  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har inte gjort någon banddiskant det senaste 10 åren men jag vill minnas att det inte finns så många varianter på temat true ribbon med kort band och anpassningstrafo samt quasiribbon med långt band och högre impedans, resultatet dvs frekvensgång och verkningsgrad är ungefär samma som det alltid varit med ett par undantag och det är Raven med kort band och hög verkningsgrad och Apogee med låg verkningsgrad och långt band (Jämfört med de klassiska ribbondiskanter som finns)
Låg verkningsgrad är ingen styggelse nu när vi har digitala slustegsmoduler, idé till ribbon: långt multibaneband med 4 strips 75 cm magneter kan vara neodymium eller vanliga ferritmagneter ta det du har råd med tillverka en magnetkrets a la det danska La Folia projektet driv hela härligheten med ett digitalt slutsteg från Tripath.

Edited by - Xover on 2003/07/06 10:57:36
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:15:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tvivlar starkt på att det finns några som helst ekonomiska orsaker till att bygga sina egna drivers då dessa masstillverkas i tex. Kina, men det har väl delvis att göra med hur man värdesätter sin fritid antar jag.
Väljer man att bygga sina drivers själv, från scratch, gör man det för att det är roligt helt enkelt.

Xover: Jag misstänker starkt att du överdriver din eminens som ribbondriverbyggare och jag tycker dessutom att det är störtlöjligt av dig att försöka kategorisera DIYare i olika kompetensnivåer. Det tror jag kan skrämma bort många härifrån, folk som har lust att bygga nåt, men ännu inte vågat/kommit sig för.

Det skadar inte med lite sammanhållning mot "fienden" med sina vätskekablar och magiska stenar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  18:22:44  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst! AndersP, men så är det nog tyvärr med oss DIY:are vi är olika en del räds inget dom tom svetsar ihop plåtlådor till baselementen medan andra bara drar en strumpa över sin hemmagjorda högtalarkabel.
Det är ju så att en del stannar vid en filisofisk nivå på sitt DIY:ande och Tweakande det är bra så.
Det är den krassa verklighet vi lever i och det rår ju inte jag för.
Kolla denna länk så kanske till och med du AndersP blir intresserad http://www.snippets.org/alsr/index.php3#LSOURCE
Vi skall inte skrämmas absolut inte, men jag menar allvar då det gäller att bygga en ribbondriver det är mycket lärorikt och kan göras på köksbordet om man så önskar, du skulle bara veta, jag är nog inte den du tror.

Edited by - Xover on 2003/07/07 18:30:24
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:05:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag skulle gärna vilja bygga en faktiskt.
har du prakticerat i ämnet sjäv xover ?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  19:09:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst som jag nämnt tidigare samt kolla länken ovan så får du en bra början.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/07 :  20:29:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Xover, du har vart med i hifi -gemet länge ellerhur ? Har
du skrivit någon presentation om dig själv på sidorna?

Du har ju svar på det mesta.

-Den sidan har jag studerat närma många gånger. Även JBL´s
whitepapers om linearays osv.. är mkt intressant läsning.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  20:43:44  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja men jag är här undercover:-) vill ligga lågt eftersom jag har lite underfundiga nördiga projekt på gång.
Du har läst Whittakers site? Ok! då har du guldläge för att tillverka egna ribbontalare egentligen är det konstigt att inte fler laddar ner hans sidor och har som handbok beskrivningarna är ganska bra om än inte helt kompletta men som sagt han är dessutom en alldeles fantastisk egensinnig person jag tror att han är pensionerad numera så han har tid att fundera håll koll på denna mans bravader det kan löna sig.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/07 :  20:49:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

aha, undercover.. okej

Jo jag har börjat läsa där, inte hela sidan.. men jag ska försöka
mig ta dig till det. det kan löna sig faktiskt.

finns det någonting som stoppar en person att börja tillverka och
sälja banddiskanter? finns det några patent tagna?

vad tycker du om raven -diskanterna ? är dessa idealiska?
och fulländade för sit specifierade område?

det sägs ju at man utvecklat raven under 15 år drygt..

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  20:57:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag för min del vill inte ha den typen av ribbon drivers jag föredrar den långa typen a la Apogee med ett löst hängande band antingen som ett true ribbon som Whittaker eller ett med flera banor som Apogee, jag tror säkert att dom joxat på rätt bra med Korpen ett bra namn eftersom dom korpat alla bra idéer från föregångarna i denna del av ribbon branchen.
Fördelen med ett lååångt band är ju att man får en Line Source effekt också, om bandet är tillräckligt långt golv till tak är bäst.
Men framför allt så låter det meget gott.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:05:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag vet inte om du har vart här länge nog, men det har uppstått en del
protester gämtemot linjekällor och deras icke väl -uppförande akustiska
egenskaper etc.

nr jag ville bygga en linjekälla, var det därför jag hört at de skulle vara
speciellt bra för at minimera en del reflexer, akustiskt sett. men alla var
inte så glada över konstruktionen faktiskt.

ja korpen, det kanske är ett bra namn.. de är otroligt dyra iaf, fast .. nja.
jag vet inte jag, kan inte tänka mig att magneterna är så dyra i USA att det är
berättgat. DOCK, har de haft utvecklingskostnader för 15 år så..

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/07 :  21:13:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Rom bryggdes inte på en dag, Line Source Dipol Ribbon Transducers, LSDRT hur många har lyssnat på sådan hemma i tv soffan.
Jag har haft sådana i 15 år och är mycket nöjd sneglar ibland åt RAVEN men avstår nog från att bygga sådana eftersom jag tycker att det är bättre att satsa slantarna på ett bättre lååångt ribbon projekt dom blir också lite kaxigare i utseendet om man så säger.
Ja och så är det det där med verkningsgrad jag gillar basdelar med dålig verkningsgrad eftersom de långa banden inte är så effektiva det går hand i hand så att säga.

Edited by - Xover on 2003/07/07 22:05:27
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/07/08 :  10:09:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Just det.
Jag tycker att Dahlberg verkar ha lyckats bra med sina högtalare faktiskt.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000