HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är "Kvalitativt ljud" ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:21:01  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag instämmer med J och cybervoice - När du itne sitter och fokuserar på detaljer för att hitta vad den är bra på då har du en bra anläggning. Den ska kunna åstadkomma gåshud och vara befriad från störande egenskaper.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:56:48  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Flint:

Jag får bekänna att valet av artister kanske inte var det bästa i mitt exempel på mina 10 cd, men jag ville ha dessa skivor. Jag gillar musiken, det är mitt primära mål, att lyssna på musik som jag tycker om. Men nu när man har en anläggning som avslöjar lite mer, blir man mer kräsen. Känns lite fel när man hör U2 säga att de inte vill lägga för mycket pengar på studion, inte "rätta till ljudet" då de vill ha en mer "närvaro känsla". Visst fungerar de super Live, men det skadar inte att ha ett skönt ljud på plattan med. Att ett band som tjänar så stora pengar inte lägger ner mer tid på att få ett perfekt ljud, som te.x Pink Floyd är för mig obegripligt.

Visst går den tekiska utvecklingen vidare, studios får en mer jämn kvalité. Men med dagens mainstream, "tjäna en slant på musiken, artisten är en död produkt om ett par år", ger många skivor usla förutsättningar till bra ljud. Mycket av det som spelas i timmar på radio, på MTV och på andra ställen låter bra för stunden. Man lyssnar inte efter ljudbild, detaljer och annat i de situationerna, musiken är bra och man lockas att köpa cdn. Men när man sedan köper skivan och sätter sig i lugn och ro och vill verkligen lyssna, blir man ibland bestört över hur lite tid de lagt på att få ljudet/musiken att låta bra.

Här ett par axplock av skivorna och vad jag tyckte om/retade mig på.


Gorillaz, brurkig inspelning. Konstigt mickat.(min garderob grupp)

Aerosmith, Platt ljudbild, rock på "rätta" sätt, men inga klara detaljer.

Limp Biszkit, tung bas, klar sång, men resten av instrumenten lite skrikigt. Ljudbilden sticker ut.

Tekla, klar lugn ljudbild. Skönt mickad och super skön röst.

Sarah Brightman, vad säga. Man hör att de slänger pengar på studion.

Mike Oldfield, ingen remaster, brus, lite spretig, stor ljudbild men klart 70 tals ljud.


Listan går vidare.....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:07:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Hur ska man definiera begreppet: "kvalitativt ljud" (i sin egen anläggning)

Subjektiva upplevelser och/eller med objektiva mätbara data

Förslag


Hej Cyber-rösten!

Som en kontrast till övrigas subjektiva upplevelser av vad kvalitativt ljud är så ger jag mig på en lite annan syn (ganska självklara saker egentligen):

  • Frekvensområdet akustiskt bör täcka in hela det hörbara området 20 Hz - 20 kHz med rimligt rak frekvensgång i direktljudet, efterklangsfältets frekvensgång "bör" vara svagt sluttande vid högre frekvenser*
  • Det bör gå att spela mycket svagt liksom väldigt starkt utan att anläggningen "tappar andan" (för att transienter ska kunna tillåtas att återges utan kompression och distorsion)
  • Förvrängningen bör hållas så låg som möjligt
  • Frånvaro av tidiga reflexer är bra, för att kunna höra den inspelade akustiska informationen, och inte den inspelade akustiken med tillsats av det egna lyssningsrummets akustiska signatur. Grovt sett ett lyssningsrum som har ganska mycket möbler är en bra början
  • Svaj bör hållas till ett minimum (kanske en bortglömd paramater idag, tack vare CD, men men...
  • Högtalarnas direktivitet bör vara utformade så att de passar lyssningsrummets egenskaper
  • Bakgrundsbuller bör vara så lågt som möjligt, helst under 25 dB(A), gärna 20 dB(A), 30 dB(A) är lite väl mycket, för att svaga ljud i musiken inte ska maskeras av bakgrundsbuller, ger annars minskning av dynamiken
  • Mer?
  • ...


Om åtminstone några av ovanstående punkter är uppfyllda, så finns det goda chanser till ett "kvalitativt ljud".



