HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel´s DVD/CD!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:19:20  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Hej på er alla!

Går i uppgraderings tankar, funderar på att byta ut min Pioneer DV-444 mot en Rotel spelare. Kör även med en Musical Fidelity X-24K DAC.

Förstärkare: Rotel RA-1060
Högtalare: AP Blue Daimond

Är mest sugen på en Rotel då jag tror dom är bra och lär matcha förstärkaren fint i racket :)
Kandidaterna är RDV-1060, RDV-1080, RCD-1070! Vilken tror ni funkar bäst som transport eller ren CD spelare?
Deras RDV-1080 skall visst vara grym som CD spelare har jag hört. Men hur är den nya RDV-1060? den kostar ju dock 3papp mindre, väger 1kg mindre men har dock scart och tar brända skivor som 1080 inte fixar. Är dom likvärdiga ljudmässigt (och bildmässigt)? Någon som jämfört?
Då CD ljudet är prio #1 kanske deras rena cd spelare 1070 är ett bättre alternativ?
Hur tycker ni Rotels spelare låter allmänt? är dom prisvärda?

Tror ni min DAC kommer göra någon nytta med en ny Rotel spelare?

Tack på förhand SubZer0

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:31:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hej..

Personligen så skulle jag nog inte begränsa mig till Rotel nu när du bestämmt dig för att uppgradera..Rotel är på långa vägar inte de bästa som du kan hitta i prisklasserna.
Jag skulle nog behålla din Pioneer som ren DVD och köpa en ny transport eller göra dig av med din X-24dac och köpa en ny cd-spelare.. X-24 var bra då den kom, men har nog blivit omseglad av vissa produkter som finns på marknaden idag..Dock är den nog fortfarande bättre än mycket som sitter i vissa DVD spelare.

Så mitt tips är köp en Rotel cd och se om du får nån förbättring med din dac, men jag skulle nog titta på en del annat som finns.. Typ en Roksan,Rega,Naim,Arcam..för där tror jag du får en roligare spelare. Sen att du inte för en lika symetrisk design i racket, men det är ju hur det låter som är det viktigaste.

/Martin
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:45:06  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Är inget måste att behålla X-24an, visar det sig att den ej gör någon nytta med en ny DVD eller CD så gör jag mig av med den.
Utseéndet är rätt viktigt för mig. Kravet är att den i alla fall ska finnas i alu utförande så den matchar något. Har sneglat lite på Arcam och vincent, hur är dom?
Vilka andra bra/prisvärda cd/dvd spelare finns det för runt 10papp?
Och hur bra är igentligen en DVD spelare som ren CD?

Tack på förhand SubZer0.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:01:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä precis, kolla om din dac gör nån nytta annars så gör du dig av med den..

Om du vill ha nått i silver så har du en hel del att välja på !! Allt verkar ju finnas i den färgen nu mera..*L*
Arcam har alltid gjort bra cd-spelare, dom är bättre på det än på förstärkare har jag alltid tyckt, så det är ett bra val. Vincent är jag lite skeptisk mot, jag tror att det är mer design än kvaitet inuti ( om man nu ser på pengarna de kostar..)
Du har en mycket bra DVD från Roksan ( Kandy ), den har jag hört som cd och det lätt völdigt likt deras rena CD..

Vissa märken har DVD spelare som gör bra ifrån sig som ren CD, men om man oftast ser att dom kostar lika mycket, så finns det inte en ekonimisk möjlighet att en DVD med en massa mera kretsar som kostar pengar ska kunna prestera på samma nivå..
Men är man medveten om att det inte ger lika mycket och att man får en spelare att använda istället för två, ja då kan man köra med en apparat.
/Martin
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:36:59  Show Profile Send sampix a Private Message
Hej,

Jag va tidagare inne på att köpa en rcd-1070. En riktig bra cd.
Nu råkade jag köpa en rcd 991 istället..som jag tycker är ännu bättre
Arcam har många fina cdspelare, cd 72 är fin. För att inte tala om cd 82,..tror dessutom de har gått ner lite i pris på senare tid. Absolut prisvärda.
Om du väljer en arcam eller en rotel beror mycket på vilken musik du lyssnar på.

