HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Återmagnetisering ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:09:03  Show Profile Send time a Private Message
Någon som vet hur detta går till ? Vissa gamla Alnicoelement tycks behöva laddas om. Måste man ta bort konen eller hela magneten ? Mellanreg.drivers borde gå genom att ta bort membranet eller ?

Lämnat forumet

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:29:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har ingen anning om hur man gör med just Alnico-magneter men en vanlig magnet kan ju återmagnetiserar genom att man stoppar in den i ett starkt magnetfält (typ elektromagnet på några hundra mT).

Gissningsvis går det till så här

1)Magneten hettas till någonstant i närheten av eller strax över Curie-temperaturen (har ingen anning om vad den är för Alnico, gissningsvis några hundra grader)

2)Man lägger på ett starkt fält

Edit: Hittade curietemperaturen, den ligger runt 850 grader.

3)Magneten kyls ned i fältet

4)Klart

Detta borde fungera, men det är ju inte speciellt lätt att göra själv. Upphettningen är inte egentligen nödvändig om man har ett tillräckligt starkt fält, man skulle ju kunna använda ett pulsat fält och då kan fältstyrkan antagligen bli tillräckligt hög ändå.



Edited by - f95toli on 2003/06/28 13:44:16
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:01:43  Show Profile Send time a Private Message
Tänkte nästan på dig när jag skrev.. Jag tänkte inte göra det själv, det finns säkert någon firma som kan få till det. Frågan är bara vad som händer med lacken och spindlar och sådant när man hettar upp elementet, du har inget tips på magnetiserare ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:03:20  Show Profile Send time a Private Message
Man kanske får bygga sig en Fältmagnet !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:38:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske vore roligt om inte annat

Har ingen aning om var man kan återmagnetisera enstaka magneter i Sverige, jag gjorde dock en snabb websökning och www.suramagnets.se dök upp och de gör tydligen sånt. Jag vet dock inget om pris eller om de tar beställningar från privatpersoner.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/29 :  13:10:04  Show Profile Send time a Private Message
Jag ska kolla med dem !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:00:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Sen finns det också Svenska Magnet Fabriken AB i Hallstahammar. http://www.magnetfabriken.se/ Dom tillverkar alnicomagneter. Men varför vill du magnetisera om dom? Tycker du att dom har tappat i styrka.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/29 :  14:45:44  Show Profile Send time a Private Message
Nej, jag tycker inte att de tappat i styrka, de jag har är lika starka och det var bara en fundering. Det är lite mummel bland hornfreaksen om tappad styrka på alnicodrivers och jag vet ju inte hur de lät för 20 år sedan ! Tydligen är det så att alnicomagneter har en tendens att tappa styrka med tiden och dessutom vara känsligare för stötar. De kan ha suttit som PA och det kan ju gå hett till i bland

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:03:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har en del äldre alnicoelement och det är skjut i dom så det stänker. Jag har också hört och läst att dom tappar lite i styrka med åren men tippar att det är minemalt. En del påstår att det bara är bra att dom tappar. Så är det i alla fall när det gäller gitarrmickar. Där kallas 40år av ev. mattning "Vintagekänsla" och anses mycket exotiskt. Ring någon "magnetfabrik" och fråga dom som kan. Hornfanatiker kan ha en förmåga att överdriva lite. Givetvis omedvetet.

Edited by - Flint on 2003/06/29 15:04:13
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/29 :  15:29:13  Show Profile Send time a Private Message
Tror du har rätt, givetvis är vi omedvetet paranoida.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000