HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Arbetspunkt för ett strömmotkopplat steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:48:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är det någon som har grepp om hur dist, bandbredd, brus etc påverkas av vald arbetspunkt för ingångssteget? Jag är inte någon SPICE-kille (ännu) och jag har inte hunnit att prova. Är det någon som vet?

Bild här
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=16977

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/26 13:51:31

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:06:09  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Ruggigt hög nivå nu men visst är det väl så att liniaritet och bandbredd är som mest känsligt vid låga nivåer. Hög förstärkning har ju en tendens att stuka till det. Det spänningsförstärkande steget i ett slutsteg anser jag vara den känsliga punkten. Utgångsstegets strömförstärkning är lättare att åstadkomma. Pratar nu framför allt trissor men även rör. Fortsätt.

Edited by - Flint on 2003/06/26 14:18:36
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:28:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Exakt Flint, hög nivå om man inte är van vid denna "enkla" förstärkartyp". Flint, vi pratar om STRÖM-förstärkare. Min fråga är alltså vad som händer när man varierar tomgångsströmmarna i strömspeglarna. Det andra är "basic", kända teorier. Det finns bra texter om CFB men inte just om val av arbetspunkt.

Jag har redan gjort ett strömmotkopplat steg men där var det mest att planka av konstruktionen. En korean byggde detta steg och har sedan dess problem med inkontinens. Han kissar gärna på sig av förtjusning när han lyssnar på steget. Nej, han kissar inte på sig bokstavligt, snarare bildligt.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv03

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/26 14:29:43
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  14:38:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tippar att liniaritet är svaret. Så lite kladd med motkoppling som möjligt. Har jag fel?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:00:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja, väldigt, tyvärr. Strömförstärkningen är 1 utan motkoppling. Du svarar rätt fast på fel fråga. Råförstärkningen, om man nu kan tala om den, bestäms av impedansen i strömspegelns utgång. Därför är det viktigt med en bra och högimpediv buffert.

Frågan är allstå:

Bandbredd, dist, brus vid låg ström?
Bandbredd, dist, brus vid hög ström?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:07:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Om jag har fel eller inte anser jag vara av minimal betydelse. Jag utbildar mig själv. Ledsen men jag tappar dig lite här. Vad menar du och vad är den ljudliga eller musikaliska skillnaden?

Aha, jag anar. Du är inne i en upptäcksfärd i strömspegeln. Svaret är fotfarande liniaritet.

Edited by - Flint on 2003/06/26 15:21:24
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:14:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
Bidraget från hagelbruset i en BJT ökar då strömmen ökar. Samma sak med sk 1/f bruset. Det termiska bruset ökar ju högre bas-emitter resistansen blir. Eftersom den resistansen är proportionell mot 1/Ie så minskar alltså detta brus då strömmen ökar. Vart optimum finns i detta fall vet jag dock inte . Kanske datablad på transistorn kan vara till hjälp? Men frågan är om det verkligen är transistorns brus som kommer att dominera över det bidrag man får från det som hänger på ingångarna.

För bandbredden torde en lite högre ström vara bra och lika så för linjeritäten (högre ström -> högre hfe), men vad det ”optimala” värdet blir beror väl återigen mycket på vilken transistor som används?

Tyvärr så kunde jag inte bidra med något mer uttömmande svar, men det var en intressant fråga
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:18:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Flint, jag är först och främst ute efter den rent tekniska aspekten. Det finns lite skrivet om min specifika fråga. Däremot finns det gått om grundteori. Naturligtvis kan jag ju såsmåningom koppla upp och testa men jag är ganska mycket åt det teoretiska hållet. Jag vill ha kontroll över mina handlingar så att säga, och sedan verifiera med ett verkligt objekt för att se om teorierna håller.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:19:08  Show Profile Send Pabo a Private Message
Skulle tro att bruset befinner sig ungefär 30dB under distorsionen i en strömmotkopplad förstärkare.

Strömmotkoppling ger väl inga andra fördelar än extrem slew rate och undersökningar på verklig musik visar att enhetsderivatan ligger på 0,2V/us/V dvs i en 100W förstärkare med 45V matningsspänning krävs det 9V/us och med god marginal 18v. Bara en parantes.

