HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 ny sim audio moon cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/26 :  00:13:52  Show Profile Send Lepra a Private Message
Tycker den ser riktigt fräsig ut!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:49:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
En sak som faktiskt kan vara bra med det där utseendet är att resonanser i topplattan bör bli mindre med ett veckat "lock".
Så fort den finns i sverige ska jag lyssna, om den är bra matchad med i-3 är den mkt intressant för mig! Men jag måste fundera på om jag vill ha en spelare som också tar SACD i den prisklassen och om det är värt det.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:47:55  Show Profile Send Figge a Private Message
Finns den hos HiFi Art ännu?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:59:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej, den kommer nog inte in före Augusti, då den släpps i Kanada i slutet av Juli..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:20:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
MartinH: har nu lyssnat ganska mycket på mina Revel M20 och måste säga att en subwoofer skulle sitta bra för att få ut lite mer djupbas. Drog nog lite förhastade slutsatser tidigare om att M20 är i mindre behov av subba än Totem model 1 singature . Har du testat dina Totem med en subwoofer? Jag har inga erfarenheter av stativare med sub, läste ofta i hifitidningar för ett antal år sedan att det var svårt att få till det med sub till stativare så jag är lite tveksam om det fungerar bra. Jag kan tillägga att mitt lyssningsrum bara består av betongväggar så det är lite knepigt att få en jämn bas utan pucklar (det dånar lite med vissa bastoner). Har idag plastmatta på golvet men ska så fort det går skaffa trägolv, tror du att det kommer förändra ljudet mycket och till det sämre? Jag skulle vilja göra om rummer från grunden och vill helst då också tänka lite på det akustiska resultatet och inte bara att det blir snyggt att se på. Ber om ursäkt om det verkade som att jag ratade Totem model 1 i ett tidigare inlägg där jag skrev att M20 har mer pondus i basen vilket jag nu inte tror är fallet. Men en subba kanske kan göra susen både med Totem och Revel.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:50:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snutten: Ja det där med rumsakustik är inte lätt. Man kan få jobba en hel del med att få ett rum att låta bra. Men ett trägolv kan nog bli bra, jag har det och även betongväggar och tak, och jag har det ganska bra fakriskt. Men en bra tjock matta och lite tunga gardiner har gjort susen här hemma..

Det där med sub, ja det kan vara lite bökigt det oxå, men det beror på hur man vill ha det.. Du kan vilja avlasta frontarna och då behöver du ett högpassfilter i subben. Men att bara få lite utfyllnad neråt kan gå med lite pulande med placering,delningfrekvencer,volym m.m.

Jag har inte testat med en bas hemma än, men har en tanke om att testa med 2 st Totem Dreamcatcher subbar, dom är ganska små och snabba.. så jag tror dom skulle passa ganska bra...

Ps. Jag pratade med Kent och den nya cdn från SimAudio kommer komma med nästa bestälning från Kanada, så det kommer nog bli i Augusti...
/Martin..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:03:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ska bli kul att lyssna på den, har Kent sagt vad den kommer kosta på ett ungefär? Jag tror att mitt val kommer stå mellan Equinox och ngt begagnat alternativ. Jag funderar nämligen på att nöja mig med en begagnad ren CD-spelare (inga "superformat") i avvaktan på vad som kommer hända i formatdjungeln. Ett problem verkar vara att tillverka en spelare som låter bra på samtliga format utan att bli svindyr, sen tror ju jag att vanliga CD kommer dominera ganska länge till, jag tror knappast SACD osv kommer bli var mans grej med tanke på alla stereopaket som säljs idag, jag förstår inte vad man ska med SACD till om man ändå köper ett komplett paket på Onoff för 5000 kr vilket ju de flesta gör, men kanske det kvittar, tillverkarna kanske bakar in SACD i paketen ändå för att få fart på formatet. Men jag skulle vilja se det system för 5000 som kan ta tillvara på SACD .

Edited by - Snutten on 2003/07/12 00:04:56
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/12 :  01:31:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den kommer att ligga på runt 20000.-, och det kommer bli riktigt kul och se vad den kommer att prestera..

Och tyvärr kommer nog SACD att komma ner i de billigare paketen ganska snart, och så kommer alla tro att man kan ha vilken SACD spelare som helst, det låter ju lika bra på vilken maskin som helst... Precis som man sa om CD när den kom..*L*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/12 :  01:50:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo, varje nytt format/medium är ju alltid det optimala, när det börjar lansras och säljas, inga förbättringar kan göras.

