HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elementets koppling till lådan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/20 :  02:10:48  Show Profile Send CK a Private Message
Undarar om någon vet hur ljudet påverkas då elementet
är tätat med tjock tätlist vs. tunnare typ eller ingen alls
(förutsatt att det är helt tätt)
och är då mindre dämpat emot själva låda...
borde då inte det överföra mer resonanser/vibrationer till lådan och låta sämre eller får den en fastare referens att arbeta emot?

Det kanske är en dum fråga för det ska väl helst vara "väldämpat"

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/20 :  12:52:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
Märk väl att jag inte är nån av experterna här, har mmest bara ett stort intresse. Men jag tror att det är så att kan man dämpa vibrationer (mellan kon och låda) så är det självklart en fördel. Men samtidigt så är min övertygelse att det är bättre om konen sitter så stumt mot lådan som möjligt, alltså så att lådans massa håller konen så stilla som det är möjligt. Med andra ord, en tät men mjuk list kanske kan få elementet att vibrerar mer än vad som är att föredra.
Med andra ord , mellan element och låda är enligt mig fel ställe att försöka dämpa.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/20 :  14:58:26  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Då man väl har skruvat fast elementet skulle det förvåna mig mycket om det gör någon märkbar skillnad mellan olika tätningar. Man måste dra elementet till det sitter fast, annars finns ju risken att det skrammlar.
Borde nog se det som en tätning inte som en dämpare. Alternativet är väl att limma fast elementen med epoxilim.....

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/20 14:59:00
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/20 :  17:37:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det verkar finnas 2 olika skolor:

1. Jätterigid montering med kontakt till en tung lådans bakvägg ( eller flera väggar ) för att dämpa reaktionskrafterna. Evt. packnings enda syfte att täta.

2. Tjock mjuk packning och gummiavkopplade inslagsmuttrar. Man drar åt precis så det blir tätt. Lådans uppgift att inte flexa av ljudtrycket och hålla den luft kvar på insidan som inte ska ut/in genom evt. port.

Verkar bökigt att bygga enlig skola 2. Linkwitz byggde sin " A three enclosure loudspeaker " på det sättet. Det är det enda exemplet enligt den metoden jag vet om.

Va som blir bäst har jag ingen aning om.


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/21 :  11:13:41  Show Profile Send divander a Private Message
Ja skola 1 är nog lättare att få bra. Får man inte skola 2 bra så funkar det nog inget vidare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/21 :  12:19:30  Show Profile Send celef a Private Message
gamla sonab körde med "skola 2", typ flytande upphängning.


sound pollution
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:08:32  Show Profile Send CK a Private Message
Har märkt att man får distinktare bas ur lådor med bättre koppling till lådan.
Men det kanske bara låter så pga. att det blir mer låd resonanser vid det övre basreg.?



Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:23:13  Show Profile Send CK a Private Message
använder inslags mutter då....
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/21 :  20:55:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
kan väl inte få distinktare bas om det är mer resonanser?
jag skulle nog vilja påstå att det är bra om elementet får ett så stabilt avstamp som möjligt.. provat att hoppa höjd från ett mjukt underlag nån gång? mycket kraft bara försvinner.. borde vara samma sak med en kon i en högtalare..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:09:32  Show Profile Send CK a Private Message
>>>Kraniet


vad vet jag, man är ju ingen expert....
men det kan ju vara som du skriver, jag har funderat på det också.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:16:40  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag har ingen aning heller.. men när örat kan höra våglängder som är på molekylnivå i storlek så kan det nog vara mycket med vibrationer som spelar in..
min farsa menade att det spelar ju ingen roll om man hoppar höjd från en rumsmatta eller från betonggolvet.. Men jag skulle nog vilja säga att man säkert hoppar nån mikrometer lägre.. en mikrometer är mycket i ljudvågornas förunderliga värld..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:21:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nej! Örat kan inte höra våglängder som ligger på molekylnivå i storlek! Vid 20kHz så är våglängden 17 mm och så stora molekyler finns det inte! Däremot så kan örat höra nivåer som motsvarar statistiska rörelser/avvikelser hos luftmolekylerna som ligger i närheten av deras storlek...
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/21 :  21:41:10  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag formulerade mig kanske lite klumpigt.. men hur förklarar du psykoaukustiska fenomen i över 20khz området då? jag tror nog att hjärnan registrear mer än de 20-20k hz:en som så vanligt anges.. både över 20khz och ljud ner till dc..

men i vilket fall tror jag det är i fasområdet de stora problemen med ljudåtergivning ligger.. hörselorganet (ytter/inner öra plus hjärnan) är ju ett helt otroligt precist instrument. Otroligt avancerat på sätt som vi kanske inte förstår.. och det speciellt när det kommer till att urskilja fasförhållanden.

edit: fan hålla på och underbygga min trovärdighet..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/06/21 21:43:41
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:28:25  Show Profile Send CK a Private Message
Sen kan ju sinnes stämningen påverka också....

