HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Digitala tillbehör till din analoga utrustning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:07:42  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

nu erbjuder vi en digital nåltrycksvåg och ett digitalt "vattenpass". Perfekt för dig som noggrannt vill justera pickupens nåltryck, eller ställa tex. skiv- och CD spelare 100% i våg.



Mer på www.klubben.net


mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:44:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vore nog bra ide (varsågod!) att hyra ut dessa prylar för en resonabel penning. Många skulle nog nappa på att ställa in sina parametrar utan att behöva ruinera sig. Si så där 425 kr kanske? Bra för "Klubben" och för den fattige vinylvännen.
Dimitri

Edit: Kanske en affärsidé: köpa grejer (6000) och starta uthyrning.

Edited by - Dimitri on 2003/06/26 19:47:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:05:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det var nog det svinaktigaste i pris jag sett på länge.

Bravo
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:30:29  Show Profile Send erik a Private Message


Manas bästa produkt är i mitt tycke detta vattenpass. Otroligt noggrannt och dessutom centrumhål för att sätta på skivspelartappen. En mycket användbar produkt som kostade £25 när jag köpte den. Jag tyckte det var dyrt då men anser det numer som fyndens fynd.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:13:06  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Zed51,
bra idé. Säg bara till så får du hyra dem....

bravo,
om du inte sätter ditt inlägg i relation till något annat blir det bara meningslöst. Menar du att det bara var dyrt, eller menar du att det var dyrt i förhållande till motsvarande produkter från andra producenter, tex. nålvågen från Clearaudio (3.200.-)?

erik,
håller med. I den puck vi producerar för skivspelaren Nordic Concept har vi "byggt in" att motsvarande vattenpass. Den fungerar mycket bra, men skall man vara extra noggrann - eller vill ha något extra, så skall man ha ett digitalt vattenpass.

mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:36:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Robban!

Du får välja vilken variant du vill, det blir svindyrt i alla fall.
Inte blir det ett dugg bättre av att det finns en massa andra svindyra produkter heller.

HVH

Bravo
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:29:26  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Bravo,

du tänkte kanske inte över det - men det är skillnad på att säga

- ett svinaktigt pris

och

- svindyrt

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:12:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen Robban!

Givetvis har du helt rätt i din kommentar , däremot ändrar det ingenting i sak. Det liknar fortfarande att kursa vad som helst till vilket pris som helst. Vad för skillnad får du med denna från ett bra vanligt pass.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/27 :  07:47:05  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag håller på Robban. Försäljare är
fria att sätta vilket pris de vill
på produkter. Det finns ingen mening
i att brusa upp över att det finns
produkter som har ett pris som gör att
man väljer att inte köpa dem.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:21:11  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Bravo,

Du tar tyvärr fel. Ingen sätter vilka priser som helst. Om du tex. har en handbyggt produkt från en mindre leverantör, som låt oss säga kostar 800.- i delar, tar 4 timmar att bygga/testa/packa, producenten skall tjäna lite pengar på den, den exporteras till ett annat land där mottagaren får betala frakt och eventuell tull/moms, en distributionskanal skall tjäna lite på att få ut den i marknaden, en återförsäljare skall tjäna lite på den för att sälja den i sin butik etc. Inom dessa led finns även en massa dolda kostnader.

Vad tror du en sådan produkt i slutändan kostar? Låt oss säga att den kostar 3000.- till slutkund. Tror du någon har gjort sig en förmögenhet på vägen från producent till dig som slutkund?


Faktum är det att de flesta distributörer/återförsäljare jobbar hårt med att hålla priserna på en så bra nivå som möjligt för kunderna. Därför, att säga att något är dyrt, innebär egentligen att man måste förstå hela produktions- och leverantörskedjan innan man, åtminstone på ett relevant sätt, kan uttala sig om ett produktpris.


