HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 HipHop. Bästa album?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:33:00  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
hej allesammans!

Hade tänkt ge hiphoppen en chans, men jag är inte så insatt så jag tänkte be er kunniga om hjälp.

vilket är den bästa hiphop plattan enligt er
Vill gärna ha en kort beskrivning, och till vilken undergrupp till hiphoppen den går under, så jag får lite mer kött på benen!

Tack på förhand /Micke


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:47:07  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Wu tang clan - Enter the wu tang (36 chambers) Det bästa hiphopalbumet någonsin.
Annars är Cypress hill ett hett tips till en nybörjare. Grymt beat... socialt engegerade texter som rör hispanics i USA... Grymt läckert med spansk rap!!
Andra tips är givetvis N.W.A, Dr Dre. Onyx, gammal Ice-t och Ice Cube osv... beror på vad du är intresserad av. Men ska man börja med hiphop får man inte missa N.W.A. Det var väl där allt egentligen började... Straight outta Compton osv.
Fan! Jag kan hålla på hur länge som helst!!!

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:58:33  Show Profile Send n0p a Private Message
Gang Starr - Moment of truth. East Coast rap med jazziga influenser.
Jurassic 5 - Jurassic 5. Ett album med lite mera old school känsla.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/30 :  20:38:03  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Eminem - Marshall Mathers LP
quote:
Slim Shady is fed up with your shit and he's going to kill you


Edited by - Hotspur on 2003/07/02 00:03:42
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/30 :  20:50:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kan inte gör annat än att hålla med fridefors!
Eminems Marshall Mathers LP är suverän!
jag är inte något större fan av hiphop och rap med eminem är riktigt bra.
När det gäller svensk hiphop är det ju Timbuktu som är överlägset bäst.
Fast han blandad dock rätt friskt med lite regeae, funk och sköna akustiska gitarrer.
För mig räcker det dock med bra musik. Hans två senaste album, "what´s the madderfakking deal" och "the botten is nådd" är två obestridda mästerverk enligt mig.
Men det är ju inte direkt någon gangster rap, men fruktansvärt bra svängig musik med bra texter också!
Kolla upp dessa!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/30 :  20:52:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
lite felstavningar blev det visst, men ni fattar väl ändå!?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/01 :  12:07:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Men ska man börja med hiphop får man inte missa N.W.A. Det var väl där allt egentligen började..."

Inte för att jag är någon hiphopexpert men... Jag trodde det började med Afrika Bambaata, Grandmaster Flash, RUN DMC, Public Enemy o.s.v.

F.ö. föredrar jag nog nästan Vikingarna och Lasse Stefanz framför Eminem. Hur har han blivit känd?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:04:01  Show Profile Send dekengren a Private Message
Äh, ska man vara sån finns det ju många som tycker det började med Gil Scott-Herons "The Revolution Will Not Be Televised" 1970. Annars är ju NWA och Public Enemy samtida - så det är väl ingen större skillnad på dom två historiemässigt. Dock var ingen av dom först med "hip hop" även om dom revolutionerade genren fullkomligt - Flash och Bambaata var mycket riktigt före även om det nog även i mina ögon är ganska korrekt att påstå att den moderna hip hopen föddes i och med NWA och Public Enemy.

Ps. Eminem upptäckes av Dr Dre efter en radiotalangtävling vill jag minnas. Rätta mig om jag har fel. .Ds
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:19:47  Show Profile Send dekengren a Private Message
Äh, jag måste utveckla detta lite. Dr Dre måste ju bara vara den coolaste killen inom hip hop - NWA, Death Row Records, Eminem, 50 Cent och alla artister han gjort låtar till - Snoop, Mary J Blidge, Truth Hurts, 2-Pac osv. Grymmaste liraren - ett produktionsgeni utan like! Så mitt tips micke blir: Spana in Dr Dre på www.allmusic.com och utforska därifrån så har du snart klämm på allt som har med hip hopens största geni att göra.