Du kan nog med gott samvete sätta strömmen till det värdet du önskar. Jag har simulerat liknande kopplingar och aldrig kommit under -90dB i 2:a-tons eller 3:e-tonsdist.

Kommer schemat ifrån en Analog Devices OP? Jag har för mig att jag har sett det i databladet för typ AD844 eller liknande.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:02:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Min tanke just nu var bara ett hörlurssteg, bara på kul. Menar du att du inte har lyckats simulera bättre än (lägre än) 0,003% dist men har också lyckats med sämre resultat? Är högre strömmar bättre ur distsynpunkt?

Schemat är knyckt ur en applikationsnot från National. Schemat är annars i mångt och mycket en standardkoppling, finns i de flesta applikationsnoter. Även chipen påminner starkt om detta skolexempel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:31:43  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag tror att hög biasström borde vara bättre i distsynpunkt. Överföringsfunktionen hos en bipolär transistor är ju exponentiell och ju högre upp på¨kurvan man hamnar desto brantare blir den vilket medför högre förstärkning och därmed högre motkopplingsfaktor. Frågan är bara vilka förhållanden som råder. Någonstans finns ju också ett krav på hur mycket ström som behövs för att driva utgångssteg samt en dominant pol som man ju har i motkopplade förstärkare. Den praktiska gränsen blir väl då bruset blir för högt eller chipet för varmat.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:24:09  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
quote:
Flint, jag är först och främst ute efter den rent tekniska aspekten. Det finns lite skrivet om min specifika fråga. Däremot finns det gått om grundteori. Naturligtvis kan jag ju såsmåningom koppla upp och testa men jag är ganska mycket åt det teoretiska hållet. Jag vill ha kontroll över mina handlingar så att säga, och sedan verifiera med ett verkligt objekt för att se om teorierna håller.
Jag är med. Kan bara säga att jag föredrar Klass-A vad gäller slutsteg ur musikalisk synvinkel.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:24:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Flint, blandar du inte ihop begreppen lite grann? Om steget är strömmotkopplat eller spänningsmotkopplat har inget med klass A att göra. Det är inget som hindrar att man har ett klass A steg som är strömmotkopplat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:08:52  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Du har nog rätt. Jag vet inte riktigt vad jag pratar om i det här fallet. Inte i andra heller men om man tjatar tillräckligt envist så kan det ändå verka som man är med.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:57:31  Show Profile Send HPW a Private Message
Hej Kanske Analog Devices kan hjälpa http://www.analog.com/Analog_Root/sitePage/mainSectionResource/0,2131,level4%253D%25252D1%2526level1%253D150%2526level2%253D151%2526level3%253D153%2526resourceWebLawID%253D31,00.html

Jag såg att i ett av databladen så beskrev man ngn tvåsteg inngångsstegs modell där man inte förklarade hur man valt strömmarna men man sa att detta var patentsökt. Här kanske du kan komma vidare genom att kolla patentet.

Ett långskott kanske men värt ett försök

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:48:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
HPW, Analog Devices patentet är inte det jag frågar om. Denna konstruktion har en opamp som summeringspunkt (som är själva patentet). Det jag är ute efter är två transistorer, den klassiska modellen. jag har fått lite input från diyaudio.com men det verkar som om detta är överkurs för de flesta fast jag tycker det verkar intressant.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/30 :  10:00:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har fått lite mer info under tiden och jag har läst en del också i ämnet. Sammanfattningsvis så är denna förstärkartopologi inget för bread board om man ska få bra prestanda, ganska kritiskt faktiskt och ju mer effekt (spänning egentligen) man är ute efter desto svårare blir det. Motkopplingsnätet slukar massor med effekt som måste vara lågohmigt, 1-2 kohm max!

Så mycket har jag förståt att detta steg lämpar sig inte för "trial and error"-metoden. Goda teoretiska kunskaper är ett måste fast har man en färdig konstruktion och färdigt kretskort då är det inga större svårigheter.

Jag tycker ändå att detta steg verkar intressant även om det inte enbart har positiva egenskaper. Därför ska jag försöka peta ihop ett steg från scratch.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000