HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem Sttaf
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:05:18  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Tjena!
Har någon hört denna lätta och smått ihåliga skapelse. Det sägs, i vissa kretsar, att den skall låta rätt bra med min stärkare.
Men ack så lätt och så ihåååååååålig den är.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/06/26 23:06:37

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:11:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har hört den, låter mycket bra och är kompakta och lättplacerade. Inte billiga direkt men mycket bra! Hade jag haft råd hade jag kanske köpt ett par . Har fått bra kritik i pressen och jag kan bara hålla med .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:21:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Klenkar: Måste hålla med snutten i att Staff är en lätt placerad, väljudande, ganska lättdriven och klart prisvärd, även om den nog kostar en del pengar..

Vikt och att den inte har ett halvt får i sig har inte mycket betydelse faktiskt.. Lådan är tillräckligt bra uppstyvad för att inte ge några svängningar och lådljud, sen så använder Totem en väldigt speciell dämpningsteknik i sina högtalare, nämligen ett ämne som kallas borosilikat..

Ämnet som utvecklats av NASA för rymdskytteln är ett super absorberande ämne som Totem köper i flytande form ( för sjuka pengar per liter..*L*), sen penslar man lådan med detta "färg" invändigt och utvändigt innan faneren kommer på ( vilket den gör på båda sidorna ). Ibland använder man multipla lager mellen MDFen, detta gör att man får en väldigt vibrationsdämpande låda utan att staga och fylla lådan speciellt mycket.
Fungerar detta...JA !! Högtalaren låter hur bra som helst, och det är det som det ska pratas om och inte så mycket om hur tung lådan är..

Ljudet du får ut ur Staff är korrekt och med en luftighet och bas kvalitet som inte hittas i andra högtalare i denna prisklass och storlek.. Så har du inte lyssnat på dom så gör det, jag tror inte du blir besviken..

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:48:37  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
sen så använder Totem en väldigt speciell dämpningsteknik i sina högtalare, nämligen ett ämne som kallas borosilikat..
Ämnet som utvecklats av NASA för rymdskytteln är ett super absorberande ämne som Totem köper i flytande form

Kanske något att pensla väggarna med hemma
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:50:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo om du har råd så !! Den kostar typ 2500:- litern eller nått sånt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:51:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kom precis på att jag blandade ihop Sttaf och Hawk ; det var Hawk jag menade när jag skrev ovanstående. Jag har visserligen hört Sttaf också men den är inte alls lika bra som Hawk. Sttaf är inte lika korrekta i diskanten samt spelar inte alls lika djup bas som Hawk. Jag skulle satsa lite mer och köpa Hawk istället. Det var dem jag tänkte på då jag skrev att jag inte hade råd.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:52:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det ingen som har en länk så man får se på högtalaren?

Finns den hos fler säljare än Hifi-art i Stockholm?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:53:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
www.totemacoustic.com
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:56:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Tack Snutten, jag hade just hittat sidan själv. Här är en bild.
Jag fick för mig att ni talade om en stativare men det var ju fel.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:10:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du har Totem hos Bossanova i luleå och så ska dom finnas hos en till har jag för mig..Men ring till Kent på HifiArt så kan ha berätta. Om du nu inte har närmast till stockholm då...
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:02:48  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Klenkar, jag äger ett par Hawk och dom är mycket bra! Jag tycker dom är lite mer allround än tex Totems stativare. Har även lyssnat en del på den större Forest men personligen föredrar jag Hawk framför dessa. Jag har sandfyllt mina vilket gav lite tajtare bas.
Jag vet inte vad du har för grejer bakom men skall du uppgradera så lyfter Hawk en bit till. Jag har Sim-adio moon w-3 slutsteg och Adv, s-1 cd-spelare med kimberkablage till. Detta är helt enkelt väldigt bra högtalare enligt mitt tycke och smak. Att dom e snygga e en bonus. Ta hem å lyssna vetja.......mvh Krelle
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:06:24  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har haft Sttaf hemma på prov från Bossanova. Jag bestämmde mig för dessa och beställde ett paket med center och surround oxå men tyvärr dök dom inte upp efter ett bra tag så det blev Sonus Faber istället.
Sttafarna har nog en rätt kraftig puckel kring 50-60 Hz. I Bossanovas betong lokal låter dom inte speciellt bra, det blir för mycket av det goda. I mitt trä hus fungerade dom mycket bättre. Hade hemma dom och JM Lab Cobalt 816 Signatur samtidigt. Cobaltarna fick rejält med stryk av Sttaf. Totem har nån slags naturlighet över sitt ljud som vid en direkt jämförelse fick Cobaltarna att låta som att dom var förvrängda av nån taskig DSP funktion.
Sen jämförde jag dom med Sonus Faber Grand Piano och då fick Sttafarna stryk. Dom gick inte lika djupt i basen och hade framförallt inte lika linjär bas. Diskanten är väldigt olika mellan dessa två. Sonus kan kännas mer tilbaka dragen och Sttafens diskan kan kännas lite vass i jämförelse.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:23:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kero: När var det du lyssnade på Staff sist ?? Jag vet att dom hadde en lite för kraftig bas i vissa lägen för ett tag sen, men att dom på senare modeller har rättat till det problemet.. Men jag vet som du säger att Bossanova inte har det bästa rummet och dom skulle nog behöva fixa lite absorbenter..

