HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Takhöjd - är 2.10 för lågt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:03:16  Show Profile Send dali a Private Message
Spekulerar på ett hus med källare, där det finns ett rum som är "en skokartong" vilket skulle passa bra för hembio-/musikrum. Takhöjden är dock bara ca 2.10 (uppskattat), hur stor påverkan på akustiken har det? Antar att det knappast är positivt ...

Rummet är ca 3x6 meter.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:23:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tror inte det är något problem.
Det är nog värre att rumsbredden och längden utgör multiplar av varandra vilket innebär att dom kommer skapa rumsresonanser i samma frekvenser.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:31:18  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej Dali,

hade tidigare mitt lyssningsrum i källare med takhöjd ngt i stil med det du beskriver...kanske tom något lägre... och det lät absolut inte dåligt.... det rummet är väl det jag saknar i mitt nya boende...

\\K-man
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:39:23  Show Profile Send n00b a Private Message
Lägre stolar och lägre stativ om man nu har stativhögtalare =))

Fast då kankse man får problem med golvet istället =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:01:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har 2,20 i mitt rum och har inga problem med det.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:35:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Dali!

2,10 är för lågt! Man kan ju tycka att det fungerar okej, men det är ännu bättre om takhöjden är större.

Med lågt i tak kommer takreflexen då nästan samtidigt som golvreflexen, vilket inte är bra.

En lösning är att diffusera takreflexen. Man måste inte nödvändigtvis diffusera hela taket, det kan räcka med några kvadratmeter i taken mellan högtalarna och lyssnaren. Diffusering av takreflexen är även gynnsam för alla tak även om man har högt i tak.
En vanlig fördröjd ljudreflex tillsammans med direktljudet skapar s k kamfiltereffekter, vilket ger djupa dippar och 6 dB lyft om vartannat i frekvensgången. En diffusering av en ljudreflex innebär att den reflexen inte relekteras lika starkt i utfallsvinkel, utan sprids mer åt flera håll och svagare i alla riktningar. En diffusread ljudreflex tillsammans med direktljudet ger inte lika kraftiga interferenser. När det är högre i takhöjd, så kommer den reflexen senare, och Haas-effekten gör att den inte blir lika störande, då den kommer senare än hörselns "integrationstid". Man kan då höra högtalarens ljud spearat och skilja ut det från det reflekterade ljudet från en annan riktning.

Oregelbundna hårda ytor fungerar som diffusorer, man kan t ex bygga ett brädmönster med olika djup. Produkt som finns att köpa finns från t ex Svanå Miljöteknik.

Golvreflexen kan man reducera inverkan av medelst lågt soffbord, mycket mattor, och gärna andra saker på golvet. Golvreflexen är normalt viktigare att åtgärda än takreflexen eftersom golvreflexen brukar komma tidigare än takreflexen, eftersom högtalarna normalt står lägre än rummets mitt på höjden. Men har man lågt i tak så hamnar de nästan lika långt från golv resp tak, inte bra.


Själv har jag inte diffuserat mitt eget tak. Jag har runt 2,50 i takhöjd. Det är på gränsen till att behöva åtgärder. Jag har helt enkelt varit för slö! Jag har även högtalare som inte sprider ljud lika mycket i golv och tak som "vanliga" högtalare så det är något mer gynnsamt för mig än för andra. Jag tror inte att jag kommer att fixa taket eftersom jag bor i en hyreslägenhet och vill flytta snart p g a en galen granne som inte gillar när jag spelar fin musik för honom! Men om det blir villa någon gång i framtiden, då kommer jag förstås att fixa till även taket.


