HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När fan blir gammal så blir han...analogfreak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/07/02 :  08:28:02  Show Profile Send nin a Private Message
Såg en kul tråd som den legendariska producenten Tony Faulkner hade startat på vinyl asylum. Han har gjort 100-tals klassiska inspelningar (digitalt) men har visst blivit biten att även göra dom "all-analog":
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/220079.html

En rolig sak han sa var: The last thing I want to do is to have anything digital or PC in the signal path anywhere.

Så, nu verkar det som det ska komma lite NYA klassiska LP's som låter mumma...Analogt och vinyl död? No way josé

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/07/02 :  08:40:08  Show Profile Send dole a Private Message
Sent ska syndarna vakna

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:17:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Kanske ett bevis på att "sanningen" är relativ och styrs av marknadsföringslagar. När en vara eller teknik ska lanserar anses argumenten för den vara sanning men den gäller bara tills nästa ska lanseras. Eller som i det här fallet att gå tillbaka till en teknik som tidigare var sanning. Jag blir förvirrad. Det kanske märks.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:59:55  Show Profile Send matså a Private Message
Då fick du ha sagt det också, nin. nin den store vinylkungen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:07:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
När fan blir gammal, blir han religiös.
Som sagt, en riktig canossavandring då för att ångra sina synder.

Bravo
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  15:41:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag gillar bra musik. Det är alltid ett plus om det är bra ljudkvalitet i tillägg. Fördelningen av analogt och digitalt innehåll och tekniker är inte så viktigt för mig.

Mycket få nya ljudproduktioner i dag har ens godtagbar ljudkvalitet. Det är oerhört irriterande tycker jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:36:58  Show Profile Send Flint a Private Message
AndersP
quote:
Mycket få nya ljudproduktioner i dag har ens godtagbar ljudkvalitet. Det är oerhört irriterande tycker jag.
Det där var en tuff snyting. Menar du att allt som görs idag är skräp? När bakåt i tiden var det i så fall bättre? I övrigt håller jag med dig. Det som låter bra låter bra. Digitalt-analogt, trissor-rör, spelar ingen roll. Om det gick och lät bra att förstärka med makaroner så skulle jag göra det men i dagsläget är det bättre att käka dom.

Edited by - Flint on 2003/07/02 17:42:34
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:00:24  Show Profile Send AndersP a Private Message
Flint: Det är möjligt att den var tuff, men efter att du kom täbaks har jag blivit lite inspirerad kan man väl säga.

Jag menar inte att allt i dag är skräp, men om jag ska tycka till så ca 90% av dagens popplattor håller undermålig kvalitet.

Om man ser på försäljningsvolym i stort så är marknaden deciderat störst på sk. populärmusik ( rock, pop, R&B, rap, techno osv. )
Jag köper inte så mycket nuförtiden ( vuxna gör ju inte det ), men 10 plattor om året blir det väl.
Sista gången jag köpte en välproducerad rockplatta var i slutet på 80-talet. ( XTC ) Nuförtiden verkar allt komprimeras och tillrättaläggas för att kunna spelas i kommersiell radio med det lilla headroom dom får hålla till godo med där med begränsad sändareffekt och allt vad det kan va.
Det är klart man kan hitta pärlor inom sk. seriös musik där killar riggar upp stereomickar i kyrkor och spelar in direkt på DAT eller spolbandspelare och så ( typ norska " Kirkelig kulturverksted "), men jag konsumerar väldigt lite sån musik.

Exempel: Till min födelsedag 1975 fick jag albumet " Propaganda " med gruppen the Sparks. Skivan blev förstörd av lillasyster, men en god vän brände en kopia av sin CD till mig för ett par år sedan.
Den hembrände Sparks är bättre än något jag köpt av pop de senaste 10 åren kan jag lugnt säga, möjligen med undantag av Metallicas " svarta ".

Om nån här har några skivtips kanske vi skulle starta en poptråd i testmusikavdelningen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:05:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej allt nytt är inte skräp, men sedan digitaltekniken dök upp och ansågs vara sanningen, livet och evigheten, så har man ju fått höra hur undermålig den analoga tekniken varit, trots att öronen sagt annorlunda.

Jag vill minnas att när cdspelarna dök upp så stod lyriska handlare m.fl. och förklarade att så här skulle det låta, det var fullbordat, det kunde inte bli bättre. I så fall skulle all musik låta som om man spelade hartsfiol.
Det har runnit en del vatten under broarna sedan dess och till allas förvånig , så har tekniken blivit bättre.
Trots allt så dras digitaltekniken fortfarande med samma problem, om än inte i samma omfattning. Det finns fortfarande saker som kan bli bättre.
Därför är ett anammande av den analoga tekniken ett erkännande att av att även den kan låta bra.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000