/Martin
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/27 :  21:32:00  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinH: Jag hade hem dom i våras, runt Mars nån gång tror jag.
Mitt första intryck var oxå att basen var för kraftig men efter mer lyssnande och jämförande så upplevde jag klart att det inte handlar om Sttafens hela bas register utan den har som en höjning av basen kring det jag uppskattade till 50-80Hz kanske. När jag jämförde Sttaf och Grand Piano hördes det tydligt att GP gick betydligt lägre ner i basen och hade en jämnare bas uppåt i frekvens.
Nu behöver ju inte det vara dåligt, det kan passa i rätt rum. I mitt rum hade det passat, det var ju därför jag valde dom från början. Nu blev det GP istället och akustik problem. Men vad ska jag göra det dök aldrig upp några Totem högtalare så...
I.o.f.s gråter jag ju inte över att det blev GP istället ( jo plånboken har gråtit lite ) för det är en bättre högtalare men oxå dyrare. Bara jag fått lite ordning på akustiken så blir det bra.

Edited by - Kero on 2003/06/27 21:33:40
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:34:37  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjenare!

Skall köpa hem ett par Totem Sttaf imorgon. Kan säga att jag är förväntansfull över vad dessa kommer göra med min caspian och vincentspelaren. En hög nya skivor har även inhandlats idag så morgondagen kommer gå i musikens tecken oavsett väder

Jag har tidigare haft burkarna Dynauio Audience 42, som trots att de är mycket kompetenta högtalare inte riktigt matchar elektronikens klass och saknar viss möjlighet till att spela högre (i mellanstora rum å uppåt).
Om pengar till en bra högtalar- och signalkabel så kommer även ett extra caspiansteg få hjälpa till att biampa totempålarna.

Återkommer med omdömen, mvh Micke
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  01:13:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lycka till Thorsèn, ska bli kul at höra vad du tycker. Tänk på att de tar tid att spela in, så spela dem så mycket det går.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:28:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Micke: Jag tror nog det kommer bli en bra kombination med Caspian, jag har lyssnat på just denna kombo ett par gånger och det har alltid varit riktigt njutbart.. Men som snutten sa så låt dom gå ordentligt ( ca 100-200 timmar ) innan du börjar lyssna kritiskt. Men de kommer låta riktigt trevligt sen..
Lycka till../Martin
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:22:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Kan inledningsvis avslöja att detta var en högtalare precis i min smak. Köpte begagnat så den enda förberedelse jag gjorde var att spela lite en timme för uppvärmning av elektroniken. Har tidigare lyssnat via ett par Audience 42, men kände att det fanns mer att hämta i de övriga delarna av systemet och ville ha en biampingmöjlighet.
Alltså, jag var inte missnöjd med Audience, möjligtvis deras förmåga att spela högt, men fysikens lagar är hårda.

Spontana intryck efter endast någon timmes lyssning på Staff är att de har många kvalitéer:

Bred och stor ljudbild med gott om luft runt instrumenten (som sagts tidigare). En låt som Ed Harcourt´s Metaphorically Yours blir helt överväldigande mäktig då den bryter ut.

Nya detaljer har med lätthet upptäckts, och jag tyckte tidigare dynaudio var detaljerade...Trots den fina detaljeringsgraden kan jag inte tänka mig att jag kommer bli lyssningstrött med dessa högtalare.Ljudet spelas nämligen aningen tillbakalutat och är absolut inte vasst.

Precision i utplaceringen av instrumenten är enorm, ingen tveksamhet här.Är det bla biconerna som påverkar??

Tilläggas bör att jag inte har lyssnat på särskilt mycket annat i prisklassen, möjligtvis kan jag nämna ett par JMlab, vilka var för vassa/kalla för min smak.

Nu skall jag fortsätta lyssnaAtt lådorna inte imponerar vid knacktest kan jag ta om de spelar musik som de gör

MartinH, du skall ha stort tack för att ha rekommenderat dessa högtalare till mig, de kommer inte bytas ut i första taget!

Klenkar, jag har blivit såpass nyfiken på om Sttafen kommer kunna låta bättre än vad de nu gör så att jag får slå till på dina Cloukablar för att kunna köra biamp med det extra steget. Telnr?

mvh Micke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:44:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Micke: Vad kul att det blev som du önskade ( eller kanske tom bättre ?? )..Totems högtalare brukar i nästan alla fall jag hört dom blivit bättre med biwire och skulle du tom gå steget ut till biamp, ja då vete tusan om inte vem som helst på detta forum skulle kunna bli nöjda..

Och som du nämde så kanske inte dom låter som några speciella lådor om man knackar på dom, men dom är väldigt bra gjorda med lockmite teknik i hörnen och det dämpade materialet borosilicat, så man ska inte tänka så mycket på det..Det viktigaste är ju som du nämde hur låter dom!!

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000