Koola gangsta/west coast-plattor med Dr Dre-anknytning, i kronologisk ordning:
NWA "Grejtest" - grejtest är ok i detta fall! Särskilt **** Tha Police är odööödlig!
Dr Dre "The Chronic",
Snoop Doggy Dogg "Doggystyle"
2-Pac (Dr Dre har bara proddat vissa spår, men ändå) "All Eyez On Me",
50 cent "Get Rich Or Die Trying" (ja va f*n, den svänger ju!)
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/01 :  13:57:13  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Public Enemy "Yo, bumrush the show"
Håller än idag, vilket inte kan sägas om den G-funk jag lyssnade på mycket förr.Extremt tröttnande, fast NWA är bra men så var de ju pinjärer och banbrytare.
So fukk tha police, goming from the underground.......
mvh busta cap
ps. don't you diss these bitches by calling them hores?


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/07/01 15:30:08
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:43:57  Show Profile Send dekengren a Private Message
Nu ska du inte vara sådan - ovan var ju som sagt en utveckling av hip hopens början och eminem-spåret.
/big baby jesus
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:00:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
Klenkar - vad har du för favoriter inom ny hip hop?
Ps Yeah yeah, I shoot reagan! .Ds
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/07/02 :  01:31:38  Show Profile Send iffe a Private Message
Själv är jag torsk på svensk hiphop, både Looptroops och Timbuktus senaste tycker jag håller hög klass. Det är dock inget man imponerar med om man vill få extrapoäng i hiphopkretsar ;)
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/02 :  10:30:13  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
För lite experimentiell och riktigt svängig, funkig, hip-hop utan pålagd attityd: kolla in Blackalicious- Blazing Arrows. mvh micke
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/07/02 :  12:30:00  Show Profile Send Texianen a Private Message
Prova Digable Planets - blowout comb helt stört skön platta prova den.
Go to Top of Page

sixpack
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/07/02 :  14:23:00  Show Profile Send sixpack a Private Message
I tidningen Vibe hade dom det dom tyckte var de 10 bästa hip-hop plattorna då, alla är väldigt bra;

10. Supreme Clientele [Ghostface Killah, 2000 Epic]

09. Aquemini [Outkast, 1998 LaFace]

08. De La Soul Is Dead [De La Soul, 1991 Tommy Boy]

07. Reasonable Doubt [Jay-Z, 1996 Roc-a-fella]

06. The Chronic [Dr. Dre, 1992 Death Row]

05. Ready To Die [The Notorious B.I.G., 1995 Bad Boy]

04. Illmatic [Nas, 1994 Columbia]

03. Criminal Minded [Boogie Down Productions, 1987 Sugar Hill/B-Boy]

02. Amerikkka's Most Wanted [Ice Cube, 1990 Priority]

01. It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back [Public Enemy, 1988 Def Jam]
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/07/02 :  15:06:45  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:

I tidningen Vibe hade dom det dom tyckte var de 10 bästa hip-hop plattorna då, alla är väldigt bra;



Kul. Jag har nästan alla För en "nybörjare" är nog Jay-Z "Reasonable Doubt" eller Dr Dre "The Chronic" de mest lättillgängliga på den listan... Wu-Tang Clan "Enter the Wu-Tang" (som någon ovan rekommenderade) är ett måste, men kanske inte plattan man bör börja med?? Ljudkvaliten är dessutom kass på den... Wu-Tangs senare är mer lättlyssnade, tex gillar jag verkligen "Iron Flag".

Annars kan man ju börja med något (nästan vilken platta som helst) med Nas. Grymt bra tycker jag! DMX borde kunna passa bra, samtliga plattor är höjdare. Notorious B.I.G. "Life After Death" är också grymt bra, blandar mer lättlyssnade låter med blytunga låter. Bättre än "Ready to die" i mina öron. Mobb Deep "Hell on earth" eller "The infamous" är blytunga och mörka plattor - hur bra som helst. Ice Cubes två första är också klart köpvärda. Men kanske inte heller det något att börja med??

Mycket New York blev det här märker jag... Hmmm. Det finns ju gungande g-funk ā la Snoop, Dr Dre, Kurupt, Xzibit, etc från L.A som oxå är riktigt bra. Men just nu är jag inne i en New York period tror jag...

Men allvarligt talat borde ju 2Pac "Greatest Hits" passa som en mycket bra väg in i Hiphopens värld av tunga beats Bra hiphop som ändå är väldigt lättlyssnat. Synd bara att de inte har sorterat låtarna bättre... Det hade varit bättre att ha låtarna i kronologisk ordning.

