HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare i 30 000 kr klassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/20 :  15:55:09  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Skulle vara trevligt med förslag på cd-spelare i 30 000 kr klassen. Har i dagsläget S.A.T. cd-fix men skulle vilja ha ett lite mer engagerande och livligare ljud. Testade Advantage s-1 och märkte genast skillnaden men skulle gärna vilja ha några fler förslag (gärna även billigare än i ovan angiven prisklass).

Övrig utrustning:

Advantage S-250 monoblock
Advantage S-2 förförstärkare
Terminator power conditioner
Thiel CS2.3 högtalare
Harmonic Tech kablage

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:04:13  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag skulle slå ett slag för Resulution Audio som bla jämförs med wadia 301 ,naim osv, naturligtvis så klår den alla =)
Har själv varit sugen på att köpa in en men det är alltid frakten som känns jobbig.
Nån som vill dela på frakten?


http://www.resolutionaudio.com
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:08:08  Show Profile Send Ayn a Private Message

  • Linn Ikemi

  • Naim CD3



...är de första som flyger genom huvudet iaf...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:10:19  Show Profile Send linkan a Private Message
Varför inte prova Sim Audio Moon Nova, grymt snygg och låter bra.

Linkan

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/20 :  16:30:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Gustav!

Har en Perreuax CD1, den är "grymt" bra! Nästan lika bra som Linns CD12:a! Perreuax säljs av norska Brawi och kostar endast 27 400 nkr, dvs ca: 30 000 skr. Linnen är marginellt bättre, kostar dock 5 ggr så mycket.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/20 :  17:25:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Måste nog hålla med Linkan att SimAudio Nova är en av de bästa som du kan få den prisklassen.. Sen har man bra allternativ i den franska rörbestyckade Metronome CD2-V, en kanon spelare som lånar mycket teknik från deras dyrare transporter/DACar..

www.metronome-technologie.com
www.simaudio.com
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/20 :  18:38:55  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Har bara hört en cd-spelare i den prisklassen och det var AudioNet ART V2 (de har bara en vad jag har förstått). Den tyckte jag om iaf... :)

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/20 :  19:36:59  Show Profile Send Gebex a Private Message
Med tanke på vad du har för andra saker så bör nog S1 passa dej utmärkt. Om du vill lyssna på något annat bra så testa GamuT CD-1.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/20 :  21:23:13  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena gustav, testa metronome. Provade min S-1 mot den som ren cd-spelare. dom var likvärdiga. Eftersom du har försteg så borde du prova metronomen tycker jag...mvh Krelle
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/20 :  21:42:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja en Meridian 588, en spelare med bra ös......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/21 :  01:20:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog oxå slå ett litet slag för en Naim CD5 med en FlatCap 2 ( extra strömförsörjning ), mer musikalisk och spelglad spelare får man leta efter LÄÄÄNGE !!
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/06/21 :  11:29:22  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Det er en polsk cdspiller som er meget bra. Spilleren har innebygget Base plattform under drivverket, innebygget preamp.


http://www.ancient.com.pl/ Lektor cd spilleren..

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/21 :  11:57:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Primare D30.2. Kostar dock "bara" strax under 20000:- men den fick bra resultat i en stor mängd hifitidningar. Bl a What´s Hifi!. De anser ju, om jag minns rätt, att den stod sig upp till 30 000:- klassen. Men som sagt det var en tid sedan den var med. Vid det tillfället tillsammans med förstärkarna A30.1 och A30.2. MvhKristofer
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/21 :  12:18:51  Show Profile Send Cyber a Private Message


Audionet ART V2..är oxå intressant....
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:19:20  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

"Har en Perreuax CD1, den är "grymt" bra! Nästan lika bra som Linns CD12:a! Perreuax säljs av norska Brawi och kostar endast 27 400 nkr, dvs ca: 30 000 skr. Linnen är marginellt bättre, kostar dock 5 ggr så mycket."

