HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inget svar från vårt geni återigen...RESPEKT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:17:35  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Och välkommen till vardagen efter helgens festligheter och finväder.

Har länge funderat på om vårat umgängesbeteende och uttryckssätt har förändrats,speciellt i och med Internets intrång i våra liv....eller pga Internet kanske.

Vi möter via Internet betydligt fler människor som vi kommunicerar med så det kanske alltid sett ut så här, men att vi inte stött på olikheterna (ibland avarterna ) pga en snävare bekantskapskrets.

Själv tror jag inte det,pga att jag har en mkt stor bekantskapskrets både inom och utom landet och detta beteende är helt nytt för mig.

På Internet agerar vi ju oftast också anonymt vilket verkar göra att vissa kan tillåta sig ett ganska grovt språkbruk.

Jag försöker lära min son (12 år)att man ALLTID svarar på tilltal samt mail....det handlar framförallt om att visa RESPEKT mot motparten.Det verkar som ett exempel, tex vara mkt vanligt att inte svara på köp eller säljsvar om varan redan blivit såld/köpt.

Inget svar från vårt geni återigen,...är bara ett av många exempel på detta forum, där ett språkbruk förlöjligar och försöker nedvärdera en person.Detta utan att överhuvudtaget veta någonting alls om denna personens sociala,formella samt praktiska kompetens som livet gett.
Och om än den kunskapen om personen fanns så är/finns det ingen anledning att visa RESPEKTLÖSHET.
Tyvärr är det inte ovanligt att man här på forumet och på Internet går på personligt ifrågasättande på ett mkt respektlöst och kränkande sätt.

En debatt kan vara hård, men med visad RESPEKT mot motparten leder den oftast framåt.

En person som visar respektlöshet mot andra faller iaf i mina ögon mkt stort i aktning.

Jag tycker att man borde kunna ställa högre krav på respekt mot andra när man skriver på forumsidor, än i tex personliga möten.....bla iom att när man skriver så finns det LITE mer tid att TÄNKA efter VAD man skriver.
Detta gör också att respeklösheten upplevs större hos mottagaren.

Fast självklart bör/SKA respekten även finnas i det personliga mötet.

Har reagerat länge på detta,är jag bara en överkänslig, för ödmjuk kille som är ute och *cyklar*.....

Kanske lite Hifi-Off Topic....men ändå

Peder

Våga vara *openminded*

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:23:52  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Håller helt och fullt med dig Peder. Jag ska dock villigt erkänna att jag ibland inte håller måttet för hur man bör uttrycka sig, men jag försöker. Enklast i en debatt där din motpart beter sig illa är väl helt enkelt att lägga ner istället för att sjunka till samma nivå!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:29:44  Show Profile Send Cyber a Private Message
.. peder47..du borde vara moderator på forumet..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:35:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Nej. jag tycker att det låter genrell pekpinne. Lite allmänt hot.
Jag får en känsla av präktighet.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:00:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Inget svar från vem??? Har jag missat något?

I vilket fall som helst tror jag att det är mediet som är boven i dramat. Man tar lätt chansen att vara lite kaxig när man är anonym och utom räckhåll för högerkrokar och annat.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:19:46  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså ....

Internet är internet. Det är INTE värkliga livet. vi som varit på nätet mycket stör oss inte på sånna småsaker som jag tycker detta är. Därimot så skall man självklart visa folk respekt.

Det är ju bara att titta på folk som har tid att klaga på hur folk stavar eller att dom utrycker sig fel.

Man skall inte ta allt som om personen stog framför sig och man skall inte ta allt på så blodigt alvarm då blir man bara olyklig själv och skaffar sig en massa ovänner.

Jag har krigat lite med folk både här och på andra ställen men det är alltid likadant. när man träffas så tar man en bira och allt funkar skitbra så enkelt är det.

Det är ju precis som att vara på krogen och tycka att folk inte skall vara ytliga. man får ta det för vad det är helt enkelt

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:41:32  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ett internetforum är egentligen allvarligare än det verkliga livet då många kan läsa eventuella respektlösheter samtidigt.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:43:59  Show Profile Send n00b a Private Message
timbre...

Det får stå för dig =))

Kanske är det inte så här för många men vanligtvis på nätet där många samlas så är det inte lika alvarligt som verkliga livet och man får ta det för vad det är helt enkelt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:32:15  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag finner ämnet tämligen intressant...

Något som jag lagt märke till över Internet är det ofta förekommer missförstånd, speciellt när det förespråkas ”åsikter” om produkter i livliga debatter.

Jag tror det är viktigt att ha i åtanke att det ï verkliga livet också förkommer missförstånd men inte alls i samma utsträckning. Ifall man pratar öga mot öga eller i telefon kan man genom att tolka personens ansiktsutryck och sätt att utrycka sig talmässigt, tolka i vilken sinnesstämning en individ befinner sig i.