Eminem?? Jo han är grymt bra enligt mig med. Han blandar dock in lite väl mycket pajaskonster i allt för många låtar. I sina bästa stunder är han dock en av de främsta...

Jaja, lycka till!

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

sixpack
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/07/02 :  16:14:15  Show Profile Send sixpack a Private Message
Alla tips som kommit in tycker jag är bra tips, förutom möjligen Ice-T som jag inte tycker gjort någon riktigt helgjuten platta, bara min åsikt förstås.
Jag har funderat lite under dan och kommit fram till att mitt tips till en nybörjare är: Licensed to ill-Beastie Boys. Rockig, punkig ungdomsrebellig partyplatta som är svinbra faktiskt.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:14:43  Show Profile Send Soulman a Private Message
Glömde ju ett gäng... Erick Sermon "Music" borde vara en mycket bra "nybörjarplatta". Soulig party-hiphop som man blir glad av. Sedan finns det ju mästare som Gang Starr (lyssna tex på "Moment of truth") och Rakim (och Eric B), lyssna tex på Rakims "18th letter". Både Gang Starr och Rakim är mer traditionell hiphop, men mycket bra. Rakim går under smeknamnet "The God"

Vill du börja med att köpa några rea-plattor och strunta i fullpris, rekommenderar jag följande blandade kompott skivor hämtade från Ginza:

1. De La Soul "Art official intelligence/Bionix" 35 kr. Glad hiphop med finurliga beats och melodier. För 35 kr är det ett fynd!!

2. Jay-Z "Reasonable doubt" 79 kr. Enorm debutplatta. Börjar med en gåshudsframkallande duett med Mary J Blige.

3. Mobb Deep "Hell on earth" 79 kr. Blytung hiphop. Ensamt piano i moll mot tunga beats. Inget för den som vill ha party-hiphop.

4. Dr Dre "The chronic" 99 kr. Solig g-funk från LA. Hade jag ägt en cab hade den här spelats nära på varje gång jag körde den...

Summa: 321 kr inklusive frakt.

Gillar du inte någon av dem är det nog läge att ge upp försöken att börja gilla HipHop

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/04 :  14:33:46  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Das FX är rätt roliga!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/07/05 :  13:46:50  Show Profile Send zorro a Private Message
N.E.R.D - In search of...
jäkligt skön skiva! Bästa låten är helt klart #5 Provider.

Dr Dre har ju annars gjort några bra skivor, tillexpempel skivan "2001".

heja sverige!
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:31:32  Show Profile Send Reefer a Private Message

Men va f...ingen har nämnt Erik B & Rakim, SKANDAL!!! med låtar som "Paid in full" "I know you got soul" och "Follow the leader" tillhör dom för alltid Hip-Hop'ens stora

ps. N.E.R.D. är lätt-soul-slisk-pop-med-två-skedar-RnB men Hip-Hop it is NOT. ds ;)








"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/06 :  01:45:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Artistmässigt tycker jag Nas och The Roots är bäst.
Några bra plattor
:

Nas - I was written (min favvoplatta, Nas andra skiva(han har gjort sex-sju st) från '96)
Nas - Illmatic (Nas första platta från '94)
Nas - God's son (Hans senaste)
The Roots - Things fall apart (Deras bästa skiva, de har gjort fem-sex st)
Ghostface Killah - Supreme Clientele (Skitbra! mycket Wu Tang feeling i beatsen)
Wu Tang Clan - Wu Tang forever (Klassiker!)
Wu Tang Clan - Rza's greatest hits (Det bästa av det bästa!)

Finns många till!
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:14:11  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Men va f...ingen har nämnt Erik B & Rakim, SKANDAL!!! med låtar som "Paid in full" "I know you got soul" och "Follow the leader" tillhör dom för alltid Hip-Hop'ens stora


Reefer: Tre inlägg upp . Fast jag fokuserade främst på Rakim...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:58:45  Show Profile Send Reefer a Private Message
Soulman sorry missade det


"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:40:19  Show Profile Send emp a Private Message
Jurassic 5
RJD2
DJ Shadow
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000