HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel-"test" i Linköping, billiga och RG62
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:49:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Igår var jag hemma hos Gromit (medlem här på forumet), hade min Meridian 588 med mig som vi kopplade till Gromits fina Plinius 8200. Högtalarna var de populära Dynudio 1,3 mkII.

Eftersom det varit så mycket snack om RG62 så hade vi fixat ett antal meter på Elfa och lött ihop ett par 30 cm par. Själv tog jag med lite gamla skräpkablar som jag tänkte vi kunde jämföra med:
TaraLabs Prism 22 och Audioquest Topaz. Båda för runt 500-600 kr.

Vi gjorde ingen riktig blindtest utan detta var av mer oseriös art dvs vi visste vad vi spelade med.

Eftersom jag inte var van vid ljudet i hans anläggning hade jag betydligt svårare att reda ut skillnaderna. Jag tyckte nog RG62 hade en lite mer markerad topp men kanske inte den helhelt som de andra kablarna hade. Gromit flikade in: "Hörde du inte att basen inte alls blev lika bra med RG62" ..ett snabbt byte och javisst där var den slagen av båda de andra.

Som bäst kan RG62 mäta sig med kablar i den här prisklassen och då måste man nog säga att man får god valuta för pengarna. Om man däremot hoppar upp till t.ex. AQ Python, som verkligen spelar skiten av både Topaz och Prism 22, så är det en betydligt mycket bättre signalkabel än RG62.


Ska bli kul att höra vad den andra gruppen som skulle göra kabeltester kom fram till. Vi skulle vilja ha haft lite bättre kablar och jag hade ett par riktig bra kablar hemma men båda var dock med XLR kontakter och pliniusen har inga sådana ingångar tyvärr.

Gromit kanske vill kompletera?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/23 16:34:02

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:22:00  Show Profile Send gromit a Private Message
Det var en lite blandad lyssningskväll. Vi jämförde både våra cd-spelare och lite olika kablar.

Jag trodde verkligen inte att skillnaden skulle bli så stor mellan rg62 och de billiga "köpekablarna" men där hade jag fel. Det var stor skillnad och det lät helt enkelt betydligt trevligare med Audioquest- och framförallt TaraLabs-kablarna. Det skulle varit intressant att haft med en bättre RCA-kabel också men det får bli nästa gång...

När det gällde cd-spelarna så kan ni ju själva gissa er till hur en något defekt Micromega Stage 1 stod sig mot en Meridian 588. Ok, ingen rättvis jämförelse men det var dessa spelare som stod till förfogande.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:53:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rydberg!

Varför gjorde ni ingen "blindtest"?
Förstår ej vitsen med ert "test"!
Om man vet vilken kabel som spelar etc! Så kan ju det subjektiva tänkandet ta över helt.
Jag gillar ej RG62:an, så om jag vet att den "spelar" så kan jag "omedvetet/medvetet" ge den sämre betyg!
Er "test" säger mig således inte så mycket.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:56:27  Show Profile Send ekman a Private Message
majjen tänk om det var tvärt om då att dom älskar rg och verkligen ville att den skulle vara bäst?

då är den ju ännu sämre än vad dom tyckte? =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:01:19  Show Profile Send n00b a Private Message
Majjen03...

Testet är ju uppsatt precis som folk här på forumet alltid testar saker så det säger väl precis lika mycket som alla andra test som folk snackat om här på forumet. Ellr vad som redovisas i tidningar.

För här på forumet är det ju lite fult med blindtest

Det skulle därimot vara välidgt kul att testa ett gäng högtalare helt utan att se dom. Från kanske 10k - 200k eller något.

Sen om blindtest är bra eller dåligt det lämnar jag till er andra att diskutera.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:01:32  Show Profile Send gromit a Private Message
Tjena Kenta!

Det var väl egentligt inget test igår utan mer en lyssningskväll. Vi lyssnade på musik, bytte lite kablar ibland och detta var summan av kvällens intryck..

Att arrangera ett riktigt test är svårare och det ger inte så mycket om inte alla inblandade är helt inlyssnade på anläggning och rum, enligt mig.