Med tanke på detta faktum tror jag det är viktigt att utrycka sig språkligt korrekt och att kanske inte skriva det som först dyker upp i huvudet. Man bör kanske också undvika de mest djupgående sarkastiska skämt som lätt kan misstolkas.

Allt detta för att vi ska få en gedigen trevlig atmosfär här på forumet.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/06/23 21:37:59
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:46:46  Show Profile Send Niclas a Private Message
Bra skrivet, elitico !
-Hade jag tryckt på "submit reply"-knappen direkt efter jag skrivit vissa inlägg, hade jag definitivt ångrat mig dagen efter.
Ta för vana att vänta några sekunder medan adrenalinet lungnar sig.
Mvh
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:48:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att det är moderatorerna som sätter villkoren. Jag tycker också att dom sköter modererandet alldeles utmärk och jag rättar mig efter deras broms på mig när jag går för långt vilket händer. Då skäms jag lite och tycker att dom har rätt men jag brinner för allt jag gör och drar gärna iväg så det ryker. Jag är oftast rak på sak men är betydligt värre i verkligheten. Om jag ska byta attityd så måste jag ändra min personlighet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:56:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Just så Henrik...
Tangentbordet är livsfarligt när man blir xxxxxxxxx. Bättre då att ta sig en promenad eller en lyssningsstund eller tjata lite med någon man känner. Själv är jag inget föredöme men har trots allt gått igenom samtliga faser och tycker nog att träning ger färdighet...

Som en av de ansvariga ser man också på det hela med andra ögon. Det har varit nyttigt.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:10:39  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
hejsan, ligger mycket i det som skrivs i den här tråden. sarkasm döljs väl bland enbart bokstäver & skiljetecken. (vad vore internet utan smiley's?) måste dock ansluta mig till flints falang & säga att jag är lika korkad på riktigt som här. om det är något jag tycker, så säger jag det, sedan varthän det bär är ett helt annat & senare problem. så, ja, kaxig både här & i verkliga livet. skyller dock allt på infantil dumhet, då jag bara fyller 22 i år och inte kommit in på läkarlinjen än.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:16:39  Show Profile Send n00b a Private Message
in sweden we call it nätetik

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:20:14  Show Profile Send marens a Private Message
Man bör vara snäll, det är bra.

Man kan t ex tänka ett steg bakåt varför någon säger något och försöka att inte tro det värsta jämt. Ha tolerans osv. Hur skulle man uttryckt sig och vad skulle man sagt om man stod och titta den man pratar med i ansiktet, eller om man stod på en scen med massor av åskådare med en PA-anläggning som gör att alla hör precis vad man säger...

Att sitta vid en skärm utan ljudlig/visuell kontakt är en lite overklig situatuation som skapar en del illussioner. Man kan omedvetet få för sig att det inte är folk man pratar med t.ex.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:22:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Flint:
quote:
Jag är oftast rak på sak men är betydligt värre i verkligheten.



Ojdå! Då kanske jag inte skulle våga träffa dig direkt! Tur att det finns diverse forum!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:27:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
quote:
Ojdå! Då kanske jag inte skulle våga träffa dig direkt! Tur att det finns diverse forum!
Görfarlig. Närå, det är mest snack men du hittar mig inte på något annat forum. Endast det bästa är gott nog.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:33:03  Show Profile Send Larsen a Private Message
Dessutom så är vi ju på detta forum under vissa villkor/regler och dessa är enligt mig att acceptera annars får man väl starta ett eget forum.
Det är även lätt att snabbt kasta ur sig svar här som ofta kan bero på missförstånd. Är man ur form kanske orden blir onödigt hårda och ej genomtänkta, men då gäller väl att ha viss självinsikt och helt enkelt strunta i att skriva just då.

Att ALLTID svara på tilltal, nätetik eller vad ni nu vill kalla det, är inte lätt då det tyvärr råder allmän brist på det. Jag svarar inte på "skräpmail" och vad som räknas som skräp är väl olika från person till person... med risk att någon känner sig rättvist behandlad.

Kanske använder en del internets kommunikationsformer för att kunna bete sig på ett sätt som inte är acceptabelt annars... få utlopp för missnöje odl. Personligen så ser jag ingen skillnad i detta jämfört med en personlig kontakt "irl", så etik bör gälla oavsett kommunikationsform...

På sätt och vis känns det som att man lärt känna vissa här fast man aldrig träffats i verkligheten. Trevligt... och det skall behandlas med respekt. Alltid.

Svammel svammel... nu går jag och lägger mig.
Godnatt på er!

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:50:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Håller med alla föregående talare, men:
Ett av kommunikationsnyanser är att inte (direkt) svara på ett inlägg. Man inger på så sätt känslan av osäkerhet hos den provocerande inläggsförfattaren. Dessutom finns det en chans att tråden "dör". Detta sagt utan att veta vem Peder47 åsyftade initialt.
Dimitri
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:07:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är lätt att glömma att det skrivna ordet ibland är väldigt naket. Man ser inga miner eller hör inga tonfall. Därför kan orden verka skarpare än vad författaren tänkt sig. Den respekt som författaren känner men inte skriver försvinner och kvar står bara ett uttalande som kan missuppfattas i förhållande till vad som var meningen även om ORDEN uppfatas av alla läsare som bristande i respekt.