Vissa dagar låter det bättre än andra.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:30:41  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag vet inte men jag tycker det låter bättre när man lyssnar i mörker med slutna ögon.. man koncentrerar sig kanske mer på att lyssna då..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/21 :  22:33:46  Show Profile Send CK a Private Message
Och efter ett par glas...
Eller när man inte har lyssnat på ett tag.
Eller när man har lyssnat hos någon anna som har sämre ljudåtergivning.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:24:02  Show Profile Send celef a Private Message
"kan väl inte få distinktare bas om det är mer resonanser?
jag skulle nog vilja påstå att det är bra om elementet får ett så stabilt avstamp som möjligt.. provat att hoppa höjd från ett mjukt underlag nån gång? mycket kraft bara försvinner.. borde vara samma sak med en kon i en högtalare.."

då skulle ju värsta tänkbara vara en högtalare hängandes i ett snöre, men så är ju inte fallet.

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:45:03  Show Profile Send Kraniet a Private Message
på vilket sätt är det bra då?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:11:09  Show Profile Send celef a Private Message
man vill ju inte bara minska "vibrationer" från element till baffel/låda utan även minska vibrationer från lådan/baffel nå elementet.

sound pollution
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:40:31  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
jag skulle nog vilja påstå att det är bra om elementet får ett så stabilt avstamp som möjligt.. provat att hoppa höjd från ett mjukt underlag nån gång? mycket kraft bara försvinner.. borde vara samma sak med en kon i en högtalare..


En studsmatta är ju ganska mjuk (i alla fall mjukare än de flesta golv). Och på en sådan hoppar man ju högt. Man kanske skall sätta studslera uner kanten på elemeten. Då borde det bli lite fart i lådorna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/22 :  10:02:36  Show Profile Send CK a Private Message
Bra är det ju inte om det kan vara vibrationer från element som
fortplantar sig vidare i lådan som sedan sätts i resonans.


Den upplevs som lite mer distinkt/snabbare mer attack (bara lite).
Har inte gjort några noggranna jämförelser då.
har bara prövat på 2st lådor (19mm MDF) då med ca 2mm kork packning på den ena och med vanlig fönster/dörrlistpå den andra
och sedan tagit bort dem.

Det kan inte vara annat än vibrationer/resonanser som jag tycker
förskönar ljudet...(knappt märkbart).



Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:06:11  Show Profile Send Kraniet a Private Message
kan det inte då vara bättre att förhindra vibrationer i lådan istället? Material med hög massa och hög självdämpning är väl det bästa? Wilsons komposithögtalare tex..

Men det är nog så att man kan uppnå samma resultat med båda varianterna. Beror väl mera på vad man gillar..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:55:27  Show Profile Send CK a Private Message
visst är det bättre att dämpa.
Råkade bara bara upptäckt det...
Wilsons komposithögtalare? (har ej sett dom)


har tänkt att placera tjockare plåtbitar med dämplim inv.
men vet ej omdet blir en bättring.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:36:35  Show Profile Send Kraniet a Private Message
wilson använder väl bara komposit till sina högtalare.. nån speciell vinylkomposit som ska ha opimal dämpning vikt etc.. (enligt dom själv..)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:11:43  Show Profile Send CK a Private Message
ok.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:18:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
"Results

Wilson Audio has developed some proprietary materials and compounds which we use in different applications. These materials are very expensive. In fact, they cost 15 to 20 times more than the best materials used by other speaker manufacturers.

Methacrylic/Ceramic compounds: These are ideal for mid and high frequency enclosures because they are extremely hard and solid allowing for a tremendous dynamic wavelaunch. They do not change the pitch of music, and they have superior damping characteristics to MDF. This material also has an extremely low natural resonant frequency, meaning that the enclosure is less likely to resonate sympathetically.

High Density Phenolic: By far this is the best, most non-resonant material we have ever encountered. It has almost no ringing at all, and does not alter the pitch or tonal character of music. We use this material where applicable, especially in low frequency enclosures.

Developing these breakthrough technologies is not done for marketing purposes and these technologies are not used indiscriminately. They are used only if their benefits are suited to the application at hand. Materials technology is one of the least understood and most poorly applied facets of loudspeaker design. By applying our research and knowledge in this field, we are able to deliver a product that is dynamic, involving, and true to the intent of the recording."

Ja ok.. phenolic var det jag menade men iaf..


Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000