HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Misson Impossible? (rumsakustik)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:38:20  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ärade Medlemmar,

Med anledning av att en tidigare tråd om problematiken med akustik i ett litet rum fick ett abrupt, och för mig oönskat, slut (trådstartaren bestämde sig för att flytta ut i ett större rum) startar jag härmed en ny tråd.

Frågeställningen är som följer: _Går_ det att fixa till akustiken i ett rum som är ca 3.3x3.5, höjd 2.5, så att resultatet blir tillfredsställande (antag att jag är kräsen). Det handlar om ett källarrum som är tänkt att helt dedikeras åt musiklyssning.

Alltså: INGA krav på att det skall vara (för ögat) estetiskt tilltalande, högtalare skall nyinskaffas så de kan anpassas efter rummet, det går bra att t ex bygga ett rum i rummet och fylla det till bristningsgränsen med absorbenter, diffusorer och feta heltäckningsmattor, dock är kravet att det skall gå att bygga själv efter inhandlande av byggmaterial.

Vad sägs? Är detta "Mission Impossible", kräver det bara en stor hink med svett eller ska jag byta hobby och börja samla frimärken???

Vanligen, vänligen, tacksamt och vördnadsfullt
/Georg Johansson

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/24 :  13:57:24  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har du läst några av följande trådar.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14832
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7143


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/24 14:00:20
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:18:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Adagio:
Jag har läst dem ja... Problemet/frågeställningen är av annan art, det ligger i rummets storlek och dess mått, det vanligaste svaret på frågan om små rumsmått brukar bli: skaffa större rum. Varpå den som frågat säger: OK. Jag kan inte skaffa ett större rum, därför skulle jag vilja utreda om det går att åtgärda ändå... Eller om det får bli en frimärkssamling...

Jag kan ju ha missat en tråd innehållande den utredning jag efterfrågar, om så är fallet välkomnar jag en länk...

Vanligen och vänligen
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:25:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Du lär ju inte behöva en "stor" högtalare i alla fall, en stativare kanske räcker för att få bra ljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:59:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja Georg, det går!, dvs om du helt skippar kraven på att rummet ska se "fint" ut som ett normalt rum.


Du kan göra på olika sätt:

Antingen den vanliga metoden

eller

den extrema metoden



Den vanliga metoden innebär att du möblerar rummet kraftigt med så mycket möbler som får plats utan att skymma ljudet. Stoppade möbler och mattor e bra. Prylar på golvet och hyllor högt upp på väggarna. Ja, saker överallt skulle man kunna säga.


Den extrema metoden innebär kraftig absorption av tidiga reflexer, samt byggande av lågfrekventa basabsorbenter alternativt om kunstruktion av minst en vägg, samt införande av absorbenter för övrebasregistret-nedre mellanregistret. Vissa prylar kan bli upp till en halvmeter tjocka.


Jag tycker nämligen att du inte ska behöva försaka det låga basregistret. Fast med pyttesmå högtalare som inte har någon bas och inte exciterar lågfrekventa stående vågor så slipper du en del problem, men du hör å andra sidan ingen bas, och det kan ju vara lite tråkigt.


Om du gör något av ovanstående metoder, så skulle du kunna få ett bra ljud, men det är förstås lättare att erhålla ett ytterligare något bättre akustikregleringsresultat i ett större rum.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/06/24 :  15:12:37  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Knoppen: Stort tack!! Eftersom kravet att det skall vara ett "fint" rum ej är närvarande och eftersom jag inte har något emot halvmeterstjockisar så väljer jag nog den extrema metoden...

Skönt att få bekräftat att det går, hur det går till får jag återkomma till... Måste renovera ett kök och ett badrum först...

Tacksamt
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/25 :  08:26:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I ett litet rum med betongväggar är basdämpningen viktig. Särskilt när rumsmåtten sammanfaller som i ditt fall. Tube-traps verkar enklast att bygga:
http://ic.net/~jtgale/diy2.htm
Jag har hört vad dom kan göra i ett rum med betongväggar. Det blev faktiskt riktigt bra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/25 :  08:59:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Rekomenderar framför allt högtalare med en slank basåtergivning. Inte så stora och förmodligen en sluten konstruktion.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  09:41:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej inga Tube traps-liknande historier kommer att fungera tillräckligt bra vid låga frekvenser, här behövs det tas större grepp.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Olby
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/06/25 :  11:13:37  Show Profile Send Olby a Private Message
Bara en fundering, någon som vet hur bra sackosäckar fungerar som absorbenter?

