Author |
Topic  |
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 08:21:06
|
jag skulle kunna börja på en manual för etsning, men det finns redan en massa skrivet på nätet så om vi startar en ny tråd med länkar dit kan man ju börja med en sammanställning av vad andra gjort.
puh , det är varmt. sitter i italien på en fabrica , 31 C kl 0805 !
tur det finns AC !
en blandning av saltsyra och väteperoxid är mycket effektiv, lite väl ibland enligt min uppfattning. tyvärr bildas syrgas och små 'mängder klorgas när väteperoxiden oxiderar saltsyran när blandningen står. mängden klorgas är inte farlig, men räcker till för att förvandla alla verktyg i rummet till rost!!! alltså, blanda inte mer än nödvändigt, ANVÄND SKYDDSGLASÖGON, saltsyra och speciellt väteperoxid är starkt frätande på ögonen, permanent skada garanteras vid stänk. de avger dessutom aggressiva ångor,, god ventilation är ett måste.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
f95toli
Member
    
4209 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 11:22:41
|
Kombinationen väteperoxid+saltsyra har också en förmåga att skvätt när man etsar. Om man får stänk från etsbadet på kläderna så syns det inte direkt, när det sen torkas fälls kopparn ut och man få fina fläckar på kläderna som INTE går bort.
har förstört tre par byxor på detta sätt (trots att jag använde skyddsrock de två sista gångerna lyckades kopparn hitta byxorna )
|
 |
|
peranders
Member
    
2456 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 11:45:40
|
Glöm inte bort att man späder med vatten! 1 del saltsyra, 1 del väteperoxid, 2-4 delar vatten. Tänk också på att reaktionen "etsningen" genererar värme! Var utomhus. Ett kort etsas på 60-120 sekunder, fort går det om man har stark lösning.
Man börjar med vatten sen saltsyra, inte tvärtom.
!!!!!!!!!!!!Detta är en dunderblandning, ej helt ofarlig!!!!!!!!!!!!!! Utomhus eller dragskåp!!! |
/Per-Anders eller P-A |
 |
|
peranders
Member
    
