HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 DAB Tuner från Cambrige..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:17:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Cambridge fortsätter tydligen att förvåna att man kan släppa billiga produkter med bra prestanda.. Nu kommer man med en DAB tuner som i England kommer att kosta 150 pund, så i sverige borde det nog kunna bli 2000-2500:- !! Inte illa för en så pass avancerad tuner. Så det kanske blir att man får svälja sin stolthet och ta sig till Hifi-Klubben snart..

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:37:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det lät intressant ska iväg och lyssna så fort de kommer in.Tack för tipset.
Mvh
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:55:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Och vad ska man lyssna på med den? DAB verkar ju tyvärr vara på väg att självdö, sändningarna är väl iofs fortfarande igång i storstäderna men det är ju fortfarande bara SR som sänder.

Observera att detta inte är kritik av DAB utan snarare ett konstaterande, det verkar inte finnas mycket intresse hos vare sig mediebolagen eller konsumenterna för DAB. Digital-TVn relativt snabba intåg beror väl mest på att bolagen vill få plats med fler kanaler och få ned produktionskostnaden, den "sporren" finns väl inte på samma sätt för radion.

DAB har ju också stark konkurens av internet-radio (om man inte är i bilen vill säga), även ur hifi-synpunkt är det ju ett bra alternativ, alla SRs DAB-kanaler (och vanliga) finns ju också på nätet.

Edited by - f95toli on 2003/06/29 00:59:26
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:20:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan man väll säga att DAB inte är en jättekomersiell succe, och att reklamradiokanlerna inte kör det är nog mycket pga utav deras redan så dåliga utbud och låga kvalitet på utsändningar.. Sen kostar det en hel del med sändare och det finns inte dom pengarna i svenska småstationer..Men visst skulle det vara trevligt med ett bredare programutbud på DAB. Som tur är så kommer i alla fall Cambridges tuner inte kosta så mycket som DAB tunerna gjorde tidigare ( 7000-10000:-).
Inetrnetradio ser jag inte som en konkurent till vanlig radio ens, sämre kvalitet går ju inte att få !! Att koppla datorn till sin hifianläggning ger i alla fall ljud men jag kan inte se hur man skulle kunna få en likvärdig kvalitet på en sån sändning jämfört med att ha en bra tunerdel ( tex. Naim,Magnum Dynalab, Fanfare m.m. ).. Men visst det är ju dom som tycker Mp3 är bra oxå !!

/Martin
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:42:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kvalittén på internetradio är väl inte nödvändigtvis sämre än DAB? Det beror väl på vilken packningsteknik/bandbredd som används? Jag har för mig att kvalitén på DAB ska vara nästan lika bra som en CD-skiva men det samma kan nog sägas om ex WM9 som strömmas med 192kb/s.

Att DAB inte är någon kommersiell succe är helt rätt, SR har ju faktiskt lagt ned flera sändare och vad jag vet så sänder inga reklamradiostationer. Jag tror helt enkelt inte att det finns någon marknad för DAB i Sverige.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:51:40  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Själv avlyssnar jag digitalradio via Comhem.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:55:47  Show Profile Send Jadde a Private Message
Den ljudkodning som används i DAB är standardiserad av ISO/IEC. Standarden medger användning av ett stort antal datahastigheter mellan 32 kbit/s och 384/ kbit/s. Samplingstakten är alltid 48 kHz i DAB och ljudkvaliteten sjunker naturligtvis med lägre hastigheter. En mängd lyssningsprov som genomförts över hela världen har visat att en hastighet på något över 200 kbit/s inte ger någon subjektiv skillnad från en CD.

Edited by - Jadde on 2003/06/29 12:59:04
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:13:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det stora flaskhalsen med internetradio är en hel del i näten som ska omvandla radioutsändningen ett antal steg inan du har den i datorn, sen så har du oftast inte speciellt bra grejer i en dator jämfört med en radio del. Så att säga att en internetradio ska kunna vara samma kvalitet som DAB, ja det kan jag inte köpa direkt..

