HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:05:38  Show Profile Send Lelle a Private Message
Hej alla glada!

Jag har haft en otrolig diskussion med en herre som annonserade ut (på blocket) ett Sony TA-N77ES slutsteg.

Min lilla fråga är nu: hur mycket kan ett sådant vara värt på beg. marknaden?

För de som inte är helt familjär med det slutsget kommer här lite fakta:
År ca.1986-1990, nypris 1989 =8500SEK, vikt 25kg (ganska stort), svart med träsidor och häftiga mätare på fronten, ej balanserade ingångar, 160W(@8ohm)/kanal, kommer inte på nåt mer men fråga om det är något.

Är egentligen själv mest intresserad av efterföljaren TA-N80ES (balanserade ingångar, inga mätare på fronten).

Kommer senare att berätta närmare i vad diskussionen bestod av.

MVH

Think different.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:09:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det beror på skick , är det i kanon skick så hade jag kunnat ge runt 3000 kr för det. Ha i beaktning att dom gamla ES stärkarna går ganska varmt , även om där är stora flänsar. Jag mätte på min super gamla integrerade från 89 (största modellen) o där ligger man på ca 48 grader.

Så ett visst slitage blir det. Och den är inte ny längre.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:28:56  Show Profile Send Lelle a Private Message
Äntligen någon som hittade mitt inlägg, TACK!

Jag bjöd 1500:-, ganska lågt , jag vet, men det ät mitt i sommaren plus att jag var bara lite småintresserad om jag fick det för låg peng. Annars så tippade jag på ett pris kring 2000-3000:- (efterföljaren N80ES brukar gå för 3500-4500:- beroende på färg o skick).
MVH

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:48:27  Show Profile Send Lelle a Private Message
OK, så här ligger det till.
Killen tror bombsäkert (helt orubblig på den punkten) på att han skall få 20 000:- (tjugotusen svenska kronor) för steget. Påstår att han "förut" fått ett bud på den summan men den köparen hittade ett annat steg att köpa istället (konstigt va?).
Visst det ser ballt ut med mätare och ett litet visst kultvärde kanske finns också (alla gillar inte mätare men det gör jag, har dock inte råd med ett Mcintosh (och nej jag köper inte grejor efter utseendet- ljudet är viktigast)).
Har han rätt och jag fel att steget är inte är värt de pengarna eller har jag missat något? Finns det något superkult värde i det slutsteget?

Think different.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:15:52  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tror inte steget är värt några 20000 sek.

kolla här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3031563993&category=39783

www.selleri.de
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:23:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nått "kultvärde" ska han inte räkna med.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:30:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Maximalt 4000:- inte mer.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:04:25  Show Profile Send n0p a Private Message
2 500:- hade mitt startbud varit.


Exit Planet Dust
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:13:45  Show Profile Send n/a a Private Message
20000kr Låter som ett decimalfel tycker jag, bjud 2000kr. Sålde själv ett par TA-N80es för 4000kr/st för några år sedan, rätt så fina steg för övrigt.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:16:18  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
20000? Vad hade han rökt och hur fick han tag i det?

Fan, man får en Krell för 20000.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:34:57  Show Profile Send Lelle a Private Message
Tack för alla era insatser här.

Nej det var inget decimalfel, det trodde jag också först. Han mailade mig att han "förut" fått ett bud på "20papp", jag mailade tillbaka och helt självklart påpekade att han nog menade "2papp" men nej det skulle jag inte ha gjort, fick veta att jag inte hade någon Sony ES kultur i mig o.s.v. (jag har förövrigt ett par ES grejor) "20papp" menade han, det finns hur många som helst som är villiga att pröjsa det enl. honom.
Dahlberg el. någon annnan, ingen som har ett TA-N80ES till mig. Är ganska förtjust i Sony ES, tycker de är ganska prisvärda, speciellt de mellan ca. 1990-1995 (fattigmans Accuphase).

Think different.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:40:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lelle

Spara pengarna o köp the REAL STUFF , vi bler fler o fler som går över till den guldiga lådor med gjutjärns puckar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:52:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Han verkar som sakt ha både en och två skruvar lösa, även om de grejer som gjordes på den tiden var klart mer påkostade än vad grejerna är idag, så är det ett överpris som heter duga.. Det senaste i den serien TA-N90 ES kostade runt 20 000:- nytt när det kom, så det priset ligger lite väl mycket i fantasin..
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/06/27 :  00:52:52  Show Profile Send Lelle a Private Message
Har inte råd just nu (på ganska länge kanske), gick o köpte mig ett par infinity IRS Omega, sen tog pengarna slut, definitivt. Föresten nån som har erfarenhet av dessa hgt? Uppställning, passande slutsteg (både billiga o dyra även begagnade).

Think different.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/27 :  22:59:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom här produkterna har oftast redan gått ett eller två varv som begagnade och då tycker dom allra flesta att dom har fått ett väldigt bra resultat med ganska små medel och behåller dom sedan.
Om man söker så är det svårt att hitta några.
Det kan vara en fördel att köpa ett steg utanför Sverige då den Svensksålda inte hade samma nätdel som den som som såldes i övriga Europa.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000