HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på högtalare uppskattas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:43:03  Show Profile Send långhåret a Private Message
Denna kombination har jag sneglat lite på ett tag nu, och pengarna har man snart lyckats spara ihop


Myryad Mi120
Arcam CD72


Men några passande högtalare har jag inte någon som helst susning om?
Dynaudio 42, VR-1 ? (pris 5.000 - 10 000)

Kan vara bra med tänkbara förslag innan man åker och provlyssnar
Vill ha ett sjyst; dynamiskt, rappt och tight ljud

p.s gillar metal / hårdrock / Rock och Ambient

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:02:09  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag skulle nog kika på något från NHT (finns dom kvar i sverige). Dali säljer ett par småttingar också, som inte verkar så dumma. Kompletera med en aktiv sub-bas.

VR-1 har jag inte hört, däremot Dynaudio 42 som lät hårt och pressat i mellanregistret.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:32:03  Show Profile Send långhåret a Private Message
Ok... hm... Dynaudio kanske inte riktigt matchar övriga utrustningen. VR-1 har jag inte heller hört tyvärr. Bara "läst" att dom ska vara bra. men men...

=)

NHT är det väl ingen som säljer nu för tiden?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/07/01 :  22:56:50  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:
Jag skulle nog kika på något från NHT (finns dom kvar i sverige).


Jo Nht finns kvar i Sverige. De finns faktiskt på Expert i Täby Centrum, de fanns på Best Sound för något halvår sedan.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:01:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hifi Consult har NHT..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:08:05  Show Profile Send marcus a Private Message
Kolla upp Cervin Wega.
Rappt och tajt kanske de inte låter men det brukar iofs inte hårdrocks-konserter göra heller.
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:28:54  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Tight och rapp ljudbild har Monitor Audio B4, dock inte den värsta dynamiken men det kanske b6 har (?) annars rekommenderar jag B&w dm309, www.hifiklubben.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:52:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog försöka hitta en högtalare som lutar åt det lite mörkare hållet då du lysnar till musik som inte alltid är den bästa när det gäller inspelningskvalitet. Har du en för ljus högtalare så kommer det bli ordentligt vasst i vissa lägen och inte speciellt roligt att lyssna i längden och vid lite högre volymer. Jag menar inte att den ska saknar detajer, utan ha ett lite mörkare karaktär...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:00:39  Show Profile Send Aton a Private Message
Metal och alla former av rock förtjänar golvare tycker jag Det finns en anledning till att "alla" dyrare högtalare är golvhögtalare Självklart kan man inte få allt, alltså blir ljudet i vissa hifi-avseenden sämre än stativljudet i samma prisklass men det ändrar inte på grunderna: golvhögtalare ger ett fylligare ljud (särskilt på låg volym!!!) och riktig djupbas. För 10' kan du köpa mycket, särskilt begagnat.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  08:01:39  Show Profile Send bjarne a Private Message
Wharfedale skulle passa. Lyssna på den omhuldade Emerald, speciellt mkIV. Går att få tag på för ca 6kkr. Aad har också ett ljud som borde falla på läppen i den prisklassen.
Dessa två är kanske inget under av rapphet, men passar till metal - Tänk på att lyssningstrtöttheten kan komma snabbt om du har för pushiga högtalare till pushig musik på hög volym.
/God Jakt/ bjarne
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/02 :  08:08:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hade också testat denna otroligt vackra högtalare:



Det är en Engelholm Audio - Intendo Musica Entro www.engelholmaudio.com

Jag hade den hemma för test här tillsammans med just den Myryad förstärkare du kikat på! Jag kan säga att den kombon fungerar alldeles lyyysande!!

Stirra dig inte blind på att det inte är 14 olika element på högtalaren!!! Den spelar djup, tajt och rapp bas... Okej, den kostar 12.800:- men det är väl värt att spara lite till och få en "riktig" högtalare...

Va det nån som sa Cervin Wega??

Edited by - Pjotre on 2003/07/02 08:09:59
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:01:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Den var riktigt snygg, det är då ett som är säkert!
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:49:12  Show Profile Send långhåret a Private Message
Pjotre

Mycket snygg högtalare må jag säga :)

Tackar för tipsen!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  15:08:54  Show Profile Send bjarne a Private Message
såg att av mig nämnda wharfedale finns på esoterisk hifi för 5400:-, demoex
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:10:44  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Fortsätter som vanligt att rekommendera Alr/Jordan Classic 2, i svenska butiker 9.000kr, från www.apparat.se för 6.995kr + 195 frakt.
Tycker de låter grymt mycket bättre än Dynaudio A42. Snabbare, mycket mer detalj, mer dynamik, djupare bas, öppenhet och spelglädje. Neutrala, kanske ett litet snäpp åt det ljusa hållet, men det passar bra ihop med min Denon PMA-2000R.
www.hifi-punkten.se/hogtalare.htm
www.apparat.se (du får maila. Varning = leverans tiden är vad jag hört upp till 8 veckor!)

Enda som jag har lyssnat med högtalarna åt metal hållet är Rammsteins "Mutter" och det fungerar alldeles utmärkt trots det avslöjande ljudet från Classic 2.

Har tidigare ägt Canton Ergo 31DC och Monitor Audio Silver 8i. Classic två låter bättre än bägge dessa. Dynaudios Audience 42 hade jag hemlånat under en helg, förstår inte alls "what the fuss is about".

