HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 glättningskondensatorer till förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:22:49  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
en kille jag känner byggde ihop en kondensator av 2*100 100 uF kondensatorer och ersatte befintliga 10000 uF kondingar i sin förstärkare.

antar att det kritiska isåfall är PCB layouten ifall man vill minimera ESR och ESL? vad skall man gå på för riktlinjer isåfall?

man får ju också väldigt stor yta/volym => bra kylning av kondensatorerna.

killen smällde ihopa det på ett veroboard.

/rickard

I m only in it for the DIY

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/06/20 :  13:24:48  Show Profile Send PelleW a Private Message
Låter som ett onödigt jobb. Vill man minimera ESR så får man se till att kopparbanorna på kretskortet som alla kondingar fästs på är stora, annars har man lätt några miliohm i dem.
Jag skulle säga rena kopparplattor av typen 1mm tjock, sen ser du till att få rejält breda banor som du löder kondingarna i.
Personligen skulle jag hellre köpa kvalitéetskondingar från t.ex. RIFA. Dessa är svårslagna vad gäller ESR, fast man får dock betala för det. Tror mina 100V 22000uF har ett ESR på 5 miliohm(!). Har också två av dessa per rail, 2.5 miliohm(!). Tror det är svårslaget även med många mindre. Men som sagt, på bekostnad av att plånboken blir extremt tunn efteråt.

-Pelle
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/20 :  13:48:44  Show Profile Send Flint a Private Message
En kondensators Ri går att mäta upp. Vi pratar låga värden här. Låga värden är dock ingen garant för välljud. En del kanske tror det. Det är däremot en garant för katstrof vid en ev. kortslutning.

Edited by - Flint on 2003/06/20 15:12:56
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/20 :  13:58:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jo,jag har några rifa Peh169 liggandes, avsedda för förstärkarbygge.
tyvärr har de några år på nacken , fast de är oanvända, snackade med rifa, de föreslog en mjukstart(ladda försiktigt med ett motstånd ) så att oxidskiktet kan reformeras.

om man räknar på det är inte kondingarna så dyra , i förhållande till resten. man får mycket HQ-komponenter för 2-3000 SEK.

det var mest en tanke.

klart att det är ett sat-ns jobb att löda ihopa 100 kondingar eller så, speciellt på en tunn kopparplåt som leder bort värmen. stor risk för att skada kondensatorerna=> försämrade egenskaper.

Flint, det är klart att låga ri inte är garanti för välljud.

men jag hänvisar till min bekants upplevelse, han påstod att det blev en förbättring , han kan ju ha lyckats att få till en bra combo , eller snarare en bättre än tidigare kondensatorer.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/20 :  15:15:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror dig.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/20 :  22:17:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
fan grabbar.... det är ju kul att löda.
särskillt 100 kondingar, då har man en liten hobby att fly till när man är arg eller så.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000