Att man tex. tycker att 3000.- är mycket pengar – det är en annan sak som jag respekterar fullt ut. Att man inte tycker sig ha råd med att ut betala tex. 1 000.- för en märkeskabel när man kan köpa en DIY kabel till 14,40.- på ELFA eller BILTEMA, är givetvis helt ok, och ett resultat av intresse, storlek på plånbok etc.

Men det är inte nödvändigtvis det samma som att påstå att en produkt har ett för högt pris.


Och, för att svara på din fråga, så är skillnaden den samma som att köra Mercedes eller Opel (jag har en Opel), som att äta biff av ytterlår eller filé, som att dricka vin från Frankrike eller Napa Valley, eller som att använda en märkeskabel eller en DIY. Det är ingen skillnad – men samtidig en skillnad.


Mvh, robban


  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:52:08  Show Profile Send divander a Private Message
Om matrialkostnaden är 800:- och det tar fyra timmar att tillverka och att det är ett par mellanhänder på vägen är 3000:- rena fyndet.

Räkna baklänges. 3000:- - moms = 2400:-. Det tar en stund att packa upp, demonstrera, sälja. Kostnaden för en butiksanstääld kanske är 150:-/timme. Hyra, försäkringar, marknadsföring, inredning m.m. Gör att man kanske måste köpa den för 1200:- (ex. moms). Frakt, påslag för omkostnader, tull, marknadsföring, risker (man kanske inte får alla sålda)m.m. gör att grossisten kanske måste köpa produkten för 400-600:-.

Många gånger går dessa sällanköpta och "smala" produkter en ännu längre väg.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:02:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men ibland går dom direkt från fabriken till en återförsäljare och då kan detta argument falla direkt, och då kanske det är dyrt..men som sagt så måste var och en bestämma vad man tycker är dyrt.. Sen kan man kanske ifrågasätta nyttan med vissa produkter, bara för att man digitaliserat dom eller förpakat dom i ett snyggt skal så behöver dom inte göra jobbet bättre än andra mindra "hightech" produkter för betydligt mindre pengar..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:04:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen robban!

Nej ingen sätter vilket pris som helst, bara vad man tror att man kan lura folk att betala. Många kända namn sätter pris efter vad man tror att folk vill betala för produktnamnet. Många produkter är i Sverige dyrare än utomlands därför att svenskarna betalar mera. Det finns ju ett talessätt som säger att svenskarna må vara svårövertalade emellanåt, men när de väl svalt kroken kan de betala vad som helst.
Men detta var inte det viktigaste, utan i vilken mån dessa digitala produkter skulle vara så mycket bättre än vanliga goda manuella sådana.

Jag betvivlar liknelsen mellan en Mercedes och en Opel. Du får en känsla varje dag du kör din Mercedes, den kanske tom. har bättre kvalitet, men vad ger det att mäta rakt digitalt mot rakt manuellt och hur ofta använder du den? En gång i månaden eller 1 gång per år?
Liknelsen med kablar haltar också, kabeln använder du varenda gång du slår på anläggningen, förhoppningsvis med ett hörbart bättre resultat.

Dessutom om man mäter en plan yta, hylla eller apparat, så kommer man oftast att finna att denna i sig inte är plan utan skevar, så till sist måste man själv göra en bedömning vad horsontalplanet ligger.
Detta underlättas knappast av att mätapparaturen är digital eller manuell, men den senare är mycket billigare.

Bravo
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:25:50  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message

Divander,

... och 12 poäng går till divander.......


MartinH,

Angående digitaliserade produkter så har du rätt. Vad är väl en CD mot en riktig 180G vinylskiva.

Å andra sidan har jag en just återupptäckt en ”elektronisk” pryl som absolut är bättre än sin fysiska motsvarighet – en laserpenna. Jag tränar för tillfället vår hund till att följa ett laserljus, - en liten röd fläck på golvet. Låter märkligt men syftet är att få den att göra olika saker längre fram, som tex. att slå på ljuset etc. När den sätter nosen på ljusfläcken på golvet får den en godbit. Hursomhelst, jag kunde tex. ha hämtat en gammal skidstav som står nere i källaren, satt en liten kudde på spetsen och använt den i stället. Det hade kanske inte varit så lysande dock, med tanke på porslin, 300B rör etc. som finns i omgivningen.