De består väl ungefär av 300 liter frigolitkulor är lättillgänliga och finns i olika färger och material. Som en bonus så fungerar de dessutom som sittdon
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/25 :  20:08:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det går alldeles utmärkt tycker jag eftersom jag har ett liknande rum - även det källare- men som Knoppen säger krävs en hel del olika absorbenter. Källaren gör att det helt plötsligen inte är ett problem utan bara kul.
Jag visste tyvärr inte det jag vet idag när jag renoverade min källare (då hade det blivit hel dämpvägg) så jag har byggd fristående absorbenter istället. Fördelen är att de går att flytta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/26 :  10:10:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ytterligare en länk om DIY-tubetraps:
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Lite exempel på data:

http://www.silentsource.com/efs/tubetrapsspecifications.htm

sabins/ft är kvadratfötter abbsorptionsarea / längd i fot.
Här i den civiliserade delen av världen räknar vi med kvadratmeter absorptionsarea.

Dämningen faller av under 100Hz och är bättre ju större diameter man har.
Självklart blir det en förbättring om man har tubetraps. Jag vet inte vad man skulle ha i stället.
Helmholtzare är inte lätta att konstruera och få till.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:06:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Haha, det är samma gamla "handritade" kurvor från ASC! Ej trovärdig kurva! (även om den kanske stämmer i det stora hela, men man kan inte mäta en kurva som är så fint "rundad")

Förslag på andra basabsorbenttyper:

1. Membranabsorbenter (platta med luft bakom, eller sluten påse)

2. Helmholtzabsorbenter (spaltpanel och andra varianter)

3. Resistiva basabsorbenter (strömningsmotstånd, impedansanpassning, kräver mycket plats)

4. Kvartsvågsresonatorer (lite lurigt, passar bäst för kanaler)

5. Aktiva metoder.

Det finns alternativ alltså! Eller egentligen är de inga alternativ eftersom jag inte ens räknar en "tube trap" som basabsorbent. Tube Trap ser jag mer som en bredbandig absorbent som inte är så jättebra i basregistret.



/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:42:04  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Knopppen: Har du några bra länkar till ovanstående metoder?

Mvh / Simon
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/06/26 :  15:47:14  Show Profile Send soderberg a Private Message
Saim skrev
> Knopppen: Har du några bra länkar till ovanstående metoder?

Eftersom undertecknad tycker det verkar skojigast med aktiva metoder har jag sökt lite med google och overture, men trots det inte lyckats hitta några produkter som bygger på aktiv bullerbekämpning (för lyssningsrum dvs, hörlurar finns det gott om och ljuddämpare för grävmaskiner och gud vet vad), men det finns (åtminstone) ett amerikanskt patent som kan vara av intresse för den nyfikne, 4,899,387. Hittas på www.uspto.gov. Det var också en artikel i HF för ett tag sedan om sagda uppfinning, som tydligen har funnits som produkt, men det slog visst inte.

mvh

Magnus Söderberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:22:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men visst är det snyggt med tubetraps!
Höga WAF-poäng!

Om inte annat så förskönar dom rummet.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2003/06/26 16:24:04
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:25:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Saim och Söderberg!

Jag har inte hittat något av värde om akustik på Internet. Läs riktiga böcker om ämnet istället!

T ex:
Elektroakustik av Johan Liljenkrantz, institutionen för talöverföring och musikakustik, KTH
Ljud- & vibrationslära, Marcus Wallenberglaboraoriet, KTH, av H P Wallin m fl
Mendel Kleiner, Chalmers, har också skrivit en bra bok , kommer inte ihåg vad den heter.
De brukar gå att köpa från respektive institution.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:45:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skulle rekommendera att du utformar hela taket som en membranabsorbent till att börja med. Där har du 11,5m2 som du inte använder till något annat.


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000