HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sommarprojekt: skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:47:01  Show Profile Send freann a Private Message

Jag söker länk-tips kring skivspelarbyggen och modifiering. Har en gammal Thorens TD 125 MkII som jag ska skrämma liv i. Har inte bestäm mig än om det blir varsam renovering eller kompromisslös moddning...

mvh/Fredrik

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:54:41  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har för mig att jag har en länk någonstans med utförliga modifikationer och ombyggnationer av Thorensspelare. Men jag hittar den inte. Men du kanske kan hitta lite info på denna:
http://www.theanalogdept.com/index.html

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:33:26  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei Freann
Husker at gamle hifi&electronik (dansk) hadde en artikkel om ombygging av en billig Thorensspiller.
Hadde bl.a. marmorchassis,så meget bra ut på bildene fra dengang.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:40:13  Show Profile Send divander a Private Message
Hur arbetar man med marmor? Borrning och sågning? Det ligger nämligen en gammal bänkskiva i marmor i grovsoprummet. Jag funderade lite på om man kunde använda den till något. Men det kanke är för krångligt att borra och såga i marmor. Är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:00:07  Show Profile Send freann a Private Message
Marmor verkar inte så lockande..!
Hellre armerat glas ("skottsäkert"). Senasta i-duschen-idén var just två skivor tjockt armerat glas med tre små innerslangar mellan som bas. Justerbara koner både uppåt mot subchassiet och som fötter mot bordet. Motorn fästs stumt mot översta glassivan. Tja... Någon som vet priset på armerat glas?!

/Fredrik
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:04:17  Show Profile Send divander a Private Message
Fanns i grovsoprummet för två veckor sedan. Men jag kunde inte då komma på något användningsområde. Faktiskt ett riktigt bra soprum.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:18:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
divander, våra grannar är en stenslipningsfirma. Marmor är inte så vansinnigt hårt, inte som granit, kvarts så jag tror inte det är något större problem med bearbetning, åtminstone inte för proffs. Marmor är väl ett alldeles utmärkt material för en sockel.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/19 :  10:30:25  Show Profile Send divander a Private Message
Förmodligen går det bra att kapa med en vinkelslip och stenkapsskiva. Men det blir kanske värre med att få en fin yta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:27:15  Show Profile Send Chipko a Private Message
Armerat eller härdat glas är onödigt i det här sammanhanget, det är omöjligt att bearbeta så allt måste göras innan härdningen. Din glasmästare har nog 12mm glas som räcker utmärkt. Det kan vara lite marigt att göra hål i så tjockt glas så be att få det gjort.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:48:55  Show Profile Send freann a Private Message
Hmmm... är det inte enklare att göra hål i ett antal glasskivor som sedan fogas ihop till en "armerad" skiva? Eller, vad vet jag..? Hur som helst hade jag tänkt undvika att göra några hål alls! Whatever - vad kan två skivor 12mm glas á 30x45 cm kosta..?

Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:58:00  Show Profile Send Chipko a Private Message
Ingen aning, jobbar på glasfabrik så det jag betalar går inte att jämföra. Du får kolla med din glasmästare, han kan säkert rekommendera något.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000