Ekman har en poäng där, jag trodde att rg62 skulle upplevas bättre än den gjorde.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:15:38  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Gromit!

Som lyssningskväll, låter er kväll som mycket trevlig!
Herr Rydberg brukar alltid ha en massa åsikter om hur man skall testa "prylar" etc, vart därför lite förvånad över hans rubrik!
Rubriken kabeltest i Linköping var väl att ta i!

Ekman: klart att det kunde vara som du säger också att man faktiskt gillar RG62:an och därför blir ledsen när man hör hur den låter.

Noob! De enda som brukar bli "påhoppade" här är väl LTS, med sina "extrema testuppsättningar",annars brukar det gå bra att "blindtesta" på detta forum!
Att LTS brukar bli påhoppade, beror nog ej på deras tester utan snarare att de t ex hävdar att den ultimata HiFi- uppsättningen redan är gjord. Ta t ex en Sentec DiAna, ett par Nad 208, en Denon DCD 625, RG62 kabel samt ett par LTS högtalare, vilken utrustning mäter bättre än dessa!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:27:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Majjen03 skrev...vilken utrustning mäter bättre än dessa!



Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:29:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Precis vad jag antydde, det var inget vetenskapligt test. Men skillnaderna försvinner ju inte för att man vet vad som spelas, jag tycker det är lättare att komma fram till hur en kabel verkligen låter på detta sätt.

Tycker nog vi prickade in skillnaderna ganska bra och det blev ett hyffsat meningsfullt resultat, vi gjorde det liksom mest på skoj och inte för att bevisa det ena eller andra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:33:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Majjen> Du har rätt om överskriften, det var kanske att ta i ....den var nog satt mest för att skapa lite intresse åt tråden.

quote:
Herr Rydberg brukar alltid ha en massa åsikter om hur man skall testa "prylar" etc, vart därför lite förvånad över hans rubrik!

Jasså? Det visste jag inte ens själv

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:24:41  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Ta t ex en Sentec DiAna, ett par Nad 208, en Denon DCD 625, RG62 kabel samt ett par LTS högtalare, vilken utrustning mäter bättre än dessa!
Hur står sig förstärkaren Sonab R2000 i det sammanhanget. Den är bara från 1975 eller nåt'. Alltså relativt modern.

Edited by - Flint on 2003/06/23 17:25:47
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:33:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eftersom Stig gillade mono, så hade den en speciell detektor som switchade om förstärkaren i ett musikaliskt svängläge. Men bara för monoinspelningar, ej stereo.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:38:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rydberg> Ska du inte byta ut dina kablar till RG nu? Kontakta gärna mig vid nästa seans, det är inte alltid man har tid men ibland kan man komma ifrån.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:39:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen
quote:
Eftersom Stig gillade mono, så hade den en speciell detektor som switchade om förstärkaren i ett musikaliskt svängläge. Men bara för monoinspelningar, ej stereo.

Vem svarade du med det påståendet?

Edited by - Flint on 2003/06/23 17:40:55
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:52:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Flint, till dig förstås.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:12:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen.
Jag överser med ditt svar om Stig Carlsson i sammanhanget. Du verkar vara tillfälligt förvirrad. Frågan var och är om R2000 platsar på er referenslista av antikviteter.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:13:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Adagio> Byta till RG, knappast Jag kör ju dessutom med balanserade kablar.....

Igår var bara en lite lyssningskväll, vid nästa lite mer seriösa tillställning skickar jag naturligtvis ett PM.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:19:51  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Jag delar också gärna, kan plocka med mig mina Transparent snokar att jämföra med om någon är intresserad.

Say's who!?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:30:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja jag är tillfälligt förvirrad.

Svar: Det kan jag inte veta eftersom den förmodligen inte är F/E-lyssningstestad. Chansen finns ju, men jag bedömer den som liten.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:36:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen
Jag accepterar svaret. Vi fortsätter att huggas när din förvirring har släppt. Frågan ligger dessutom utanför ämnet kabeltest i Linköping. Ett alldeles utmärkt ämne som inte bör störas.

Edited by - Flint on 2003/06/23 18:37:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000