Du kanske fått dig en funderare nu


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:42:56  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hehe fan va bra jag funderar på att köpa en sommarstuga med en icke boyta(ca 1,9 i takhöjd) på 65 m^2 på övervåningen som är vikt som HiFI bio rum, typ 6,5 x 10 meter
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:54:36  Show Profile Send Tobias a Private Message
Fungerar det bra att blockera reflexen istället för att diffusera den? Om man blockerar reflexen istället borde väl inte ens en svag reflex interferera med direktljudet. Ännu bättre eller?
Hur djup måste diffusorn minst vara för att fungera någolunda effektivt (d v s vilken lägstafrekvens måste diffuseras)? Jag antar att ju djupare desto bättre, men med en takhöjd på runt 2,10 vill man ju inte göra diffusorn djupare än absolut nödvändigt.

/Tobias
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:16:04  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag har 180 centimeter upp till taket.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:28:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tobias>

Låga frekvenser är svåra att diffusera med små djup.

Vid en ljudstuds i en yta så roterar fasen 180 grader. Om direktljudet och det reflekerade ljudet kommer tätt inpå varann, blir det mycket tättare mellan kamfiltereffekterna, och t o m nivån kan bli reducerad. Jag måste nog mäta lite för att se om teorierna stämmer...


Förresten, med så lågt i tak skulle det nästan vara enklare att absorbera istället, men det är inte riktigt vad som är bra för musiklyssning eftersom människan är så van vid takreflexen, vi är så vana vid att vistas i rum.


Mycket svårt det här! Jag kan nog inte ge helt entydiga svar vad som är "bäst".

Skicka ett PM så kan vi hålla kontakten, annars blir det bara att man glömmer bort att undersöka saker och ting.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:08:09  Show Profile Send dali a Private Message
Bugar och bockar för alla svar. Ser ut som om någon form av diffusor kan vara nödvändig. Om det blir köp av huset så är den detaljen dock en liten kostnad för att få ett separat "lekrum" ...


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:16:49  Show Profile Send pontus a Private Message
"jag har 180 centimeter upp till taket."

eleven, var bor du?!
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:03:22  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
haha, i källaren!

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:17:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tacka vet jag gamla hus med rejäla takhöjder. Inte så mycket för ljudet som för ljuset! Det blir en helt annan och öppnare känsla i ett rum med ordentlig takhöjd. När det gäller ljudet har jag själv erfarenhet av replokal med mycket lågt betongtak. En pina för hörseln, som dock kunde åtgärdas hjälpligt med "budgetdiffusorer" d.v.s. äggkartonger. Kanske inget man vill ha i lyssningsrummet, dock.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:58:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har anläggningen ett eget rum kan du ju möblera och dona med dämpmaterial efter behag, således egentligen ett midre problem än att ha allt i vardagsrummet.

Bravo
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:20:55  Show Profile Send Tobias a Private Message
Johan, du har PM.

quote:
Vid en ljudstuds i en yta så roterar fasen 180 grader. Om direktljudet och det reflekerade ljudet kommer tätt inpå varann, blir det mycket tättare mellan kamfiltereffekterna, och t o m nivån kan bli reducerad. Jag måste nog mäta lite för att se om teorierna stämmer...



Hur menar du att det blir tätare mellan kamfiltereffekterna? Ju längre extra gångväg reflexen har, desto längre ned i frekvens borde väl kamfiltereffekterna börja? Tätheten kan väl inte påverkas, eller vad menar du med det egentligen?

Borde det inte vara så att ju längre gångväg reflexen har, desto längre ned i frekvens börjar kamfiltereffekterna och desto svagare blir dem (6dB per dubblering av extra gångväg).
Att fasen roterar 180 grader vid ljudstudsen borde väl inte göra något annat än att "dipparna byter plats med topparna".

Sett ur enbart det perspektivet skulle absorbtion vara det bästa alternativet. Men om man absorberar takreflexen blir t ex interferenserna mellan höger och vänster högtalare desto tydligare, och eftersom reflexer från taket inte är så negativa som från väggen bakom högtalarna, sidoväggarna och golvet, är det lämpligt att använda diffuserade reflexer från taket för att minska effekterna av andra interferenser?

Att blockera takreflexen måste väl ge nästan samma resultat som att absorbera den.

Är mitt resonemang rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

/Tobias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000