HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nya högtalare klara! Bilder!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:41:31  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Nu är jag äntligen klar med mina nya högtalare till datorn. Blev klar sent igår kväll. Provade att ställa dom på mina vanliga högtalare. Det lät bra, men tunn bas. Plockade fram ett par köksstolar att ha som stativ och ställde dom inne vid väggen, som högtalarna är konstruerade att stå. Vilken skillnad! Provade med Dire Straits - Calling Elivs.
Basen är ren och klar och inte alls så bumlig som högtalare ofta blir när man ställer dom mot vägg. Rent allmänt låter dom väldigt rent och tydligt, dock med en lite nasal klang på vissa skivor. Ljudbilden är stor och släpper bra från högtalarna. Små högtalare med stort ljud.

Lite fakta:
Bas: Seas P14RCY
Diskant: Dynaudio 21AF
Volym: 7 liter
Princip: Basreflex med slits på framsidan, avstämd till ca 65 Hz.
Lådan är invändigt klädd med filt. Dämpmaterialet är glasull. Delningsfrekvens: Basen börjar rulla av med 6dB/oktav vid ca 500 Hz, men en strömsug fixar sedan att nivån är jämn från ca 1kHz till drygt 2 kHz där nivån störtdyker. Diskanten är delad med 12dB/okatv. Anledningen till det orginella basfiltret är att kompensera för baffeldiffraktioner.

När jag höll på och slipade och tjafsade med lådorna till dessa så sa jag att detta är dom sista högtalare jag bygger, någonsin. Men nu när jag hört dom får jag lust att bygga mera...
-------------------------------------------------------------
Filtret till basen, tar hänsyn till baffeln och elemetntets tonkurva som uppges från fabrik. :


Brädhögen som skulle bli högtalare:


När jag fick paketet med dom beställda grejjorna trodde jag att jag fått fel... 4,4 kilo för ett par 5 tums element + lite filterkomponenter... Förklaringen ligger främst i dom mycket stora spolarna till basfiltret. En CD-ask ligger bredvid ena högtalaren som storleksreferens:


Limning av ena lådan:


En färdig högtalare på plats vid datorn:


Edited by - Mr.Älg on 2003/06/26 21:57:37

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:53:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mr Älg: Grattis!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/25 :  23:50:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Grattis!

Få fram lite bilder och mätningar så blir vår lycka gjord!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:07:06  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Bilder kommer, mätningar dröjer ett bra tag...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/06/26 :  09:56:12  Show Profile Send mangs a Private Message
Skulle du kunna slänga upp filtret med? Jag funderar på en liknande lösning med samma bas (shielded) men med en SEAS-diskant (27TFFC). De skall vara placerade intill en vägg så de får inte vara för bumliga i basen.

mvh Mangs
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:07:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
snyggt, snygg mellanvägg/stagning också!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:22:24  Show Profile Send mangs a Private Message
Finfint projekt, Perfekt att få välljud ur såpass små burkar.
Vi får se ifall jag gör något liknande.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:22:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snyggt jobbat, juste slits! Synd och slösa bort så fina saker på datorn!

Var fick du tag i Dynaudio-elementen, de säljs väl inte i lösvikt längre?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:19:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Dynaudio-diskanterna är nog nästan 10 år gammla. Men blir ju ite sämre för det. Synd att inte dynaudio säljer element längre, jag skulle vilja ha ett par nya till nästa projekt. Men det blir nog seas istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000