HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aerogel..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:41:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Verkar ju vara riktigt riktigt bra.. Audaxs hemsida fungerar ju inte riktigt så bra. Det går inte få fram elementdatatex.. Dessutom är deras info inte speciellt uppdaterad. Frekvensmätningarna där måste vara på första generationens aerogel (förskräckliga uppbrytningar..) men kollar man på partsexpress så är det mycket finare kurvor (tredje genartionens aerogel?). Klingar ut mycket fortare än de omtalade kolfiberelementen som audax gjorde(gör?) och har mer kontrolerade uppbrytningar..

Vet inte om jag snackar skit men det är iaf intrycket jag får när jag kollar på specarna..

Ska nog lägga in Audax Aerogel på önskelistan.. HM100Z2, HM210Z12, PR240Z0 om inte annat..

http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?&DID=7&WebPage_ID=162

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:50:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
heh.. ser nu att jag återigen blivit lurad av diagrammens illusoriska värld.. två diagram med olika skalor kan ge intryck av mycket... HM100C0 har ju faktiskt liknande utklingning av resonanserna.. två små uppbrytningar är iof lite mindre tilltalande dock vid 10000 hz så dom är kanske inte så farliga..
Aerogel verkar dock vara bättre dämpat.. Fast olika mätförhållanden kan ju vara anledningen till det..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/06/20 16:54:01
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/21 :  10:56:16  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!

Jag är också lite nyfiken/sugen på att testa speciellt 5-tummaren som dom mätte i ett nummer av Klang&Ton!
Rak frekvensgång, låg dist i bandet 300-3000Hz. Såg fin ut med både 2:a och 3:e ordningens filter(elektriskt).

Hur går det med HDS-bygget?

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/21 :  12:24:39  Show Profile Send celef a Private Message
va det hda'n eller kolfiber'n? vilken typ används i revel f50, ser iaf misstänkt audax-aktiga ut men med customkona ("keramik" enl h&m)??

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:26:32  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Men revel tillverkar väl sina egna element? Keramiskt överdragen titan eller nåt?

Ja bygget ligger på is.. Jag fick ju lite inspirationsproblem.. Nu bor jag lite tillfälligt också.. Men får se om jag inte ska färdigställa dom nån gång i sommar.. Måste invänta lite pengar så jag kan köpa träsidorna.. Nån som vet av nått bra ställe man kan beställa limträskivor?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:27:56  Show Profile Send celef a Private Message
kanske använder revel audax-korgar till elementen i f50, kanske... harman-gruppen äger väl båda?

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:47:19  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja iofs.. det har du ju rätt i.. det är ju harman gruppen allt ihop..
i vilket fall lär det vara custom element som vi ändåinte får tag i.. =/

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:03:59  Show Profile Send celef a Private Message
jag var mest intresserad av konmaterialet, om ngn visste mer?

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:08:27  Show Profile Send Kraniet a Private Message
http://www.revelspeakers.com/gem_woofer.htm

det är inte detta? titanlegering i speciell konkav kupolform..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  15:45:36  Show Profile Send celef a Private Message
njaä, f50 verkar ha helt andra element, "ceramic-composite-cone" för både bas (3st 6,5") och mellanregister (1st 5,25").

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:53:12  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det verkar vara keramiska element. Gem använder en keram baserad på titan som det verkar. De andra elemnten är väl "vanlig" aluminium keram. Samma som thiel använder..

edit: hittade en förklaring.. http://www.revelspeakers.com/revelm20.html

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/06/22 21:54:50
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:29:35  Show Profile Send celef a Private Message
jag hoppades att det var audax-element, då skulle ju chansen vara större att de sedan oxå kom ut till oss diy'are!

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:49:26  Show Profile Send Kraniet a Private Message
lite tveksam.. dom verkar ju inkörda på aerogelen.. men vem vet? lär inte bli billigt i vilket fal..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:52:12  Show Profile Send celef a Private Message
duger aerogelen för avs så lär de duga till diy oxå! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:27:23  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag skulle nog tro aerogelen är tillräckligt bra.. lite snällare att filtrera också..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/25 :  21:53:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Vad tror du om denna då celef?



http://www.visaton.com/english/artikel/art_604.htm

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/06/25 21:53:49
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:18:06  Show Profile Send Simba a Private Message
Kraniet: Visatonen ser meget spennende ut, men tror faktisk L15 (http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1141.pdf) fra SEAS er enda bedre. Ved første øyekast kanskje ikke, men legg merke til skaleringen og impedansmålingene (rundt 2khz).
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:30:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Tänkte bara genom att det är titan.. Celef pratade ju om elementen som revel använder..
Denna visatonen har kon i ren titan.. lite ovanligt kanske..
skulle nog satsa på seas jag med..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:40:31  Show Profile Send Kraniet a Private Message
med seas vet man iaf att det är ett ordentligt magnetsystem också.. kortslutningsringar etc.. vet inte hur audax eller visaton har det med det.. Många tillverkare verkar inte vilja informera om hu magnetsystemet är uppbyggt trots att det är väldigt viktigt. Peerless har ju sina kryptiska produktnamn som säger allt väldigt bra tycker jag.. annars är ju seas information väldigt bra.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:20:31  Show Profile Send celef a Private Message
ti100 är (var iaf!) den stora favoriten i tyska diy-tidningar, har inte hört den själv men ngn på detta forum sa att den lät nåt i stil me "tysk marschtrumma", vet inte om det var positivt menat!?

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/05 :  18:03:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
läste om f50 idag också.. (var ju till biblioteket en sväng.. )
Verkar ju vara nåt speciel element till dom där högtalarna. Nån ny ceramkompsit historia som jag förstår det..
Revel verkar dock inte ha en ljudfilosofi som stämmer med min egen. Dom nämnde på minus sidan att ljudet "kunde ha släppt lite mer från högtalaren" det brukar i min värld betyda att dom är sämre på att spela musik (enligt Linn´s "normer ) men elementen verkar intressanta. Som du säger celef så verkar det vara audax korg som dom är byggda på..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/06 :  10:58:10  Show Profile Send celef a Private Message
då kan man nog anta att liknande element om ett par år kommer att finnas i audax sortiment!

jag tycker nog tvärtom, så som revel bygger sina högtalare borde borga för att "ljudet släpper", kanske skulle ytterändarna på högtalarnas frekvensomfång ändras ngt för bättre harmoni, men i övrigt är de ju "skolboksexempel".

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/06 :  11:25:13  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag har ju inte lyssnat på dom själv.. men testpanelen i H&M tyckte iaf att det kunde släppa lite mer..
Skulle vara intressant att lyssna på dom dock.. Som med allt annat (vill ju lyssna på ALLT )

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/06 :  13:03:43  Show Profile Send celef a Private Message
jag vill oxå lyssna på allt, men nästan ännu mer plocka isär dem!! det finns så mkt att lära!

sound pollution
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:05:54  Show Profile Send matson a Private Message
Dom har använt det där Visaton-elementet i en massa konstruktioner hos Klang&Ton och det mäter lika kasst varje gång!

Men dom fortsätter att använda det...

Mvh
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/06 :  23:11:42  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag vet inte om jag är så imponerad av visaton.. har iofs inte lyssnat på det så mycket men från de förklaringar jag fått om hur deras högtalare låter så verkar det inte vara mycket att hänga i (min) julgranen. Det är högtalare som hör hemma med krell och liknande (i mina öron) skräp...

men som sagt audax får man nog ta och titta lite närmare på.. Dom borde dock se till att fixa sin hemsida funkar liksom inte alls.. Gammal är den också..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000