HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fel på "speaker design calculator"?? - hemsidan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:12:51  Show Profile Send hifiman a Private Message
hej

har varit inne på hemsidan "speaker design calculator" och försökt räkna ut en seriesugkrets på basen Vifa P17wj-00-08 men den sidan fungerar nog dåligt, eller så är det jag som är trög

sidan gav mig dessa värden på seriesugkrets;

konding = 1648.55 uF
Spole = 11.23 mH
Resistor = 7.48 ohm


kondensator på 1648.55 uF???? tror inte det!!



snälla hjälp någon!!

själv är bäste dräng!!

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:07:36  Show Profile Send celef a Private Message
en länk vore ju bra...

sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:37:00  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
hifiman
Till vilket ändamål skulle du ha notchen?
-ojämnheter i kurvan, resonanser?
-jämna till impedanskurvan, eller ngt annat??

(http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp antar jag)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/18 :  07:39:57  Show Profile Send hifiman a Private Message
skrutten:
det är den länken som du skrivit ner. vill använda en seriesugkrets för att jämna till impedanskurvan vid Fs. enligt mig (vad jag tror) så fungerar inte just den som den ska på den sidan. har jag fel??

Celef:
ber om ursäkt. titta på länken som skrutten skrivit ner.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:23:21  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Så här har jag förstått det hela.
Den där formeln kompenserar för Fs i friluft, jag tror att den räknar rätt, det borde bli stora kondensatorer.
Men om elementet är i en låda, då blir det något helt annat, faktorer som lådresonans, portresonans och dämpning påverkar.
Har du mätutrustning kan du ge dej i kast med att fixa impedanskurvan, risken är annars stor att det blir fel.
Har man inte en rörförstärkare behöver man som regel inte kompensera dessa impedanstoppar.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/18 08:23:59
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:41:58  Show Profile Send Flint a Private Message
skrutten
quote:
Har man inte en rörförstärkare behöver man som regel inte kompensera dessa impedanstoppar.
Rörförstärkare klarar det hur bra som helst. Det här är bara en av alla myter om rörförstärkare som oftast förmedlas av folk som inte ens har lyssnat på en. Har du?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:55:04  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Flint
Jag har en rörförstärkare hemma.
Och måhäda kan det vara en myt med högtalarimpedansen, men jag har förstått det som en vedertagen sanning.
Har själv hänfört bumligheten i basen hos stärkaren till detta fenomen, men jag har inte forskat djupare idet eftersom jag inte använder den i (djup)basregistret.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/18 :  14:43:30  Show Profile Send Flint a Private Message
skrutten
Bra svar men kolla om det beror på rören eller någon annan vedertagen sanning. Personligen tycker jag att rören återger bas och basinstrument på ett mycket naturtroget sätt. Kanske nästan som begreppet HiFi var tänkt en gång i tiden, nämligen hög naturtrogenhet. Klart det var ju ett tag sen'. Kraven kan ju ha ändrats.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000