2456 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 11:53:45
|
Det här skrev jag för länge sedan. Tyvärr är fotoresisten som jag använde förbjuden. Den var svinbra. Man kunde utan problem etsa 0,2 mm ledare! Texten kan ordnas som en pdf, då blir det lite lättare att läsa.
Kemikalier Fotoresist KTI Chemicals GmbH KPR 0292074 Kodaks nummer CAT 1892074 Framkallare till fotoresisten KTI Chemicals GmbH KPR Photoresist Developer 1763572 Kodaks nummer CAT 1763572 Kodak 175 85 Järfälla, kontor finns i Göteborg Natriumpersulfat till estningen Lämplig dosering är en del pulver till tre delar vatten Skyddslack, Electrolube, se ELFA Utrustning Etsapparat Ugn, cirka 60 grader max UV-lampa, UV-låda Vatten Övriga tillbehör Stålull, fabrikat Trollull, nummer 000 Viktigt Etsmedlet fräter framförallt på bomull dock ej på hud. Frätskadorna är som man får av batterisyra. Skyddskläder rekommenderas. Framkallaren är baserad på thinner så god ventialtion är ett krav. Förberedelser Kapa till kopparlaminatet cirka 1 cm större än vad kortet är, eftersom det blir kanter i fotoresisten. På dessa kanter kan man inte få något mönster. Putsa kortet mycket noggrant, helst helt torrt. Torka av kortet med luddfritt papper. Belägg med fotoresist Droppa på resisten. Skulle det uppstå områden som inte har täckt så ta med ett finger och smeta ut lacken. Om det kommer damm i lacken så gör man på samma sätt. Håll kortet på högkant så att lacken rinner av. Det är mycket viktigt att lackskiktet blir tunt. Är det snyggt gjort så får man ett skimrande mönster i lacken när den har torkat. Skiktet är då under en tusendels millimeter tjockt. Torka lacken Korten ställs på högkant i en ugn som är 40 till 60 grader varm. Torktid är vid 60 grader några minuter. Belys resisten Lägg på filmoriginalet, helst med emulsionssidan, ”silver- eller kolpulverskiktet” (film eller laserutskrift), mot fotoresisten. Det fungerar även med emulsionen uppåt men det kan bli sämre kantskärpa. Lämplig tid får man prova ut men lacken är ganska okänslig om filmen är bra (svart). En till tre minuter är normala tider. För kort tid gör att alla lack försvinner vid framkallningen. Lacka om kortet om så skulle vara fallet. Om tiden är för lång och filmen är för dåligt så kan lacken inte lösas bort där det inte ska finnas någon koppar. Lacka om kortet om belysningen, exponeringen inte skulle bli bra. Framkalla Droppa på framkallaren på kortet. Kortet ska vätas först för att mjuka upp fotoresisten. Vänta en kort stund lägg därefter på lite mer framkallare och låt den rinna av kortet. Spola gärna med varmt vatten så dunstar framkallaren snabbare. Inspektera noga att all lack har löst upp och om så inte skulle vara fallet så droppa på lite mera framkallare och skölj av kortet. Etsa Kontrollera noga att fotoresisten är så bra som den kan vara. Om det skulle finnas några defekter så kan man skrapa bort lacken med en vass kniv. Borra ett hål i kortet, 1,5 mm är lagom om man använder sig av 0,22 kvadratskabel. Sänk mer kortet i etsvätskan. Ganska snart så ser man om all lack är där de ska vara. Om det finns partier som etsvätskan inte kommer åt så tar man upp kortet igen och skapar bort lacken. Tänk på att skölja av kortet med vatten innan man skapar eftersom etsvätskan fräter både på verktyg och kläder. Ta upp kortet när det är färdigt. Låt det inte ligga i för länge eftersom det blir underetsat. Lacken är ytterst hård så det är liten risk att den lossnar av värme och av etsvätska. Byt etsvätska när etstiden är mer än en halvtimme. Borra Borra kortet. Kapa till det. Tänkt på att det är viktigt att jämna av kanterna med en fil eftersom man annars kan få in glasfibrer i fingrarna. Ta bort resisten Ta bort resisten med stålull. Använda gärna diskmedel eller tvål tillsammans med stålullen så blir resultatet bättre. Fördelen med att putsa kortet efter det att man har borrat är att graderna på borrhålen tas bort Lacka med skyddslack Lacka vid behov kortet med skyddslack och torka i ugn om det ska gå fortare.
|
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/06/24 11:56:27 |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 15:50:26
|
Jag caddar med programmet Eagle. Skriver ut på gammaldags kalkerpapper med en vanlig bläckstråleskrivare. Obs inte ”blå papper” utan det genomskinliga som man tidigare gjorde ritningar på. Finns på bokhandeln. 50:- för ett block med 50 blad. Belyser med 2st 300W halogen byggstrålkastare för 149:- st på ca. 400mm avstånd i fyra till åtta minuter. Framkallar i 10%:ig kaustiksodalösning. Ett ”kaffemått” kaustiksoda upplöst i en liter vatten. Etsar i fem delar vatten, en del saltsyra och en del väteperoxid. Det blir varken varmt eller går för fort. Borrar, löder och lackar med vilken klarlack som helst. Servera med en sallad och ett gott vin. Den sista meningen är en yrkesskada av att jag har jobbat med video och filmat en satans massa matprogram. Matprogram står mig upp i halsen. Vem f.. serverar med ett dåligt vin? Utvikning. |
Edited by - Flint on 2003/06/26 08:45:44 |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 16:14:25
|
fär de som undrar , sådana halogenlampor /typ bygglampor) som Flint nämner avger faktiskt UV-ljus, p g a glödtråden är varmare ään i en vanlig glödlampa- sedan är glaskolven av kvarts för att tåla temperaturen,och kvarts är genomsläppligt för UV.
men det är mestadels långvågig UV, 350 -400 nm våglängd, vilket råkar vara samma område som fotoresisten är som mest känslig! man kan räkna ut hur många watt som avges inom UV/synligt/IR det om man vet färgtemperaturen på lampan!
(lite onödig info men vi f¨år väl alla skina i bland?)
problemet är att 2*300 W på 400 mm avstånd kan ge risk för antändning om det pågår för länge men det har säkert Flint koll på , han verkar ha etsat förut :)
perkele, vad det är varmt!
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2003/06/24 16:17:00 |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 16:17:46
|
rikkitikkitavi Du har helt rätt. Det kan bli lite varmt men ändå inte så det stör. Jag har en liten fläkt riktad från sidan mot täckglaset som ligger på laminat och film (i mitt fall pappar) medan jag belyser. Kortet blir jummet men inte mer.
Om papper som "film" läs sidan http://www.electricstuff.co.uk/pcbs.html Den löste många av mina frågetecken om just film. En liten varning dock. Jag fick inte framkallaren att fungera något vidare. Den är en blandning av kaustiksoda och vattenglas men jag lyckades inte få jämt resultat med den vilket var den egentliga meningen. Att den skulle minska känsligheten för feldosering och överframkallning. Vattenglas skulle dämpa aggressiviteten hos kaustiksodan. |
Edited by - Flint on 2003/06/24 17:27:52 |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 08:38:37
|
bra Flint! jag har letat efter den länken sedan en datorkrasch exterminerade mina Favoriter!! great!
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 11:46:14
|
rikkitikkitavi Nöjet är helt på min sida. |
 |
|
Exenterpress
Member
    