Och som andra sa här så har DAB en mycket bra kvalitet i sina utsändningar, dock så är det så att det mest fungerar i storstäder, coh ja det är SR som sänder.. Men bra är det i alla fall..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:41:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men TCP/IP har en del finesser som inte DAB har, bl.a. felkorringering och återsändning. Du kan få en perfekt överförd signal till din dator och om du sedan sickar signalen till en extern DAC så kan jag inte se att det spelar någon större roll vad som hänt på vägen.
Att sedan internetradio inte fungerar lyssande idag håller jag med om, men det gör inte DAB heller. Frågan är hur situationen ser ut om ca 5 år. Om "alla" då har minst 10 Mb/s hem så kan man ju tänka sig internetradio av väldigt bra kvalité (misstänker att skivbolagen kommer stoppa den utvecklingen).
Redan idag kan du ju ta emot MP3 kodad med 384 kb/s via Shoutcast och det är nog bättre kvalite än DAB någonsin kommer få.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:24:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men sen så är det ju oftast så att det bara sitter skit i datorerna som tar emot signalerna från internet så man bara får en riktigt dålig signal ut i sin stereo !! Men visst om alla skaffade sig riktigt bra ljudkort för en 5000-6000:- så skulle det KANSKE kunne bli nått att kunna jämföra med DAB, men som det oftast är nu så är det ingen ide att jämföra..

Det är ju lite som att jämföra en cd spelare för en 4000:- med en riktigt bra för 15000:-, det är inte många som skulle kunna säga att 4000:- spelaren är jämförbar ?!?!?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/30 :  02:51:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men är det någon som vet något om sändningarna håller på att självdö, eller bara ligger i träda och väntar på att tekniken skall mogna eller bli billigare för att kunna komma igång?

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/30 :  03:47:22  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Skulle inte det analoga nätet släckas ner 2007-08 nån gång?
Mvh
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/06/30 :  08:38:30  Show Profile Send d_kay a Private Message
Okej, fast ni missar det viktigaste. DAB är Broadcast, dvs datatrafiken påverkas inte av hur många användare som lyssnar till musiken, med internetradio är det tyvärr inte så. Dessutom kan man skicka all möjlig information över DAB, t.ex. bilder/filmsnuttar/hemsidor. Möjligheterna för nyhetssändningar till mobiltelefoner med inbyggda DAB-chip är oändliga. De betaltjänster mobiloperatörerna hoppas på kommer säkert gå över reklambaserad DAB istället. Typ, som snyggare Text-tv. Vem behöver tanka Aftonbladet, när det konstant sänds över DAB?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:53:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Neon: Det är det analoga tvnätet som släcks ut då !!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/30 :  19:16:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
MartinH: Min poäng är att det inte spelar någon roll!!!
Deet enda del som nåste hålla hög klass är den del som skickar ut digitalsignalen till stereon eftersom man där INTE kan använda felkorrigering. I alla delar i kedjan före den digitala utgången på ljudkortet går det att få en perfekt signal helt utan informationsförlust. Att man sen måste ha en bra DAC i sin receiver för att göra något vettigt med den digitala signalen är är en helt annan sak.
Att det skiljer mellan CD-transporter beror väl mest på att CD-mediet som sådant inte kan använda återsändning och därför har en rätt dålig felkorrigering, de tekniska kraven är därför större.
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/08/06 :  14:56:39  Show Profile Send grushog a Private Message
Jag mailade HiFi-Klubben och frågade när / om dom kommer samt vad dom skulle kosta.
Svaret blev att dem säljs i Norge och Danmark.
Den kommer dock inte att säljas i Sverige eftersom den bara klarar upp till 192Kb/s och SR eventuellt kommer att sända i 256Kb/s.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:57:19  Show Profile Send Yps a Private Message
Synd då.

