Author |
Topic |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 08:59:16
|
Saxat från Tonläget: quote: Den låter mycket bättre än en Ikemi på CD, och väldigt bra på vanlig DVD - karaktären påminner om bra vinylåtergivning (läs LP12:an) - Det är behagligt och trevligt samtidigt som det är mycket roligt och engagerande, med mycket livekänsla! Många goda ord. Men det är den värd. Vissa super audio CD-skivor låter väldigt bra, vi har ännu inte testat så många DVD audio- skivor. Men vanliga CD låter gott nog till att börja med! Pris 98 750 kr i svart och 500 kr extra i silver.
Roligast av alla lustigheter här är ju pristillägget på 500:- för silver, detta på en maskin för nästan 100 000:-!
PS: Kilopriset är oxå kul - 20 000:- |
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 09:11:37
|
Det kanske är rent silver?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 09:18:08
|
Som en jämförelse: silver: ca 1149.-/kilo guld: ca 90.000.-/kilo Då blir det stabilt men inte mkt ljud förstås.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 09:41:30
|
quote: Det kanske är rent silver?
Johansson: Du är ett geni! Fan vad dum jag är... ... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 10:59:55
|
Det kan förmodligen ha med hur vanlig denna färgen är. Bättre med 500:- extra än 1000:- Mvh Kristofer |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 11:03:17
|
Men varför inte ta 99 000:- för bägge? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 11:42:21
|
Ja visst.Det är ju klart. Mvh kristofer |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 11:44:19
|
Johansson>> de är nog bara linn som kan släpppa en kabel som heter silver utan att innehålla ett uns silver ;) |
Exit Planet Dust |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 13:17:51
|
Det finns ju sina anledningar till att den heter Silver utan att för den delen innehålla det...
Silver är väl hursomhelst inte önskvärt som material i signalkablar? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 13:48:36
|
quote:
Den låter mycket bättre än en Ikemi på CD, och väldigt bra på vanlig DVD - karaktären påminner om bra vinylåtergivning (läs LP12:an) - Det är behagligt och trevligt samtidigt som det är mycket roligt och engagerande, med mycket livekänsla! Många goda ord. Men det är den värd. Vissa super audio CD-skivor låter väldigt bra, vi har ännu inte testat så många DVD audio- skivor. Men vanliga CD låter gott nog till att börja med! Pris 98 750 kr i svart och 500 kr extra i silver.
Jag skulle i dehär fallet sparat 500:- till annat.
Lite snålt är det också att det är den svarta signalkabeln som förljer med. Tycker de kunde bjuda på en "silver".
Men lustigt käns det ju också att höra Unidisken utklassa Ikemin, när man vet hur mycket bättre Ikemin är än många mångdubbelt dyrare cd-spelare.
När det desutom finns möjlighet till både DVD-V, DVD-A, SACD, mm så vet man inte om man ska skratta eller gråta.
mvh Siffernisse
|
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 16:06:57
|
ayn>> och vilka anledningar skulle det vara? Att bättra på Linns lifestyle filsofi antar jag. Men du kanske har en bättre förklaring. |
Exit Planet Dust |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 21:16:16
|
Ayn skrev: "Det finns ju sina anledningar till att den heter Silver utan att för den delen innehålla det..."
nOp skrev: "och vilka anledningar skulle det vara? Att bättra på Linns lifestyle filsofi antar jag. Men du kanske har en bättre förklaring.