279 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 18:21:56
|
Det står på etspåsen att 50+grader för bäst effekt. menar dom 50+ eller varmare eller att processen "arbetar" endast vid 50 grader??
|
Fixaren |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 18:32:11
|
med denna kemiska reaktion(etsning av koppar med persulfat, Cu(s)+ S2O8(2-)=> 2 SO4(2-) + Cu(2+) ) kan man räkna med en fördubbling av reaktionshastigheten för var 10 C höjning inom temperaturintervallet 40-100 C. Eftersom ämnet blir bra mycket aggressivare med temperaturen, samt att det sönderfaller av sig själv snabbare ju högre temperaturen går och det faktum att vätskor över 60 C kan orsaka brännskador gör att man bör hålla sig inom 40-60 C intervallet, helst övre halvan, alltså 50 +!
men vem som helst begriper ju att varma vätskor kan ge brännskada ,, och något som fräter vid 50 C fräter ju också vid 100 C, allstå ingen anledning för att varna för för höga temperaturer.
/rickard, er lokale kemist :)
|
I m only in it for the DIY |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 11:20:22
|
rikkitikkitavi Är du kemist? Jag är totalt sopad där. Det kan vara bra att veta vart man ska vända sig när man behöver hjälp. |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 11:30:42
|
jag har papper på att jag är legitimerad hembrännare, alltså civ ing i kemiteknik med inriktning mot processteknik. men jag kan en del kemi också, frågor emottages gärna och besvaras efter bästa(sämsta) förmåga :)
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 11:52:00
|
Tjenare,
Lite o.t, men men ändå ganska "korrekt". Igår kväll provade jag med att framkalla fotoresist med utspädd kaustik-soda (väteperoxid(?)). Fungerade klockrent. Dock var jag dels lite snål med exponeringstiden för belysning av kortet och lite för snål (till att börja med) med sodan. Men jag tog ur kortet ur lösningen och hällde i lite mer soda och rörde om, så fungerade det klockrent.
Lampan är en 200W (tror jag) lampa (fotar den när jag åker hem på lunchen, så får ni se), som jag monterade 30 cm ovanför laminatet (som var täckt av en glas-skiva från en tavelram). Exponeringstid 8 minuter (lite för kort exponeringstid).
Här är en länk till bilder på "resultatet". Byggde en reset-krets till en väderstation, som brukar hänga sig lite oförhappandes.
Alla bilder: http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/fotoalbum/weatherstation-may2003/
Bild på kortet (ovanifrån):

Större version: http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/fotoalbum/weatherstation-may2003/DSC00779.JPG
Kortet etsades i saltsyra och vätehydroxid. Blev hur bra som helst. Alla kemikalier fick jag tag på i den lokala matvaruaffären Hyper Champion.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 12:46:49
|
rikkitikkitavi Jag bugar för din utbidningsnivå och önskar att jag hade den samma. Min ungdomliga tjurighet och personlighet hindrade mig dock att studera i som jag tycker nu önskvärd mängd. Jag har dock på senare år erfarit att sammarbete kan kompensera dom luckor i kunnande man har dragit på sig. Låt oss samarbeta. |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 14:48:37
|
min begränsade erfarenhet är att goda teoretiska kunskaper sammankopplade med lång praktiskt erfarenhet är ett nästan givet recept på succe, om man kan kommunicera och möta den andre med respekt, trots skillda bakgrunder. Finns ingen anledning till varför vi inte skulle kunna samarbeta och lyckas med det mesta!
har vi smörat färdigt för varandra nu ?
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 14:55:56
|
rikkitikkitavi Smör på mackan la' jag av med 1986. Nu snackar vi realtid, polarn... (Skämt) Egentligen är jag lite avundsjuk på er kemistar. Jag har helt enkelt svårt för er konst. Mitt sinne funkar inte i era banor. |
 |
|
rikkitikkitavi
Member
    