//sami

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:57:08  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
//Sampix

På vilket sätt tycker du rcd 991 var bättre än 1070?
Lyssnar på det mesta men mest blir det Jazz, Blues, Klassigt men även lite Drum N´Base, Trance och tyngre Rock. Det jag saknar med mitt ljud nu är lite mer värme. Då jag tycker AP BD är något för ljusa. Men förhoppningsvis så skall dom bytas ut mot ett par begagnade Martin Logan så småning om :)

Tack på förhand SubZer0.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:07:13  Show Profile Send sampix a Private Message
I mitt tycke så släpper ljudet lite bättre med rcd 991 än rcd 1070. Bättre dynamik och detaljskärpa. Däremot så kostar den ca 4000-5000 mer också.

Vet inte om varken arcam eller rotel är så varma i sitt karaktär. Men det kanske högtalarbytet fixar till

Med tanke på din musiksmak skulle jag välja en rotel-cd framför en arcam. I mitt tycke så va rotel ganska överlägsen arcam när det gäller rockmusik,..Rotel är ju mer en "pang på rödbetan"-cd Däremot så tyckte jag att arcam va bättre med akustiskt material.

Cdköp är ingen lätt sak. Men ack så roligt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:18:27  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Ingen som har provat och jämfört Rotels spelare 1060, 1070, 1080?
Vad mer skiljer sig 1060 och 1080 åt än pris, vikt, cdr, mp3, scart? Är båda lika bra CD spelare? Och hur mycket sämre/bättre är deras rena CD spelare, ser man på teknik spacen värkar dom ju likvärdiga!

Tack på förhand SubZer0.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:55:11  Show Profile Send A8 a Private Message
Rotel 1080 är i grunden (förutom da sektion och nätdel)samma som technics A10, vilket var en av de första dvda spelarna på marknaden. Jag hade hemma bägge för test och digitalt ut var de likvärdiga och inte speciellt bra. Då var pioneer 939 överlägsen digitalt ut och bild mässigt.
Rotel 1080 är en riktigt gammal konstruktion.

Hursom helst håller jag med andra i tråden, sträck dig utanför rotel på dvd spelare.
Har du dessutom en X24 hade jag varit noga med att välja en dvd spelare som kan köra ut 24 bitar på digital utgången så att du kan njuta fullt ut av de 20-24 bitars pcm spår som finns på en del dvdskivor.
I dessa dagar kan du få dvd med generellt bättre bild hantering, 12 bitars video dac, dvd audio och/eller sacd för runt 10 papp.

Några exempal är pioneer 757, Yamaha 2300, philips 963, denon 2900.

Som cd drive har jag bara erfarenhet av denon 2900 vilket jmf din pioneer 444 borde bli ett signifikant lyft.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:33:25  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Så 1080 är alltså ingen höjdare på CD, det var väl den som H&M blev helt lyriska över när dom testade den, dom tyckte ju att den var värd varenda kr som ren CD spelare och att den även var bra som DVD spelare var ett plus, kostade då 25 000:- (2001) http://www.xlfidelity.se/tester/RDV1080_HiFid_0105.pdf
Tester ska man ju alltid ta med en nypa salt, är det en näve som gäller i detta fall?
En annan sak värkar lite konstigt med denna spelare är att den sänktes från 25papp till 13 bara så där! är det fortfarande samma spelare?

Tack på förhand SubZer0.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:18:12  Show Profile Send A8 a Private Message
Att den sänktes från 25 till 13 talar sitt eget språk, och ja det är exakt samma maskin. Det enda den har som talar för den är att den heter Rotel.

Vad gäller tester i vissa sammanhang ska man nog fundera över.

För din egen del kan jag inte annat än uppmana dig att låna hem lite olika spelare och välja den du gillar bäst.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/07/01 :  08:27:18  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Blir tyvär lite svårt att låna hem Rotel spelare då inga butiker på Gotland (där jag bor :( säljer Rotel.
Men visst skulle det dyka upp ett test DVD-A/SACD spelare i nästa nr. av H&M får hoppas någon av Rotels spelare finns med där så man kan få något hum om hur den är.

//SubZer0
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2003/07/03 :  18:25:52  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Lutar mer och mer mot rdv-1060.
Ingen som känner till någon Tysk nätbutik med bra pris på Rotel prylar?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000