-- Min mercedes från -87 är också bara marginellt sämre än alla ferrari, och skilnaden i acceleration kändes knapt när jag åkte en porsche GT2 häromveckan, fast den kostar 57ggr så mycket(1.7milj)

mvh/
siffernisse

Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/21 :  23:48:51  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Mors

Siffernisse, jag håller helt och hållet med, vd är det för vits med NÄSTAN - prylar när det finns bra och bättre prylar.
Synd bara att det kostar skjortan.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/21 :  23:53:11  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag slår ett slag för linn ikemi, det är en av de bästa CD-spelarna jag hört. väldigt taktfast & korrekt återgivning. (har dock aldrig jämfört den direkt mot någon annan spelare än naim CD5 & detta dessutom i butik, ikemin var klart bättre! tyckte JAG)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/06/22 :  02:55:02  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Du har pm.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/22 :  10:48:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men kopplar man en flatcap2 till en cd5 så får nog Ikemi stå sig slagen !! om man nu inte är Linn inskränkt förstås för då spelar det ingen roll vad man slänger på för spelare, inget är bättre än Linn..*L*
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/22 :  12:13:25  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Martin, jag är inte Linn-fantast på något vis. Tyckte bara att Ikemin var en riktigt bra CD-spelare... CD5:an tilltalade mig inte det minsta. (Hade hoppats att CD5:an skulle vara bättre, då den ligger i en för mig mer attraktiv prisklass.)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:34:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du måste kan råkat ut för en riktigt dålig demo..för CD5 anses faktiskt vara en utav de bästa spelarna i prisklassen och det låter mycket konstigt att det skulle ha varit SÅ stor skillnad mellan dom. ?!?! Dom arbetar ju lite efter samma filosofi ( även om dom är olika ), vad var det för kringutrustning som du lysnade på ?? Och var var du nånstans ??
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:07:05  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Siffernisse!

Så du har hittat tillbaks från Linnforum, trodde du skulle hålla dig där! Om du använder sökfunktionen här så kan du se att jag seriöst testat just CD12 mot min Perreuax mfl cd-spelare.
CD12:an "vann" testen trots att jag inte är Linnfanatiker, du kan således sova lungt ett tag till.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/22 :  17:42:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
MartinH
"Du måste kan råkat ut för en riktigt dålig demo..för CD5 anses faktiskt vara en utav de bästa spelarna i prisklassen och det låter mycket konstigt att det skulle ha varit SÅ stor skillnad mellan dom. ?!?! Dom arbetar ju lite efter samma filosofi ( även om dom är olika ), vad var det för kringutrustning som du lysnade på ?? Och var var du nånstans ??"


Anses?? av vem! tycker man ska höra själv!

Har gjort A/B jämförelse mellan Linns billigare cd Genki mot CD5 och jag valde genkin pga den spelade med mer detaljer och tajtare. Cd5:an är ochså väldigt bra men nåde inte riktigt fram. Sedan ligger ju cd5:an och Genkin i ungefär samma prisklass.

Skillnaden mellan Genki och Ikemi är stor!


Linninskränkt eller Linnfanatiker- man hör skillnaden ändå!

mvh/ siffernisse

Edited by - Siffernisse on 2003/06/22 17:43:56
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:03:56  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag tycker inte om att andra talar för mig, även om du egentligen bara skyddade "ditt märke" siffernisse.

martinh, jag vill inte påstå att det var en ovanligt dålig demo. det var bara det att ikemin lät mycket bättre i det systemet... elektroniken & högtalarna var också linn, mycket mycket möjligt att CD5:an kommit mer till sin rätt med annan kringutrustning... försäljaren själv menade ju att CD5 mot Ikemi var mycket intressantare att jämföra än Genki mot Ikemi... För CD5 hade enligt honom ändå en hel del saker som Ikemi har... medan Genki bara var sämre på allt jämfört med Ikemi. Men DÅ var Ikemi klart överlägsen CD5 i mina öron.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:04:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian 588.
588an är efterföljaren till 508.24, vars resension finns på nätet.
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?590
Missa inte John Atkinson slutkommentarer till mätningarna
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/22 :  18:26:21  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
(jag tyckte i och för sig inte att 588:an lät så himla mycket bättre än 507:an då jag lyssnade. även om den lät bra...)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000