Laserpennan köpte jag för många år sedan i USA. Den kostade säkert 100 gånger mer än vad skidstaven gjorde och är perfekt för uppgiften.

Härligt eller hur? Det gäller bara hitta rätt uppgift för prylarna...


Bravo,

Ditt syn på svenskarna och generell prispolitik verkar lite barnslig. Importera själv en produkt och räkna med alla utgifter längs vägen. Sätt ditt pris och jag lovar bli din första kund om du klarar hålla bättre priser än vad vi tex. gör. Jag tror kort och gott inte du förstår/vet hur priser sätts.

I övrigt är ditt "resonemang" lite svårt att hänga med i......


Ha en trevlig kväll nu killar,

robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:21:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen robban!

Synen på svenskarna och deras prismedvetenhet är inte uppfunnet av mig.

Däremot måste nyttan med en viss produkt kunna diskuteras, idag är allting mycket häftigare om det kan skrivas digitalt i något led, oavsett sammanhang och betydelse. Mäter du rakt, så mäter du rakt oavsett typ av instrument, dock kan du mäta till en väsentligt lägre kostnader.
Slutresultatet och lyssningsupplevelsen blir densamma.
För mellanskillnaden kan man köpa ett antal goda inspelningar, valfritt digitalt eller analogt att njuta av istället.

Har man en produkt som inte har någon given nytta så gäller det att skapa ett behov, t. ex. att mäta rakt digitalt är som att åka hmmm... Mercedes var det visst.

I övrigt har jag inte kommenterat dina påslag innan du själv och "divander" började, efter detta tyckte jag att det kunde vara dags att påpeka att inte precis allt alltid görs på billigaste möjliga sätt.
Det resonomanget håller inte, däremot inte sagt att det alltid finns en massa påslag hur som helst och i ditt fall har jag naturligtvis ingen aning, produkten var säkert dyr från början.

I dyrt ingick ingen tanke på ev. påslag från min sida, utan snarare användbarheten och nyttan med produkten, och då kanske även ordet svindyr har en plats i sammanhanget. Tankarna om påslag kommer enbart från dig.
I mitt första inlägg kunde detta möjligen misstolkas, men inte från mitt andra inlägg.
I övrigt är knappast mitt resonemang så svårt att förstå. Nationalekonomiskt sätts inte priser på en ofullkomlig marknad alltid till det lägsta möjliga av flera orsaker, bl.a bristande information och konkurrens mm. (OBS generellt, inte syftande på dina ev. påslag) Samma sak gäller givetvis inköp av produkter.

Trevlig helg

Bravo
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/28 :  23:40:16  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Bravo,

Ärligt talat, - du kan inte påstå att något är svinaktigt dyrt om du inte vet vad det kostar att tillverka, importera, sälja etc. en produkt.

Du får givetvis gärna säga att något är dyrt utifrån din egen situation eller synvinkel, (om det är så viktigt), men gärna i ett sammanhang som gör det relevant.

Användbarhet kan du heller inte uttala dig innan du provat produkten, och jämfört med en annan.

Att du blandar in nationalekonomiska aspekter i ett försök på att göra din kritik legitim, påvisar bara ännu starkare att du inte vet vad du snackar om.

Ps. Ditt inlägg är väl första "negativa" kommentaren, eller?


/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Edited by - robban on 2003/06/28 23:43:02
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/06/29 :  00:23:51  Show Profile Send dekengren a Private Message
Bravo, det finns folk som betalar över 100.000:- för sina högtalarkablar (paus för en stunds eftertanke). Jag betalade 3000:- för en pepparkvarn (ja, flickvännen är ganska kinkig med designen och ingen annan kvarn dög) - så låt nu robban sälja sitt 3000 kronors digitala vattenpass i fred!

