HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extrem konrörelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:00:07  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hejsan,

Upptäckte idag när jag skulle stänga av min stereo efter att den stått på ett antal månader att baselementen i mina högtalare gjorde en extremt lång ihållande konrörelse, först utåt sedan inåt och i ingående läge höll den sig minst 4-5 sekunder..?? Då jag inte stänger av och på mitt slutsteg speciellt ofta (läs aldrig) så har jag inte reflekterat över om detta alltid händer vid avstängning.. försteget var fö ställt på noll i detta läge...

Blir det likadant hemma hos Er när ni stänger av era slutsteg? Ser lite oroande ut... man vill ju inte att hgt ska utsättas för en strömrusning som pajjar elementet.

Har fn McCormack DNA-1 steg med ett par JMLab 906.

mvh//jouni

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/28 :  20:19:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Steget lämnar alltså dc på utgångarna när du stänger av det. Hur mycket är enkelt att mäta med en multimeter. Mina steg som är utrustade med dc-servo har samma otrevliga om än vanligtvis ofarliga egenskap, en kanal lite mer än dom andra tre. (Jag kopplar ifrån diskanterna innan jag stänger stegen) Nu har jag aktiv delning och i det närmaste frihängande band-diskanter så för mig är det nog känsligare än för dig men kolla så det inte är väldigt mycket det handlar om. Kolla även hur mycket du har med stegen på när du ändå är igång.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:53:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det bara ultra highend makapärer som har denna otrevliga egenskap. Har varit på mässa där alla koner rörde sig i takt med musiken. Konen ska väl aldrig synbart röra sig. Eller har jag fel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:09:38  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Nix jag har inget sådant hos mig... det som händer här är att elementen slutar vibrera och det blir tyst.
Ha det och hoppas det inte är skadligt
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:20:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Brumel, det klart att den rör sig synligt (basen). Vissa element har ju en slaglängd på +- 20mm eller tom mer. Ser man inte det så är man nog blind (förutsatt att man spelar högt förstås)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/06/29 :  16:51:11  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
quote:
Steget lämnar alltså dc på utgångarna när du stänger av det. Hur mycket är enkelt att mäta med en multimeter. Mina steg som är utrustade med dc-servo har samma otrevliga om än vanligtvis ofarliga egenskap, en kanal lite mer än dom andra tre. (Jag kopplar ifrån diskanterna innan jag stänger stegen) Nu har jag aktiv delning och i det närmaste frihängande band-diskanter så för mig är det nog känsligare än för dig men kolla så det inte är väldigt mycket det handlar om. Kolla även hur mycket du har med stegen på när du ändå är igång.

Tackar Dahlberg, ska låna med en multimeter från jobbet till veckan och kolla dc på utgångarna. Vad tror du är ett acceptabelt värde.. dvs mellan tummen o pekfingret?

mvh//Jouni
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:01:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
När steget är på som vanligt ska dc-n på utgången var i storleken millivolt och pendlar den lite fram och tillbaka är det som det ska.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:03:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Rydberg: jag menar att det borde gå så snabbt att ögat inte hinner med. Klart om det bara är djupbas på väldigt hög volym så kanske den svänger några mm inåt. Bastonerna samlas väl i mitten av konen. Men jag har lyssnat på åtskilliga system under duktig volym där basens konrörelser inte synts. Kanske är det en optisk villa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:19:20  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Brumel,

Det kan vara svårt att se rörelserna när man sitter o lyssnar, då lyssningspositionen nästan alltid är rakt framifrån dvs i konrörelsens riktning. Prova att kika på högtalaren från sidan så kommer du direkt att se dessa rörelser, jag lovar (förutsatt att du spelar någorlunda högt.

mvh//Jouni
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/29 :  17:55:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Brumel> Om du tittar rakt framifrån så ser man det kanske inte, men ställer du dig frame vid högtalresn så ser du rörelsen redan vid ganska moderat nivå. Prova!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/29 :  18:20:27  Show Profile Send n/a a Private Message
När steget är påslaget och inte anslutet brukar det inte vara några större problem att justera så att det håller sig inom +/-20mv. En del personer anser att allt under 100mv är godtagbart men jag räknar mig inte till dom.
Om förstärkaren inte är utrustad med något dc-servo så kan du räkna med att dc-nivån kan driva lite med temperaturen. Om dina högtalare är utrustade med vanliga passiva filter så har du en kondensator i serie med alla element utom basen och en sådan överför som bekant inte dc. Hur mycket dc en talspole tål under 4-5s har jag tyvärr ingen aning om men så länge elementen inte slår i botten så borde det gå bra, tror inte att det hinner utvecklas så mycket värme att det är skadligt på så kort tid.

Vad är det för stärkare och högtalare

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/06/29 :  18:46:21  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
quote:
Vad är det för stärkare och högtalare

Slusteget är ett McCormack DNA-1, Hgt JMLab Electra 906
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/29 :  20:47:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja rimligtvis borde ju konen röra sig ganska mycket för att prestera låg bas på hög volym. Sen har det väl med avstämningen av en basreflex att göra. En hög avstämning bor de ge ganska stora konrörelser redan vid 60 Hz medams en avstämning kring 40 Hz ger mindre rörelser kring samma frekvens fast priset är att konrörelserna istället blir våldsamma under 40 Hz.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:16:48  Show Profile Send Aton a Private Message
ollilaboratories ang ursprungsfrågan: Det är likadant hos mig om jag stänger av "försteget" (biampar med integrerad) innan slutsteget. Slutsteget skall enligt instruktionsboken stängas av 5-10 sekunder innan försteget. Då händer "ingenting". Omvänd ordning gäller när man slår på grejorna igen.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/29 :  22:56:12  Show Profile Send David A a Private Message
BRUMEL:
Vissa inspelningar har mycket lågfrekvent skräp som kan göra att konen rör sig mycket trots att volymen inte är speciellt hög.
Har själv några inspelningar från vinyl som gör att konen ser ut att dansa samba. Dom kanske just körde vinyl på mässan som du nämde, kommer själv ihåg en demo med Thiel och Accuphase där dom hade fått en riktigt otrevlig återkoppling från skivspelaren.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/30 :  01:59:13  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Så länge som konerna rör sig takt med musiken så är det precis som det ska vara. Sedan har jag fått för mig att det ofta krävs högre ljudstyrka för att få större element att ge konutslag... medan små 4-tummare börjar piska på rätt kvickt.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:05:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har också ett DNA-1 deluxe från McCormack, och jag har samma effekt när jag stänger av slutsteget, det är helt normalt när "strömmen släpper tag om konerna" eller hur man ska utrycka sig. Jag stänger nästan aldrig av steget så jag ser det inte som ett problem.
När HighFidelity testade DNA-2 uppstod samma fenomen och det var bara ett lungt konstaterande från deras sida, inget att jaga upp sig över mao.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000