HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ML 432 i High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:24:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ställde denna fråga under HIFI men fick inga svar så jag vänder mig till Er kunniga byggare med förhoppning om förklaringar.

I den senaste High Fidelity testas Mark Levinson 432 och som vanligt har de gjort en del mätningar. En förbryllar mig lite grand och jag undrar om någon kan förklara den för mig. Det gäller deltonmätningen av distorsionen som är där de högre ordningarna är nästan borta helt. Hur har de lyckats med detta???? Har de bara använt massor med motkoppling alá Halcro eller finns någon annan förklaring?

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:21:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Har ej läst testet själv men om det inte finns några övertoner vid högre frekvenser så beror det antingen på att kopplingen är ickemotkopplad eller så är helt enkelt övertonerna under brusnivån. Vid vilken nivå ligger 2:a-tonen?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/24 :  19:23:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
2:a -100dB
3:e -80dB
5:e -120dB

vid 200W i 8 ohm. Är inte det ganska extremt? Stärkaren är varken utan motkoppling eller single end.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/24 :  20:27:51  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag gissar på att de helt enkelt har lyckats väldigt bra med att få varje delsteg så linjärt som möjligt och ändå haft marginal kvar att återkoppla globalt en del.

Det finns flera exempel på slutsteg där högre ordningens övertoner är väldigt låga (och tom ännu lägre än ML steget), t.ex. steg från Dynamic Precision, Bryston och Meridian. Alla dessa är globalt återkopplade.

Alla mätningar jag sett på slutsteg som påstår sig sakna global återkoppling, t.ex. Gryphon, Ayre, Densen mfl, har jämförelsevis hög distorsion även om man bara kollar på högre ordningens övertoner. Stereophile har rätt mycket mätningar i deras arkiv.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/25 :  12:48:28  Show Profile Send Pabo a Private Message
Finns det spektrummätningar vid lägre uteffekt? Jag har svårt att relatera till mätningar vid 200W.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/25 :  19:59:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä det finns inte men de brukar sällan skilja sig särslilt mycket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:25:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
Micke Y

Hur menar du då? Distorsionen påverkas ganska mycket av hur hög effekt man tar ut. I vilket fall så vill jag nog påstå att man inte använder sig av speciellt mycket motkoppling i denna förstärkare. -80dB är inte speciellt lågt för att vara en 3:e ton. Det tråkiga är ju dessutom att de har så mycket mer 3:e-ton än 2:a-ton. Inte vidare tilltalande.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:39:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Frågan var hur de får bort de högre ordnings distorsion eftersom den ligger på -130 till -140 dB!!!
Vanligen ser man att dessa ligger på en väsentligt högre nivå i nästan alla slutsteg man sett.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:59:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Min första tanke var att de använder sig av JFETar som ju har kvadratisk överföringsfunktion men eftersom 3:e-tonen är så hög så blir jag tveksam till det. Fast kanske om de använder JFETar i ingångssteget, spänningsförstärkande steget och sedan ett bipolärt push pull steg på utgången. Förresten så kanske det t.o.m. är så att de använder sig av ett JFET-differentialsteg som spänningsförstärkare. Det skulle förklara varför 3:e-tonen är så hög eftersom två på varandra följande diffsteg med push pull på utgången ger mycket 3:e-tonsdist. Det skulle även förklara den höga nivån på distorsionen eftersom JFETar har sämre branthet och därmed ger lägre O/L-gain vilket ger lägre motkopplingsfaktor.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/26 :  09:00:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
Micke Y: Då HF mätte på DP 6.4 så såg man knappt den femte övertoner (typ –135 dB) och de av högre ordning var helt borta. Lägre ordnidingens övertoner var också mycket lägre i nivå jämfört med det du angivit för MF steget.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:50:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
DP är inte förvånande eftersom han lyckats tänka lite nytt med själva kopplingen men jag misstänker att detta slutsteg är mycket konventionellt, bipolärt slutsteg, bara med ett stort j-a nätaggregat (dvs rätt dimensionerat). DP har jag hört och låter otroligt bra, tidigare ML modeller har jag också hört och de är också bra men mycket annorlunda ljud. Nästan lite polerat ala massor av motkoppling.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000