--nOp... hur resonerar du för att komma fram till ett sådant svar???
mvh/ siffernisse |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 22:55:49
|
Förstår inte heller varför det inte skulle vara bra med silver i signalkablarna ?? Jag har hört en hel del kablar med silver eller kombinationer med koppar/silver och dom brukar låta riktigt bra. Men de är väll som alltid med skottarna.." har inte vi det så är det bara skit !! ".. Men skottar brukar ju vara snåla som bara den..så det är väll så att silverfärgen kostar några pund mer, så då ska vi ta betalt för det... |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 23:30:14
|
Angående silver i kablar:
Knoppen skrev om detta i mastodont-tråden om Denon DCD 625. Kan återge det som skrevs (hoppas det är OK Knoppen):
quote: Det är riktigt att silver har bättre ledarförmåga än koppar. Det är resistivitet jag pratar om nu. Kabelns resistans kan enkelt kompenseras för genom att välja en större area. Jag kommer inte ihåg den procentuella skillnaden mellan resistivitet för koppar respektive silver, men det rör sig endast om några procents skillnad. Så i praktiken är det inte viktigt. Man måste förstås göra smärre dimoensionsförändringar för att hålla de övriga elektriska parametrarna konstanta.
Vad som emellertid sker med silverledare där det finns flera kardeler är att silver tydligen oxiderar lättare på dess yta. Små kardeler som ligger mot varandra gör att elektroner (dvs ström) hoppar mellan kardeler och detta "hoppande" moduleras av musiksignalen eftersom när det flyter ström i en kabel skapar fält som gör att ledarna rör sig mot varandra, de trycks ihop mer vid högre strömmar. Koppar oxiderar också till kopparoxid men det leder sämre än silveroxid så problemet blir inte lika stort för kopparkardeler som ligger tätt mot varandra. Denna form av distorsion är tydligen mätbar på något sätt som jag ej känner till. Emellertid är distorsionprodukterna <160 dB har jag för mig, så problemet är mest av akademisk art. Men ofta återkommande uttalanden om silverkablar har ju förekommit genom att de har någon slags karaktär, är det "konstig fluffig essig diskant", typ? Det är många som har uttalat sig med liknande ord under årens lopp. Kanske är det bara flumutryck p g a att silver är en ljusare och glittrigare metall?
Silverkablar och även andra kabelledarmaterial blir bättre om man har ledare som inte har kontakt med varandra, tex sådana som kallas för "Litzkablar" eller "enkelledare". Man kan också göra kablar som har förtennta ledare, då ökar resistansen för "elektronhopp i sidledd" och de sker inte lika ofta, och därmed blir det lägre effekter av denna distorsionsform. Så är t ex Supra Ply utformad. Det finns många andra kablar som också är så men jag vet inga namn såhär på rak arm.
Men det är ju klart oekonomiskt att använda silver. Och järn har ju rätt så mycket högre resistivitet att man då måste väsentligt ändra dimensionerna. Styvheten lär ju bli hög också, samt att järn inte är lödbart med konventionella metoder.
Vidare så är anledningen till namnet på Linns silverkabel att den släpptes i samband med att Linn firade 25 år som företag, jämför "silverbröllop" i andra sammanhang. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/06/19 : 23:47:04
|
Men silver kablar av bra kvalitet låter hur som helst JÄKLIGT bra..så är det bara, och då tänker jag inte argumentera emot. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 00:05:12
|
Det kan jag säkert tänka mig.
Kan säkert ligga något i det du säger om snåla skottar. För min del föredrar jag att få så bra pris/prestanda-förhållande som möjligt dock |
Edited by - Ayn on 2003/06/20 00:05:36 |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 00:54:03
|
Knoppen är ute och cyklar i det inlägget!
En av de största fördelarna med silver jämfört med koppar är just oxidationsegenskaperna. Att silveroxid leder mycket bättre än kopparoxid är ingen nackdel utan en fördel i sammanhangen. Kopparoxid är inte bara en dålig ledare utan har dessutom halvledande egenskaper som ger distortion vid elektronhopp mellan ledarna. Det är därför oxiderad mångkardelig kopparkabel kan låta illa.
Att supra förtennar kopparkardelerna är för att man vill undvika just bildning av kopparoxid.
Sedan må man föredra koppar, eller anse att det inte spelar roll eller är värt merkostnaden (själv föredrar jag silver), men att komma med hållbara tekniska argument till att silver skulle vara sämre blir mycket svårt! |
|
|
|
Topic |
|