Bravo
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/12 :  19:16:32  Show Profile Send oliver a Private Message
Den hade ju tydligen uppsampling så man kanske inte saknar de nya blufformaten så mycket ( dom som egentligen är till för att dra in nya licens pengar)
//////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/08/03 :  17:16:58  Show Profile Send Figge a Private Message
Augusti!!!!!!!!!! Har den kommit ännu?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:45:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den kommer om ca två-tre veckor är det senaste jag hört... Det har kommit lite mer info om spelaren på hemsidan, så den som är sugen kan följa länken nedan...

www.simaudio.com/moonequinox.htm
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:30:01  Show Profile Send Lelle a Private Message
Guuud va skönt att slippa se blå ljusdioder i displayen.
Dessutom är texten ganska stor så att man kanske ser vad det står för oss som har prylarna en bit bort från lyssningssoffan.

Think different.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/20 :  02:48:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Här har vi en ny bild på den nya spelaren. Den är tagen på Home Entertainment mässan som var i San Francisco i början av sommaren.. Det ser ut som att den kommer att göra sig bättre "Live" än vad bilderna tidigare visat.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/08/29 :  07:49:50  Show Profile Send Figge a Private Message
Kommer nästa vecka enligt Kent.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/09/15 :  15:44:58  Show Profile Send Figge a Private Message
Någon som var och lyssnade i Luleå? Gärna ett omdömme.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/09/15 :  15:45:17  Show Profile Send Figge a Private Message
Någon som var och lyssnade i Luleå? Gärna ett omdömme.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:41:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Figge: Mässan är nu i helgen.. Men nu har den kommit till sverige och Kent på HifiArt håller nu som bäst på att spela in den tills mässan ( 20-21 sept ). Men jag kan meddela att den gör sig klart bättre Live än på bilderna.. Jag vet då jag var och pillade lite idag.

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/18 :  01:45:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Precis hemkommen från Spanien läser jag att den "landat". Får väl ta en sväng förbi Hifi-Art och kolla in underverket. Kanske den är klart bättre än min Marantz.... Ser oxå bättre ut på den där "nya" bilden från mässan i USA.

Edited by - Snutten on 2003/09/18 01:50:23
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:34:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snutte: Och den är klart mycket bättre "Live" Kent och jag kommer att åka till Luleå imorgpn fredag och spelaren kommer vara med där, så du kan nog inte komma in förren i slutet av nästa vecka tyvärr..

Men det är värt att vänta på den

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:36:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo jag såg att mässan är denna helg så det får bli ett senare besök, tack för upplysningen. Hoppas det går bra på mässan och vi kanske ses på Hifi-Art nästa vecka då.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:25:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tack ska du ha...Kan dock upplysa att den låter riktigt bra ihop med I-3...Bara så du vet

/Martin
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/09/24 :  17:04:19  Show Profile Send Figge a Private Message
Nudå? Hur lät det, var den bra? Åsikter från er som var i Luleå, det var ju iallafall c:a 500 st besökare, någon har väl en åsikt om den?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:32:09  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Nudå? Hur lät det, var den bra? Åsikter från er som var i Luleå, det var ju iallafall c:a 500 st besökare, någon har väl en åsikt om den?


Min åsikt är att den är mycket lovande, snygg , välljudande och för priset (strax över 20' om jag inte minns fel) så verkar den vara ytterst intressant.

I demorummet gick det inte att lira så högt, stort kalt rum och lilla i-3:an gjorde att man inte kunde lira på den nivån att man hörde den sista detaljnivån, men ändå (för att citera mig själv, 'okunskap har aldrig hindrat mig förr'):

I karaktär har den samma "hallmark" som i-5an och i-3an: väldigt lättlyssnad, lättflytande och spelglad. Melodi, rytm och tajming mycket bra, dock kanske inte världsklass men kalas för priset. Mycket god detaljnivå.
Jag saknade det sista unset kontroll, men man bör komma ihåg att rummet var under all kritik (stort och kalt) samt att i-3an inte riktigt orkade få Totem Hawkarna att fylla det stora rummet fullt ut.

Jag är övertygad om att det låter ännu bättre (det var redan bra i demorummet, förbluffande bra med tanke på omständigheterna) under kontrollerade former.

Vet inte om detta gjorde dig klokare, men om du är ute och fiskar efter CDspelare kring 20 lök måste du definitivt lyssna på nya Equinox och bilda dig en egen uppfattning.
Missa inte den på din "audition shortlist"!

Cheers / Stargazer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:33:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tyckte den lät kanon..Men jag är lite färgad så det är väll inte läge och lägga ut några längre utlägg..

Men det finns nog en del kul att läsa på de trådar som finns om mässan...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000