*beroende på typ av högtalare



Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:13:09  Show Profile Send Flint a Private Message
SpLiX
Jag tror dig. Något annat. Jag har reagerat på att 70-talinspelingar många gånger är konstiga. 60-talet var bättre och 50-talet kan ibland vara toppen men 70-talet låter oftast billig hightech. Väldigt lite livekänsla. Man körde tårtbitsprincipen. Separerade varenda stackars puka för att sedan sätta ihop setet igen. Låter knäpp.

Edited by - Flint on 2003/06/23 11:27:24
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:15:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hm, säga vad man vill om Pink Floyds ljudkvalitet, men de senaste 15 årens släpp har haft ganska dåligt ljud tycker jag. Det är väl mest Dark side of the moon och The wall som varit okej?

Splix, man kanske ändå ska respektera artisternas/skivbolagens åsikter om hur deras musik ska spelas in? Det är ju ändock deras produkt. Om det är något man inte gillar så kan man ju bojkotta framtida skivsläpp om man har lust. Det är ju ett fritt val att köpa någons skiva.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:20:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Att vissa artister säger att dom struntar i inpelningskvalitet kan bero på ren lathet. Dom vet att deras skivor säljer ändå. Nu är ju vissa av Dylans skivor ganska bra, även ur Hifisynpunkt, men jag skulle gilla dom om dom lät tranparent (phone)tratt med.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:23:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen
Och så fick vi då det sedvanliga mantrainlägget med.
Tråden är nu fullkomligt normal.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:31:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jättekul Flint.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:33:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag bjuder på det. Nöjet är helt på min sida.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:35:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då är vi helt överens.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:44:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen
Du kan ju börja med att byta spår på skivan. Nuvarande börjar bli utslitet. Har det inte hänt något i LTS dom senaste 10-15 åren. Alla era referensprylar är ju ute ur produktion för länge sedan. Börjar ni också tappa greppet som jag börjar göra och tycka att allt var bättre förr? Det mesta på er referenslista verkar nu vara bäst före ett visst årtionde. Ska vi åldras tillsammans och sitta och gagga. "Näääe dä va bättre förr innan dom uppfann svajet. Inte svaja Diana inte. Ho svängde inte ens men fin va ho. Både före å etter. he, he..."

Edited by - Flint on 2003/06/23 12:14:28
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:44:58  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Knoppen:

Visst kan man "bojkotta" artister för att man tycker att de är slappa. Men musiken är fortfarande bra (mitt primära mål är att lyssna på musik jag tycker om). Min tanke var dock att det känns som om artisten ser mer till sitt eget bästa, kanske rent ekonomiskt, än att lägga till det lilla som får oss fans att falla helt pladask. Det finns en anledning till att te.x Enya spenderar evigheter att rätta till sitt "sound" innan hon lämnar ifrån sig sina cd.

>Snälla kom nu inte och hacka på mig och säg att hennes cd låter skit, det är hon som säger att hon vill ha allt perfekt innan hon tillåter ett cd släpp. Det är just detta jag efterlyste lite.

U2 har tidigare pekat på att de vill ha sitt orginal sound, lite spretigt och live. Men på sista cdn får man helt klart studio vibbar. Men ljudbilden är ändå platt och inte helt klar i sin mickning.

Angående Pink F tycker jag Momentary Laps Of Reason, Division Bell med flera pekar på ett bra ljud. Tänkte inte så mycket på vad deras äldre plattor låter som.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:07:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Flint!

Jag har inte ens satt på skivan. Vad har LTS apparatrekommenderatlista med denna tråd att göra? Jag kan inte se att jag pladdrat något om den listan som jag förvrigt inte heller gillar speciellt mycket. Det är den listan jag försöker att bygga på med nya apparattester. Det kanske är din Knoppenskiva som hakat upp sig på låten "Flint och Knoppen tar en svängom"? Texten går visst så här har jag hört:

"Flinten tycker de´e´så bra att lyssna,
tyst, så att det knappt hörs
me´ rör med hög utimpedans och me´
högtalare me´ linjär impedans, ja då spelar de´
ju mycke riktigt ingen roll
om stärkaren har en hög utimpedans
Å då säger knoppen att det vore ju trevlit me mer uteffekt
för å kunna spela starkt
å då säger flintan att det spelar ingen roll,
för ja lyssnar ju bara svagt
å då kan de va bra me ett litet baslyft
å de e ju en mycket bra idé,
det blir som en liten loudnessknapp
som kan va bra å ha när örats känslighet är som den är
när man lyssnar svagt.
Flint tycker det svänger så
me´apparater med inneboende själ och hjärta
å visst svänger det då
när kombinationen Flintanläggning och LTS-anläggningen slår en vals ihop,
det blir den gyllene kombinationen med synergieffekter
å synergieffekter
å synergieffekter
å synergieffekter

Va e´ de´?