Om vi nu ska diskutera marknadsekonomins lagar så är väl 1A att om det finns en köpare så är ju priset uppenbarligen inte för högt. Du vet, tillgång och efterfrågan. Så - om någon är beredd att betala 3 papp för en nåltrycksmätare så är väl det kul för dom!

Ps. OT Angående svenskarna: Svenskarna röstar på socialdemokraterna och är väl i och med det per definition inte bekväma med tanken på en fri marknad - således kan knappast robban hållas ansvarig för eventuella brister i den svenska marknadens funktion? .Ds
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/29 :  02:36:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen robban och hej dekengren!

Detta blir mitt sista inlägg i frågan på allmän begäran och då robban mest tycks diskutera med sig själv. Jag bara poängterade att hans resonemang inte håller generellet, men det var inte jag som förde ämnet på tal. Observera att jag fortfarande inte talar om hans specifika produkt i detta fall, men något är tydligen känsligt, ja rent ut av väldigt känsligt.

Robbans påpekande att jag ingenting begriper är ju ett personligt påhopp och inget argument, men jag lovar att jag inte skall bli sur och angripa honom på samma sätt det skulle bara bli otrevligt.
Däremot har jag försökt få en förklaring varför dessa produkter skulle vara så mycket bättre än allt annat och då har robban genast börjat prata ekonomi av någon anledning. Jag har, vilket inte torde undgått någon vid detta laget, försökt prata om produkternas specifika nytta.
Hänger "robban" upp sig på ordet svinaktigt vilket var närmast en ryggradsreflex, så har jag medgett att det var ett illa valt ord vilket inte har upprepats senare, det kunde ju faktiskt missförstås.

Påstår man att en produkt är i en klass för sig, så borde man kanske kunna förklara vad som blir så mycket bättre, i detta fall musikaliskt, än eljest.
Gällande marknaden håller jag inte robban ansvarig för den, inte sossarna heller i detta fall, de har endast en marginell påverkan i ett generellt resonomang. Däremot kan priset vara för högt pga. bristande information mm.
I princip håller jag med dig "dekengren" att givetvis får folk betala vad som helst för en produkt, men här fösökte jag prata något om den optimala nyttan, och vill man då få någon att betala en bunt pengar för något kan det ju vara bra att få veta varför. Mercedesparallellen är inget argument.
Däremot skulle jag gärna prova produkten för att höra om det blir någon skillnad ljudmässigt, det är naturligtvis optimalt "robban", men då jag inte har en tanke på att lägga ut 3000 kr. lär det inte bli av.

Vad som är relevanta kommentarer är ju inte något som någon enskild person bestämmer, beroende på om den uppfattas som positiv eller negativ för en själv. Känsligheten är något förvånande då jag aldrig angripit någon personligen, utan pratat om pris visavi nytta eller funktion av en viss produkt.

"Dekengren" jag måste bekänna att min pepparkvarn bara kostade ca. 500 spänn, och kablarna, om de hade varit nya när jag köpte dem, var i ren budgetklass i det här sammanhanget ca. 60000 kr.
Nu betalade jag dessutom långt mindre.

Som sagt, mitt sista inlägg.

Pax vobiscum och fortsatt trevlig helg

Bravo
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/29 :  09:31:29  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Dekengreen,


... får också 12 poäng....


Bravo,

tacksam för att det var ditt sista inlägg eftersom utbytet av dem var begränsat. Svarar gärna på funktionsrelaterande frågor i fortsättningen, men då bör du ställa frågan så och inte som nu genom ett dåligt genomtänkt påhopp på priset. För din initiala kommentar handlade väl om priset.....

Det blir jättesvårt att svara någon som skriver en sak, men som verkar tänka och mena något annat. Nästa gång kanske det vore en ide att först tänka genom vad du vill säga eller fråga om, sedan skriva och förvänta dig en kommentar.


Mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000