HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vilken skillnad....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:22:36  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
lånar morsans proton 520 medans hon är på semester och vilken underbar skillnad det är mellan den och min rejält dåliga JVC RX-150

Think for yourself.
Question authority.

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:26:08  Show Profile Send marcus a Private Message
Jobbigt att ha sämre stereo än sina föräldrar.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:28:04  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
sannerligen...

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/29 :  18:30:19  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej eleven, vad har du för grejor i övrigt? *nyfiken*
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:37:34  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
om jag ska vara ärlig så är jag helt systemlös förutom min JVC rx-150 receiver och mina american acoustics D5550(b) högtalare. det är otroligt frustrerande. men jag tog studenten i maj och ska i augusti börja jobba och mina första löner är helt vigda åt hifi, det lovar jag.

tänkte mig, som det pratats om i tidigare trådar, ett NAD system. känns sådär lagom och tryggt för mig.


Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:23:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Proton 520? Likadan som jag har till datorn ju! Kanonförstärkare! Köpte min för minst 10 år sedan, ny för 1200:-!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:24:35  Show Profile Send divander a Private Message
Man skall inte låta sig förtryckas av sina föräldrar genom att ha sämre ljud och utrustning än vad de har. Sträck på ryggen och uppgradera.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:00:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ja då är vi ungefär jämngammla då..=)
Ja nad är inte dåliga men titta på annat också innan du bestämmer dig... och lycka till med din blivande stereo
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:23:42  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
det ska bli underbart att ha ett stablit och bra ljudssytem... längtar så.

proton 520 är underbar, det vill jag lova.

och visst ska jag lyssna noga på alla alternativ så att jag får det som passar mig bäst.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:28:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kanske tycker att Proton förstärkaren är hur bra som helst..men om du skulle skaffa dig nått nyare så skulle du få se vad som du KAN få idag !! Den har tyvärr inte mycket att sätta imot om du skulle skaffa dig en bra förstärkare idag..

Så ge dig ut och lyssna på produkter hos handlare och försök låna hem några så kommer du nog bli överaskad !! jag lovar...*L*

/M
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:57:02  Show Profile Send Nemo a Private Message
Proton 520 var min allra första riktiga förstärkare. Ack ljuva minne

HiFi och musik var alldeles till sig över den i sin recension vill jag minnas.

Apropå NAD, så föredrar jag alla gånger min (numera sålda) Proton 520 framför mina föräldrars NAD; de NAD-förstärkare jag lyssnat på har låtit spänt och artificiellt i mina öron, medan Proton:en alltid lät levande, musikaliskt och engerande. NAD:s CD-spelare, däremot, verkar trevligare, i varje fall NAD C541i, som jag själv har haft. Cambridge Audio tycks annars vara ett bra alternativ om man vill ha välljudande apparater till lågt pris, att döma av vad jag snappat upp om dem. Jag har dock inte själv lyssnat på deras grejor, men de finns på HiFi-klubben och deras butiker finns ju nästan överallt verkar det som, så där kan du ju provlyssna.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  02:47:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Onekligen väntar många roliga och trevliga lyssningsstunder...
och mycket beslutsvånda när man skall köpa nya grejor.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/30 :  09:35:23  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
men om du skulle skaffa dig nått nyare så skulle du få se vad som du KAN få idag

Stopp och belägg! Det där är en farlig fälla att trampa i, dvs. att tro att allt nytt nödvändigtvis är bättre än äldre prylar. Så behöver det inte alls vara, även om hifi-branschen nästan lyckats lura i oss det...

Jag fick mig t.ex. en ordentlig tankeställare då jag skulle provlyssna mina 1.3SE för ngn vecka sedan: killen som sålde dom hade en Sony XB930-spelare och en - håll i er nu - Akai-receiver från 70-talet! Han hade redan per tfn förklarat att det nog inte skulle ge så mkt att provlyssna 1.3SE med dessa grejor, men jag ville förstås ändå kolla in dom innan jag slog till/bestämde mig.