656 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 15:43:21
|
det är inte konst, det är termodynamik!!!
/rickard
känt citat: old chemists never die, they just reach equlibrium.. |
I m only in it for the DIY |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 15:45:52
|
Mycket bra. |
 |
|
Exenterpress
Member
    
279 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 17:18:06
|
Även jag köpte kausticsoda att framkalla med, och det fungerade perfekt, jag tog 1 kaffemått kausticsoda till 1 liter vatten. Jag har ett tips! Idag provade jag att etsa i en vattenkokare, och det fungerade perfekt. Man trycker ner knappen, och vips! så är det 50 grader+. Värmeslingorna o botten av vattenkokaren håller temperaturen förvånansvärt lång tid innan det går under 50 grader. Och om det går under, så trycker man ner knappen igen, och på några sekunder är det 50 grader+ igen. Detta kretskortet etsade jag i en vattenkokare.

|
Fixaren |
 |
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 21:41:17
|
Själv använder jag ett annat alternativ ...
Man gör det inte själv, man låter någon annan göra det. Normalt är det attans (4000 ++) dyrt, men kolla in ...
http://www.olimex.com/pcb/index.html
Olimex i Bulgarien gör dubbelsidiga genompläterade europakort (160 x 100mm) levererat till en Svensk adress för 31 USD styck. Korten har lödmask på båda sidor och (om man vill) screentryck på en. Lödmasken kan vara olika på båda sidorna så det funkar utmärkt med SMD montage enkelt eller dubbelt.
Ytfinnishen är HASL (SnPb), men det duger gott och väl för amatören.
Dimensionerna som gäller är min track width 8mil (=0.2mm) och samma gäller för spacing. Min angular ring (pad-borrdiametern) är 0.41mm.
Om du har fler små kontruktioner panaliserar Olimex det hela gratis till ett europakort.
VISA / MasterCard funkar utmärkt för betalningen.
Senaste kortet för mig tog 7 dagar (normalt 5-10) från det att jag mailade filerna till dess att jag hade kortet i min hand.
Enda abert för er som inte caddar själv är att få tag på gerber/excellon filerna. De kan ta emot PDF/DXF/etc men tar en avgift för detta. Om du använder Eagle (vilket är ett rätt hyfsat program www.cadsoft.de) så kan de ta den filen rakt upp och ner utan extra kostnad.
Till slut vill jag bara säga att jag inte har någon anknytning till företaget förutom att vara en nöjd kund. Har inte själv etsat något sedan slutet av 1900 talet. Då använde dock även jag också saltsyra / väteperoxid historian.
|
/Thomas Lövskog |
Edited by - TLovskog on 2003/06/26 21:45:35 |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 12:18:01
|
TLovskog Det där var intressant. Bra när man vill att det ska se proffsigt ut med. Där missar man ju en del. |
 |
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 18:04:29
|
Hej,
Jo de är faktiskt riktigt bra. Priset är nog tämligen oslagbart. Tyvärr gör de bara enkelsidiga och dubbelsidiga kort, inga multilayer.
Andra "billiga" leverantörer som levererar enstaka kort är ...
www.beta-layout.com www.europrint.be
Dock är de mer än dubbelt så dyra, men klarar upp till 16 lager. Ett 4-lagers europakort går dock på 1600 kronor landat och klart i Sverige. Det är svårt att motivera.
|
/Thomas Lövskog |
 |
|
UrSv
Member
    
2786 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 18:22:18
|
Exenterpress: Och hur undgår du att vattenkokarens värmeslingor etsas bort och allt blir elektrisk så fort värmelementet gått av?
|
 |
|
Exenterpress
Member
    
279 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 09:31:17
|
UrSv, jag vet inte varför , men det lyckades. Jag ska prova med fler kretskort, det kanske bara tur.
|
Fixaren |
 |
|
Topic  |
|