"

Svensktoppen nästa? Den blev väldigt orytmisk, den kan nog bara återges orytmiskt i en "LTS-rekommenderatanläggning", men i Flints anläggning lär den blomma upp och låta rytmiskt och med en sjujädrans spelglädje. Kanske?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:11:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen. Jag gillar den. Har du skyddat texten eller kan jag stjäla den och ta med på nästa skiva få se om den hakar upp sig... Jag befarar det värsta när det kommer från osv... He, he... Skivan kommer att heta "Best of Flints fintar". Du ska få ett ex i utbildningssyfte. Det andra exet ska jag skrämma mina barnbarn med.

PS. Jag medger motvilligt att du tog en promille stilpoäng här. Du fick även med en viss personlighet. Ibland har jag varit rädd att du ska självantända i din saklighet. Då har jag varit nära att skicka dig en pulversläckare. (supersmilie)

Edited by - Flint on 2003/06/23 13:25:28
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:22:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Låten du gjorde om han bredbandministern var bra så att jag tänkte att du behöver fler låttextuppslag.

Tack för komplimangen om saklighet!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:27:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Tack själv... Peace man. Peace.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:29:10  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen.....

Jag skulle nog tippa på att det inlägg med den fina låten hör till ditt absolut bästa =)))

Jag skrattar iaf riktigt mycket !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:33:44  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
Menar du Knoppens låt eller min bredbandare om Herr Rosengren. Jag gissar Knoppens.

Edited by - Flint on 2003/06/23 13:34:32
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:40:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag skulle nog välja knoppens då den var lite oväntad från honom =)

Det är ju inte varje dag man ser knoppen komponera en låt på forumet

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:43:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Han är värd en applåd tycker jag. Bara den är orytmisk, stel och transparent.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:48:56  Show Profile Send n00b a Private Message
Om du syftar på knoppens sätt att se på hifi så håller jag nog inte med. Han har väldigt bra ljud hemma måste jag säga, fast han inet kan lira som han vill längre =). Bland det bästa jag hört.

Jag tror det där med att LTS vill ha stelt och transparant ljud stämmer lika mycket som att alla rörnissar vill ha varmt ihopgrötat ljud utan upplösning och klipper vid låg volym (som det iofs gör)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:51:59  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
Går inte med på det. Då måste jag ändra hela min världsbild. Helt omöjligt. Kan det kanske vara att dom har missat något i marknadföringen, eller attityden? Vi rörnissar snackar ju om musik vilket dom flesta verkar ha lättare att förstå och förlåta.

Edited by - Flint on 2003/06/23 14:08:41
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  14:10:21  Show Profile Send n00b a Private Message
flint...

Bland det bästa jag hört så var det ascendo på frankfurtmässan.
den drev av ett monster till rörstärkare som verkligen inte klippte =)
CAT JL2 100w klass a hette den. Och ja, Knoppen tyckte också det lät bra =))
Jag fick inte uppfattningen av varken knoppen eller Öhman att dom itne lyssnade på musiken. Dom lyssnade både längre och mer aktivt än jag orkade.



//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  14:33:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
De är jag som tagit bilden va? Bra ljud därinne.

Mässans allra bästa ljud kom nog från radion som var inbyggd i byrån. Lite otymplig dock att ställa på köksbordet. Men tyskar har ju alltid gillat att göra prylarna lite tyngre. Så denna gång blev det ett träkabinett istället för blyinlägg. Mycket bra transparent ofärgat ljud. Taktkänslan till synes helt i överensstämmelse med LTS filosofi, dvs helt utan musikalitet. Solklart in i LTS rekommenderatlista, Före/Efter-lyssningstest helt onödigt tack vare dess unika egenskaper, och design.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:08:38  Show Profile Send n00b a Private Message
Precis knoppen det är du som tagit bilden.

Man skulle lagt upp alla bilderna som Öhman tog. Han hade ju bra mycket mer plats i sin kamera och så var den väl bra mycket bättre kamera.

Han tog ju verkligen många bilder som skulle vara fina att slänga upp. Plats till bilder har ju jag och hsvip fixat =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000