HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sonus Faber Extrema, etremt moddade i HF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:19:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Hoppas ni läste senaste HF och om han Jaaaaan. Han har en del Mark Levinson prylar och så dom numera * 2 moddade Sonus Faber Extrema. Är det nån som grävt djupare i vad han har gjort?

Jan på HF: bilden var lite halvdan, så det gick inte riktigt att se. Finns där nån bättre!??


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/02 :  06:03:32  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det står ju i artikeln om inte annat..

dom rundade väl fronten. bytte kompnenter delningsfiltret och la väl om dämpmaterialet..

jobbigaste var väl att byta filterkompnenterna eftersom sonus gjuter in sina filter i nån epoxymassa.. fila för hand är melodin.. tog tydligen låång tid..

edit fast jag kanske bara svamlar nu.. tänkte på en gammal artikel i HF.. från 97 tror jag den är..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/07/02 06:04:49
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  09:01:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Det verkar som om Jan och HF uppmuntrar till moddning och ingrepp i etablerade produkter. Mycket märkligt med tanke på att det är annonsörerna som föder dom. Varför inte clona eller "ha som förebild" istället för moddning? Att modda en Jamo är väl OK. Dom har ju ändå inget andrahandsvärde, men en Sonus Faber...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:20:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ok. Med så starka ord, Jorma, blir jag endast mer nyfiken!!!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/07/02 18:21:26
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:23:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Det hela låter helknäppt om filter utan L och C men jag förstår inte din ståndpunkt. Är du för moddningen eller emot? Vad menar du.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:38:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En moddning av den här typen som inte går att återställa är upp till var och en. Men jag skulle aldrig köpa något som är moddat på det viset. Bättre hade varit att bygga helt egna högtalare.
För dessa kan knappast kallas för Sonus Faber längre.

Att sälja något som är moddat utan att tala om detta borde vara straffbart. Det skulle jag aldrig göra. Jan Warnhoff har inte undanhållit detta i sina försök att sälja Extremorna.
Så där har han inte gjort något fel.

Jag moddar ju själv högtalare med Bybee Quantum Purifiers.
Och moddade mina gamla Sonus Faber på det viset och med en del kolfibermellanlägg.
Dom moddningarna ändrar inte klangfärgen och det är lätt att återställa sådan moddning, då inga andra ingrepp i originalkonstruktionen gjorts annat än att löda loss en kabel och löda dit en Bybee. Och kolfibermellanläggen hade tagit 5 minuter att ta bort.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/02 18:44:11
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/02 :  21:24:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Nu är jag med och håller även med.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/03 :  14:20:52  Show Profile Send time a Private Message
Jorma, jag råkar känna hr Ruth och det är en mycket nogrann herre som inte lämnar något åt slumpen, det är nog så att konstruktionen är densamma men komponenter och kablage är av bättre kvalitet (nej, det är inte det bästa i dem) så de är inte söndermoddade av någon klåpare

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/03 :  19:56:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ursprungsiden med Extremorna var bla. att det inte skulle finnas några kondensatorer i delningsfiltren.
I moddningen har man lagt in kondensatorer.
Det om något är väl att totalt ändra på konstruktionen

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:17:42  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag har sett att det finns folk som
modifierar sina bilar
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:28:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Breda dyra däck på bilar kallas också av vissa för modifiering.
Jag har kört en Mercedes 500 före och efter en sådan modifiering.
Den blev dessutom sänkt samtidigt.
Den var helkass attköra efteråt.
Ägaren var nöjd med utseendet, men jag skulle aldrig köpa en sådan bil.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:32:30  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag monterade Öhlinare på min
De Tomaso Pantera ,han som
köpte den blev mkt nöjd
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:37:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Men du bytte inte motor eller annat som du ansåg dig bättre på än konstruktören av bilen. Öhlinare har jag bytt till på en av mina motorcyklar en gång i tiden. Och jag var också mycket nöjd

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:46:05  Show Profile Send Staffan a Private Message
Bäst att jag slutar nu annars kan
tråden bli lång och det heter ju
trots allt HiFiForum
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:48:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
De Tomaso Pantera har väl gött ljud

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/03 :  20:54:32  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ja , speciellt efter byte av avgassystem
till ett 8 till 1 system och montering
av insprutning istället för förgasare
Jag skulle ju lägga av,förlåt
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:26:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ok, jag ska inte fresta dig att fortsätta. Även om det är frestande

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/03 :  22:32:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är väl klart att man skall modda bilen köp en Bugatti Veyron och gör några coola förbättringar hemma i garaget.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/04 :  08:33:22  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Ursprungsiden med Extremorna var bla. att det inte skulle finnas några kondensatorer i delningsfiltren.


Om du modifierar ditt uttalande till att det inte finns några kondensatorer i signalvägen så stämmer det nog

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:05:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Och hur ska man tolka det här.

Crossover: 2 kHz first order 6dB/octave with special high-pass inductive type without capacitors

http://www.mysoundroom.com/sfextrema.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:21:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag bara skummade texten lite snabbt och såg bland annat föjande i slutet av texten:

"The strong points of this system are special drivers (the mid-woofer undergoes over 60 hours non-stop of runnin-in to optimize the performances), an original 6 dB/ octave crossover, the first without capacitors in series with the signal, fine adjustment of the damping at low frequencies, and cabinet design which optimizes the performance of the components."

Sen då det som Jorma hänvisade till längst ner där de olika delarna beskrivs.

/Erik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/04 :  17:49:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Parallellkopplad spole till diskanten med andra ord.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:27:25  Show Profile Send Xover a Private Message
Hey man! vad är det jag läser... dom bränner in elementen innan dom monteras! va coolt precis vad jag skulle göra innan jag börjar jiddra med en ny konstruktion, så att man vet vad man får för slutresultat detta har jag undrat över när HFLS projektet sjösattes varför inte börja med motionen av ingående drivers.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:30:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Xover:
Jo det skulle ha gjorts bättre. Hoppas ändå att det framgått att vi faktiskt SPELADE in elementen, om än bara i ca 40 timmar och på relativt hög nivå.
Jag måste säga att det förvånar mig att diskanten kunde öka med ca 2 dB i SPL.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  18:37:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja! men du kanske också, som jag, förstår att dessa egensinniga mekaniska ljudåterskapande anordningar från slutet av artonhundratalet liksom ottomotorn måste behandlas som levande varelser.

Edited by - Xover on 2003/07/04 19:14:55
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/04 :  22:06:13  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja två ynkliga decibel är iofs ganska mycket, det gäller också att alla ingående mätinstrument är i ordning och kalibrerade samt att omgivningen är densamma.
Jag menar att man bör hålla sig till den nomenklatur som är fastställd bör efterföljas nogsamt, se ALMA i USA om du vill ha en någorlunda bra bas.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000