HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 SACD VS. DVD-A igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/08/29 :  11:01:17  Show Profile Send nin a Private Message
Fast de nya formaten kommer aldrig att slå om man inte gör flerkanalsinspelningar, de flesta är nöjda med mp3-ljud, ingen vill betala för extra 1-0-or som deras anläggning inte kan förmedla. Flerkanalsmusik däremot tycker de flesta är häftigt och då man ändå har hemmabio så passar det utmärkt att använda det systemet till musik.


Det är så sant! Och just därför så är det HELT ointressant for mig!
För "svensson" VILL ha gitarrer, trummor, fioler mm i bak kanalerna! För varför skulle han betala pengar för bakhögtalare som det "inte låter något ur?".
Var det Hell freeze...DVD som dom körde på Arken för 2 år sedan?
Om det, så var det IMHO en kalkon mix! Och på en mässa här i karlstad hörde jag Cats på DVD, 5.1, och den var lika usel som vanligt, fioler i bak kanalerna! Med tanke på att dagens producenter knappt klarar av att få 2 kanaler att funka bra ihop så lär framtiden vara ett mörker!

Nej, efter att lyssnat på första Bob Dylan igår på Sundazed nya 180 grams MONO vinyl så förstår jag inte vad som skulle bli bättre med 5.1, för ljudet var så levande att jag inte alls sakna stereo! Kan verkligen rek. den.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/01 :  22:01:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
när musik kommer ut på både cd och de nya formaten, kommer då ljudtekniker och andra inblandade se till att cd-n låter sämre (än den borde) bara för att man ska "tvingas" köpa det nya formatet?


Som grupp sett har dom lyckats med den bravade utan något formatkrig.

John

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:42:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Äntligen har jag möjlighet till att spela flerkanals DVD Audio och SACD. Köpte igår demoexemplaren från Audioactives demonstration.

Skall sätta upp det hemma i lägenheten idag och hoppas att det låter lika bra hemma hos mig som på mässan. MvhKristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:45:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kan väl säga att det förmodligen under en ganska lång tid inte kommer någon mer uppgradering av anläggningen.Recension kommer senare. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/10 :  10:31:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vad var det du köpte?

(undrar en som tyvärr inte var där)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:39:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Förförstärkare Primare SP 31.7
Effektförstärkare A30.2 och A30.3
Mvh Kristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:41:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kan meddela som en första koll att den låter bättre i två kanalsläge än min tidigare A30.1. Nu avses A30.2 tillsammans med SP31.7 Mvh Kristofer

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:57:52  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Visst är det kul när det går bra för folk!?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:32:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men det var ett långt letande efter en förstärkare för hemmabiobruk som inte skulle låta sämre i tvåkanalsläge. T.ex så låter inte A30.5 eller A30.3 lika bra som A30.2. Det här fick jag bekräftat efter att ha talat med bl a Ove på HifiConsult om vilken som skulle vara lämplig av förstärkarna.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:47:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Kan väl säga att det förmodligen under en ganska lång tid inte kommer någon mer uppgradering av anläggningen.Recension kommer senare. Mvh Kristofer





Det här gäller där med högtalare och förstärkare, letar för tillfället efter någom passande cdspelare till detta. MvhKristofer

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/15 :  14:39:41  Show Profile Send lars a Private Message
Allvarligt talat. Vad finns det för marknad för DVD eller SACD när den stora massan tycker mp3 på sin dator låter häftigt.

Digital radio (DAB) har blivit en flopp. Väldigt få ville betala 10.000 för en radio när man redan hade flera stycken apparater hemma för analog radio och som man kan köpa för bara ett par hundringar.

HiFi industrin har bråkat tillräckligt länge om det skall vara DVD eller SACD. Det finns inte marknad för två system.

Det verkar som om det är mp3 och ljud via internet som är på stark frammarch.

Tur man har behållit sin vinylspelare och LP-skivor.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:34:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by lars

Allvarligt talat. Vad finns det för marknad för DVD eller SACD när den stora massan tycker mp3 på sin dator låter häftigt.

Digital radio (DAB) har blivit en flopp. Väldigt få ville betala 10.000 för en radio när man redan hade flera stycken apparater hemma för analog radio och som man kan köpa för bara ett par hundringar.

HiFi industrin har bråkat tillräckligt länge om det skall vara DVD eller SACD. Det finns inte marknad för två system.