Det kan därför vara en fördel att använda ord såsom
min uppfattning är
min erfarenhet får mig att
jag uppfattar sitationen så här

i motsats till
det är så här
du skall
du vet inte vad du talar om


Mediet inbjuder till att slänga ur sig både det ena och det andra och vissa VILL också göra det. Vi måste dock RESPEKTERA att alla inte vill det.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:16:33  Show Profile Send peder47 a Private Message
Cybervoice: moderator,Tack men nej Tack,fast tack för komplimangen,tycker dom befintliga gör ett toppen jobb.Stor eloge.

Flint: präktighet ,då känner du inte mig .Men att jag vill peka på vissa saker i mitt inlägg det har du rätt i.

Och jag tycker inte du behöver ändra personlighet,kan bara svara för mig själv, samt minns inte din tidigare tur här.Men sen du kom tillbaka så tycker jag bara det är kul att läsa dina inlägg..du tillför lite grov finess så att säga (min åsikt).

Men syftet var inte att peka ut någon,så ingen ska behöva känna sig träffad.Det var istället att ta upp det eventuella problemet,eller som Timbre skrev:
Ett internetforum är egentligen allvarligare än det verkliga livet då många kan läsa eventuella respektlösheter samtidigt.

Jag delar hans uppfattning,och i lilla Sverige kan dessa respektlösa påhopp få större följder än man kan ana för den omotiverat påhoppade personen.
Här är man sällan anonym ens på nätet.

n00b skrev: Man skall inte ta allt som om personen stog framför sig och man skall inte ta allt på så blodigt alvarm då blir man bara olyklig själv och skaffar sig en massa ovänner.

Fråga: Många här på forumet vet vem du är, och fler kommer att veta det ju längre du medverkar här.

Om du och hela din person (utb,socialkompetens mm)blev ifrågasatt här på ett grovt och otillbörligt sätt, som dessutom flera tusen medlemmar kan läsa (förutom alla andra).
Menar du att det är ngt du ska behöva acceptera och ta för vad det är helt enkelt (dina ord)

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:36:42  Show Profile Send Flint a Private Message
peder47
Du är OK och det tror jag att du vet att jag tycker men jag gillar i alla fall lite Rock and Roll i inläggen. Mina tidigare vändor tror jag att du har fått en förklaring till för några dagar sedan. Jag beklagar en del saker som jag har sagt här på forumet. Jag tror att jag har missuppfattat vissa och dom har missuppfattat mig och sen är cirkusen igång. Vi är nog helt enkelt inte vana vid att kommunicera så här bara med skriftspråk. Strindberg borde ha varit det men han påstås ha skickat hatbrev till dom flesta i alla fall så det är nog trots allt ingen ny företeelse.

Edited by - Flint on 2003/06/23 23:38:26
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/23 :  23:58:06  Show Profile Send peder47 a Private Message
Flint: tycker definitivt detsamma om dig .Nä nu börjar det bli väl sockersött eller hur .

Och lite Rock and Roll i inläggen är ju inte samma sak som det jag syftar på......tycker def att lite Rock and Roll i inläggen behövs då och då.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/24 :  00:03:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Peder
Lite pinsamt blir det allt.

Jag tycker att vi avstår från ren Deathmetal i Diaboloklass på forumet. Det håller jag helt med om.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/24 :  02:39:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte nog instämma i "peder47" iaktagelser, en hel del har varit både plumpt och puerilt. Kritik går som sagt bäst hem om man är saklig och objektcentrerad, inte svävande och personlig.

Bravo
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/24 :  14:06:20  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Larsen,intressant inlägg instämmer....du skrev också..

Att ALLTID svara på tilltal, nätetik eller vad ni nu vill kalla det, är inte lätt då det tyvärr råder allmän brist på det. Jag svarar inte på "skräpmail" och vad som räknas som skräp är väl olika från person till person... med risk att någon känner sig rättvist behandlad.

Jag svarar inte heller på mail av typ massutskick,allmänna reklammail osv,men mail ställda till mig i andra frågor, svar på annons(om än varan är såld) osv svarar jag alltid på.
Har avsändaren tagit sig tiden att skriva till mig så tror jag att han/hon förväntar sig ett svar också.

Håller också med dig att det råder allmän brist på sk nätetik,att inte svara på tilltal mm.
Upplever det faktiskt som ganska oförskämt,sen om man ska bli lite djupare, hur mkt av det beteendet präglar vissa i det sk vanliga livet.En stor del av mångas lediga tid tillbringas framför datorn och mindre och mindre i vanliga umgängesformer,det är kanske pga detta som dessa sk påhopp blir vanligare och vanligare....ovanan att direktkommunicera med en levande motpart.

Peder



Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000