HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L (blåsljud)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:51:18  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
När jag spelar upp låga toner < 25 Hz lite halvt högt, så låter det "fladder" från basreflexporten. Konerna rör sig inte mycket alls, jag tror inte ens de rör sig längre än några millimeter, max en halv cm. Är det nån som upplever något liknande? Slaglängden kan väl inte vara så extremt liten på dem? Är det lådkonstruktionen som säger stopp och därför börjar prutta? Tycker det borde gå att pressa mycket mer bas ur dem om konerna bara rör sig så lite... kanske det ska vara så

www.svsubwoofers.com

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:16:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Detta femomen har jag aldrig varit ute för, nu vet jag inte vad för musik du lyssnar på, är det rejäla bas skivor??

Men detta skall ju inte spela non roll, senast förra veckan så testade jag rejält högt med mina, och jag hörde inga flåsningar?

När jag lirar om dagarna så har jag så pass högt att elemeten rör sej, men jag hör inget! (jo jag hör musiken) Nu lyssnar jag inte så mycket på hårda basgångar, men tycker ändå det hörs lite skumt det du säger!

Intressant om någon annan har erfarenheter av detta!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:19:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Omkring högtalarnas resonansfrekvens rör sig membranen mycket riktigt inte särskilt mycket, däremot kommer det lika mycket luft från basporten som från elementen vid resonansfrekvensen. Det du beskriver är alltså helt normalt och det går inte att pressa mer bas ur dem med den avstämningen.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/07/01 :  19:20:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Man lär sej varje dag!

Testade köra en test ton på 20hz, basen rör sej väldigt lite då, så det ligget nåt i vad Magnuz säger!

Tar man en ton på 30hz så fibrerar rutor och allt, ja även då så rör sej elementen mer!

Edited by - marcus_ec on 2003/07/01 19:26:29
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/07/01 :  20:21:23  Show Profile Send SW a Private Message
Använder du den medföljande kontrollboxen så har den ett väldigt brant högpassfilter som börjar skära vid ca 28 hz och vid 20 hz har den dämpat mera än 12 db. Det gör bla att slutsteget slipper jobba med subsoniska frekvenser som kan komma från återkopplingar i tex skivspelare.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000