Det verkar som om det är mp3 och ljud via internet som är på stark frammarch.

Tur man har behållit sin vinylspelare och LP-skivor.



Det är ingen särskilt kul framtid vi som tycker om att lyssna på musik och har kvalitetsanspråk på vår musiklyssning har att se framemot. MvhKristofer



Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/17 :  14:43:13  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by lars

Allvarligt talat. Vad finns det för marknad för DVD eller SACD när den stora massan tycker mp3 på sin dator låter häftigt.

Digital radio (DAB) har blivit en flopp. Väldigt få ville betala 10.000 för en radio när man redan hade flera stycken apparater hemma för analog radio och som man kan köpa för bara ett par hundringar.

HiFi industrin har bråkat tillräckligt länge om det skall vara DVD eller SACD. Det finns inte marknad för två system.

Det verkar som om det är mp3 och ljud via internet som är på stark frammarch.

Tur man har behållit sin vinylspelare och LP-skivor.



Det är ingen särskilt kul framtid vi som tycker om att lyssna på musik och har kvalitetsanspråk på vår musiklyssning har att se framemot. MvhKristofer







Nej håller med er båda, så därför har jag bestämt mig för att strunta i både DVD-Audio och SACD, nöjer mig med min dvd och Dolby Digital och köra stereoljudet separat. Jag letar också en ny CD spelare och har fastnat för Linn Genki, den klarar HDCD och det räcker gott åt mig
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/18 :  10:21:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Krokodilen

quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by lars

Allvarligt talat. Vad finns det för marknad för DVD eller SACD när den stora massan tycker mp3 på sin dator låter häftigt.

Digital radio (DAB) har blivit en flopp. Väldigt få ville betala 10.000 för en radio när man redan hade flera stycken apparater hemma för analog radio och som man kan köpa för bara ett par hundringar.

HiFi industrin har bråkat tillräckligt länge om det skall vara DVD eller SACD. Det finns inte marknad för två system.

Det verkar som om det är mp3 och ljud via internet som är på stark frammarch.

Tur man har behållit sin vinylspelare och LP-skivor.



Det är ingen särskilt kul framtid vi som tycker om att lyssna på musik och har kvalitetsanspråk på vår musiklyssning har att se framemot. MvhKristofer







Nej håller med er båda, så därför har jag bestämt mig för att strunta i både DVD-Audio och SACD, nöjer mig med min dvd och Dolby Digital och köra stereoljudet separat. Jag letar också en ny CD spelare och har fastnat för Linn Genki, den klarar HDCD och det räcker gott åt mig



Apropå HDCD
Är inte det ett format som inte har slagit. Det lanserades för en del år sedan och skulle vara mycket bättre än cd, men jag tycker attdet är inte så särskilt stora skillnader mellan detta format och cd.

Då har DVD-Audio och SACD klart större potential att bli stora. MvhKristofer

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/18 :  13:50:08  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Nu har jag i ärlighetens namn inte lyssnat på SACD eller DVD-Audio. Har knappt lyssnat på HDCD men kollade på deras hemsida och det finns ju en hel del titlar på HDCD iaf.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/18 :  14:03:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Krokodilen

Nu har jag i ärlighetens namn inte lyssnat på SACD eller DVD-Audio. Har knappt lyssnat på HDCD men kollade på deras hemsida och det finns ju en hel del titlar på HDCD iaf.



Ja då kan det väl mycket väl vara som du säger. Hoppas bara att DVD Audio och/eller SACD blir stora. MvhKristofer

Go to Top of Page

Division Bell
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:44:59  Show Profile Send Division Bell a Private Message
Hej!

Jag blev lite nyfiken på XRCD. Är detta en motsvarighet till Sonys "Super Bit Mapping" eller krävs en dekoder på Cd:n för att till fullo använda XRCD- inspelningar?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:54:37  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej!

Nä, hela detta projekt, extended resolution compact disc, ligger inom nuvarande CD standard, så inga dekodrar eller speciella CD-spelare behövs.

Välkommen...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:37:29  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Beträffande HDCD så har jag kört detta sedan 97, och kontentan är att, det som betyder mest är hur väl inspelningen och masterjobbet är gjort. HDCD betyder dock en klar förbättring genemot "Standard CD" på en välgjord CD.
Jag har dock stora föhoppningar på SACD, och räknar med att få en del svar inom kort hos Timbre.

Lei
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000