//Magnus
Go to Top of Page

rqu
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:23:55  Show Profile Send rqu a Private Message
Huhm, jag har en Cambridge DAB300 sedan en vecka tillbaka, fick den av några engelsmän jag känner, jag får skicka tillbaks den till England om SR går över till 256! Ljudet är bra, lite vass diskant ibland, det oberorende om jag använder den inbyggda omvandlaren eller jag använder min externa Cambridge DAC1:a, den inbyggda DAC:en verkar vara bättre än den i min DAC1:a (kanske beror det på att den skickar ut 48khz och arbetar med 192khz internt). Tyvärr så testade de tunern hemma i England så jag har alla radiostationer från London kvar i minnet (verkar inte gå att radera). Är det någon som vet när de skall gå över till 256, jag har nämligen problem med att den säger att P3 och P2 är offline, igår funkade de kanalerna utmärkt...
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:40:16  Show Profile Send everwake a Private Message
var inne på hifiklubben i går, och kollade på radio, fick då beskedet att cambridge-radion troligen skulle försvinna ur sortimentet, eftersom den inte klarade SR´s kommande sändningar, i stället rekomenderade man en "pure"-nånting, som klarade FM/AM/DAB, den kostade dock 5500:-

nåja...8 år utan radiodel...klarar mig ett tag till
Go to Top of Page

Lasse_L
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:53:51  Show Profile Send Lasse_L a Private Message
Talade med SR:s DAB avdelning för någon vecka sedan, och dom rekommenderade ett PCI kort från Modular Technology för runt 100 pund. De använder kortet själva, och det har inte heller 192 Kbit-begränsningen. Klarar tydligen dessutom att spara ner bitströmmen direkt till hårddisk (MPEG 2, alltså). Finns att köpa från Danmark för
SEK 1400:-

http://www.modulartech.com/dsheets/DAB_PCI.htm
http://www.dabradio.dk/
http://www.simplyradios.com/acatalog/Home_Internal_PCI_card_178.html
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:17:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man and måste använda en dator så kan man väl lika gärna lyssna över nätet. SRs DAB sändningar finns ju också på nätet med bra kvalité (dom skulle iof kunna höja den ytterligare ett snäpp om de ville), kräver iofs bredband för att det ska flyta på.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:26:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som vanligt så har de så kallade "experterna" på SR inte mycket kunnande om Hifi...
Go to Top of Page

ronnang
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:57:28  Show Profile Send ronnang a Private Message
Fick ny info av Hifi-klubben Sverige idag. Dom har pratat med SR, som sagt att det möjligen är något enstaka program som ska sändas i över 192kbps. Därför har Hifi-klubben Sverige ändrat sig, och det går nu att köpa DAB-tunern från Cambridge hos dom.

Allt detta enligt ett e-mail från hifi-klubben!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/13 :  00:43:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
OK, vi får väll se vad som sägs nästa vecka då, då kanske den är borta igen...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/13 :  03:33:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Börjar inte det här fladdrandet bli lite löjligt, vi har en i det närmaste monopolist som inte kan bestämma sig för vilken standard man skall antaga, dessutom kanske man skall sända något program med högre kapacitet än de vanliga programmen. Varför det kan man ju undra, det kommer ändå inte att finnas mottagare. Vem letar upp en dyr mottagare för att man kanske kommer att sända något program med högre specifikationer än de gängse.
Lek med skattepengar?

Bravo
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:25:17  Show Profile Send d_kay a Private Message
Tycker det är bra med monopol när det gäller standarder. Då får man ju EN standard. Och inte DVD-RAM, DVD+RW,DVD-RW, snart DVD blue-ray också. Hip hip..

Så snart SR sätter ned foten så... vilket britterna redan verkat göra. Så det dröjer inte länge förrän vi fixar DAB också. Nästa gång så tycker jag vi väntar på de stora jättarna (England,Tyskland,USA) innan vi börjar investera.

Bara landbaserad digital TV verkar skit hittills. Folk har klagat på att sändningarna har sämre kvalitet än i analoga nätet. .

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000