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2003/07/02 17:15:29
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:47:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Magnus och Långhåret: Den ÄR ännu snyggare i verkligheten än vad den är på bilden... Jag kör med 4 stycken som surroundhögtalare och dom är helt enkelt löjligt bra för priset... Träarbetet är helt makalöst!

Någon som är intresserad så kommer denna högatalare att finnas på Ljudkällarn i Göteborg från och med augusti. www.ljudkallarn.com
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:11:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Fast jag tycker ändå att stativare är smartare som första steg. Sen kan man bygga på med en sub om basen inte räcker till. Golvare i lägre prisklasser låter ofta socka och ger mer buller än bas. Så satsa på en klassisk brittisk minimonitor. Passar elektroniken du har valt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:23:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Håller inte med Brummel en sekund...
Stativare utan sub kan låta riktigt bra men måste man ha mer bas bör man absolut kika på golvare och INTE på sub. DÅ får man absolut seg bummlig och tråkig bas!!!

Intendo Musica Entro låter absolut INTE "socka" och ger absolut INTE mer buller än bas!!!!

Detta är en kvalitetshögtalare från en svensk High End tillvekrare som varit vänlig nog att även konstruera en högtalare i en prisklass som passar de flesta....
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:40:56  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag tror på Pjotres alternativ i den här tråden... Hade budgeten varit lite större hade du även kunnat räkna in Elekroakustik Melos som finns på radiolagret... Eller Audiovector M3... Om du lyssnar mycket på Metal kanske du gillar Dynaudios Audience-golvare... En kompis som lyssnar mycket på sådan musik gillar Dynaudio som fan. Jag är inte fullt så imponerad.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/03 :  02:08:06  Show Profile Send NewMount a Private Message
Ta även en titt på Tannoy Revolution R2 och R3.
Hade själv en Arcam CD72 under ca ett års tid, tycker den ger ett mycket detaljerat och mjukt ljud med "krämigt" mellanregister, något överdriven djupbas och "underdriven" mellanbas. Tyvärr befinner sig mycket av bastrummor och pukor i mellanbasen, vilket får t.ex. rock att tappa driv. Det krämiga mellanregistret får gitarrer att sakna bett och sång tappar i fokus. Vill dock tillägga att den lät så i mitt system i mitt lyssningsrum och det är min åsikt. Alla tidningar har ju hyllat denna spelare, så den kan ju inte vara helt usel. Tror dock inte att HiFi-pressen i första hand provlyssnade med rock i den tyngre skolan. Lyssnar för övrigt själv nästan uteslutande på rock/metal. Tro't eller ej, men jag sålde CD72:an och köpte en billig Sony CD-spelare i stället. Kalla mig gärna knäpp.
Myryad känner jag inte till.
Lyckat till!

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/03 :  07:33:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Nåja jag syftade kanske inte i första hand på Intendo. Den är ju för det första inte i prisklassen 5-10 som åsyftades och för det andra så har jag aldrig hört den. Själv har jag funnit att det går att kombinera sub och stativare. Om man som långhåret gillar ambient så behöver man massor med låg bas av god kvalite. Och jag har svårt att tro att det finns golvhögtalare i moderata prisklasser som klarar det.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/03 :  07:46:00  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Intendo Musica Entro // ger absolut INTE mer buller än bas!

Det beror väl på var och hur man placerar den?
Säg någon högtalare som bullrar utan rum...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/03 :  07:52:19  Show Profile Send s60761 a Private Message
Håller med NewMount..

Tannoy R2 eller R3....

Annars skulle jag nog satsat på Audiovectors M3... Kan du ju uppgradera till Audiovector M3 Super när pengarna strömmar in Mer dynamiskt, rappt och tight ljud hittar du nog inte under 20000:-, och dessa passar utomordentligt till Hårdrock

TIPS: Kolla efter begagnade Audiovector M3......

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/03 :  09:56:53  Show Profile Send långhåret a Private Message
hehe, när man trodde att man blivit lite visare..... Ack så fel man kan ha. Mycket intressanta tips och förslag. Tackar alla för detta :)

Kanske är det så att jag bör kolla över valet av CD-spelare. ARCAM kanske inte är rätt val för musiktypen hårdrock / Rock. Fast samtidigt har den en ljup bas vilket kan vara trevligt i mer atmosfärisk / ambient musik. Man kanske inte kan få allt men som jag har förstått det så är CD72 en mycket prisvärd CD-spelare (7600) som borde klå OnOff-spelarna med hästlängder ;) även när det gäller skränig hårdrock.

Tar gärna emot tips gällandes en annan CD-spelare :) Kanske CD82? *hehe*

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/03 :  17:13:39  Show Profile Send NewMount a Private Message
Långhåret, tro inte så mycket på vad jag eller någon annan säger, utan lyssna själv. Bara du kan avgöra vad som låter bäst för dig. Många gånger har jag trott att jag sett ljuset och varit tvärsäker i min bedömning, bara för att ändra åsikt helt och hållet ett par månader senare. En gång i tiden trodde jag att jag kunde rekommendera idealanläggningen i en viss prisklass, men nu vet jag att det inte går... Smaken är ju högst personlig.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/07/03 :  17:16:27  Show Profile Send NewMount a Private Message
Glömde tillägga att jag tycker CD72 passar bättre till ambient än till rock, detta tack vara den skimrande diskanten och det krämiga mellanregistret. Keyboards låter finfint, problemet är bara att distade gitarrer också låter som keyboards... In My Humble Opinion.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.09 sekunder. Snitz Forums 2000