Hur tror ni det lät? Svar: Smått fantastiskt! Jag fattar fortfarande inte hur det var möjligt, men det säger ju en del om den malplacerade 70-talsförstärkaren..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/30 :  09:48:45  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag har en gammal Pioneer förstärkare från sent 70-tal. Den låter riktigt bra! Kan fortfarande konkurrera med en del dyrare(nya) förstärkare på hifimarknaden.

Edited by - n/a on 2003/06/30 09:49:55
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/30 :  10:31:22  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Vill inte påstå att jag hört på för många Akai förstärkare under min livstid (1), men det har de äldre hifi rävarna runt om mig. My old man hade en tills dess att han bytte till sin NAD 218. Han behövde mer kräm och steget till ena kanalen var bytt pga en slarvig morsa som vattnar allt och allting. De lät tydligen bra och höll måttet motsvarande nyproducerade stärkare från andra märken in på mitten av 80- till tidigt 90- tal. Sedan kom boomen med "Japaneese - cheap, lowtech" och man kunde köpa ett komplett plast paket med skivtalrik, band och radiodel med matchande högtalare för 2000 pix. Har inte sett en Akai sedan dess.....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:20:15  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag har faktiskt en riktigt gammal AKAI stärkare med tillhörande radiodel upp på vinden. ena kanalen verkar dock haltrasig. jag tror att jag till och med har kvar de tillhörande AKAI högtalarna hos farsgubben.

men särskilt kvalitetsmässiga känns dom inte.

men det där att Proton 520 skulle låta bättre (än en NAD) finner jag lite oroväckande, kan det verkligen vara så?

Think for yourself.
Question authority.

Edited by - eleven on 2003/06/30 11:29:27
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:23:06  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
men det där att Proton 520 skulle låta bättre finner jag lite oroväckande, kan det verkligen vara så?

Vad är det som är "oroväckande", eller ens konstigt,
med att Proton 520 låter bättre än JVC RX-150?
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:27:17  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
nja, jag tänkte mer på Nemos inlägg där han beskriver att hans uppfattning i frågan än att Proton 520 skulle låta mer musikalisk och levande än en NAD stärkare.

att en proton 520 låter bättre än en JVC RX-150 har jag själv bevis på och finner inte det minsta oroväckande.


Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:42:56  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
MartinH: En förstärkare blir inte bättre bara för att den är ny. Proton 520 kostade 2000 i ordenarie pris för 10 år sedan. Hittar du en lika bra eller bättre förstärkare idag för motsvarande pengar (kanske 2500, vi har ju haft låg inflation) så köp den direkt!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:47:20  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Gubbens Akai med sin tillhörande radiodel, har varit på service EN gång då morsan vattnade stärkaren. Sedan dess har prylarna gått felfritt. Stärkaren används numera kopplad till datorn när han omvandlar vinyl till CD, men radiodelen sjunger fortfarande. Inget fel på kvalitén där inte, har inte ens behövt kontaktspray till de äldre "vreden" för source med mera. Sprakade aldrig vid volymjustering som många äldre förstärkare gjorde efter 10 år på nacken.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:49:11  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
att en proton 520 låter bättre än en JVC RX-150 har jag själv bevis på och finner inte det minsta oroväckande

Ojdå, då förstår jag - och ber om ursäkt, missade att det var du som startade tråden.. NAD och Proton ligger väl annars i ungefär samma hifi-division, inte konstigt om man föredrar än den ena framför den andra då?
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:10:34  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
är det inte så, har jag fått för mig, att fabriken som satte ihop NAD fick för sig att skapa en egen produktserie och då kom fram till proton, eller är jag helt ute och cyklar där?

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:12:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
eleven: Jo, precis nåt sånt var det. 520 är väldigt lik NAD 3040 i både sin uppbyggnad och vad det gäller ljudet.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:56:53  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Mina 2- och 5-åriga döttrar har en Proton 520 i sitt lekrum.
Tur att dom har en sån snäll farsa.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/30 :  16:10:25  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
fasiken vad svårt det är att bestämma sig för vad man ska ha...

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:28:46  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
eleven, om du vill kan du ju berätta ungefär hur mkt pengar du vill lägga sen kan man ju ge tips till dig vad du bör åka och kika på om du har svårt att bestämma dig
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000