HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabeltest (signalkablar) Söndag 22/6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:23:53  Show Profile Send n00b a Private Message
Hähähä...

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:44:21  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack alla Ni som kom hit till kabeltestet och för alla trevliga kabelbidrag Ni hade med ER...Ha en Trevlig (Hifi)sommar..
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:35:06  Show Profile Send pricer a Private Message
Resultat?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:48:39  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Cybervoice,

tack för en trevlig eftermiddag.

mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:30:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mycket trevligt var det.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:38:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Verkar ha varit en hemlig test. Har Säpo hemligstämplat resultatet eller var det så att ingen vann? Är det härmed ingen skillnad på kablar annat än priset?

Edited by - Flint on 2003/06/23 10:40:03
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:48:12  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Flint!

Det är väl klart att Säpo hemligstämplat testet! Om detta hemliga testresultat kommer ut, vad händer då med kabelmarknaden tror du?
Endast ett märke skulle ju överleva istället för flera hundra, det överlevande märket skulle också få monopol på marknaden.
Tänk vilket pris den kabeln då skulle få!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:52:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjena.
Äh. Säg som det är. Att den dyraste var helt överlägsen och att den billigaste lät majbrasa. Fega inte nu. Annars lägger jag in min signatur och den är giftig.

Edited by - Flint on 2003/06/23 10:52:38
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:33:47  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det var ingen vetenskaplig test som genomfördes utan en "First impression" test skulle man kunna säga.
Det gick till så att vi radade upp alla kablar i budget klassen 0-1100kr och spelade samma en låt, därefter så skrev alla ner hur dom upplevde kabeln.
Så fortsatte det även med alla dyrare kablar (1600kr- 13000kr).

Det vi kom fram till efter denna testen är att man får mest välljud (Ljud/krona) för pengarna i budgetklassen och då speciellt diy kablar.
Sedan är det alltid upp till var och en om man har råd att köpa en kabel för en liten förbättring eller inte.
Dom andra får gärna fylla i resten utav vad som framkom på testen =).

Min favvorit i budget klassen var analysis plus och i high end klassen kan ni gissa vad jag tyckte va bäst ;)
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:18:56  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

HVSIP – tycker du beskriver det bra. Det var ett mycket sansat test, inget hysteri och heller ingen som försvarade sina egna alster med näbb och klor. Syftet var att ha några intressanta timmar och lära sig lite om hur kabelbyte i en anläggning påverkar ljudet.

Det vi kom fram till var även att det inte finns något genomgående lineärt förhållande mellan pris/prestanda. Å andra sidan upplevde vi det som att det hände en kvalitetsförbättring vid tre olika punkter. Den ena var ungefär vid 1 000.-, den andra vid 5 000.- och den tredje vid 11 000.- nivån. Allt däremellan gav smärre, och subjektivt upplevda skillnader.

Konklusionen skulle kunna vara att DIY ger mycket för pengarna, dock är inte alla DIY bra. Att välja en kvalitetskabel som står i förhållande till anläggningens pris är nog det bästa rådet.

mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:29:37  Show Profile Send Sudden a Private Message
AAAhhh FAN, så har man skrivit en hel jävla uppsats, och så hänger sig dator fan

Ursäkta språket men det är ju så man kan slå slint.

Jaha, summerar lite då, jag skrev/kommer inte att skriva några resultat, eftersom att det inte går att komma fram till några sådana.
Pga olika omständigheter så blev detta bara ett test hur man tycker att en kabel låter precis första gången man hör den.
hsivp sa en klok sak :" Det borde nog räckt med 3 kablar".
Det tycker jag med, om man i huvud taget ska få någon som helst rätsida med vad man själv tycker så hade det räckt med max 3 kablar.
Men det var interesant och roligt att träffa likasinnade och lyssna på lite olika kablar.

Och till sist något konkret från kable testet (men som sagt, detta är inte något jag kan skriva under på, detta är bara en känsla från ett litet test): Personligen så tycker jag att det var mkt små skillnader som man fick, speciellt när kablaget blev dyrare. Så själv så tycker jag nog att en kabel i rätt pris spann (10% vem vet?) till sin anläggning räcker alldeles utmärkt. Jag blev inte helt övertygad. Så jag är icke nu något kabel freak kanske mer ett litet steg åt rums akutsik. Jag menar, om man flyttade fram en stols rad när man lyssnade så blev ljudet mångfaldigt annorlunda än om man bytte kabel.

Har jag sagt för mkt nu? Försöker verkligen hålla mig neutral och inte dra några slutsatser efter detta lilla test.

Tack en en gång Cybevoice för en trevlig dag.
Hej!

/Sudden
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/23 :  17:58:38  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack själva!! ..hsivp och robban..Ni ger en utmärkt beskrivning av vår kabelövning..(ett litet tillägg dock ...testresultatet kan bara hänvisas till använd anläggning...i en annan anläggning skulle..skillnaderna kunna vara större/tydligare likaväl som mindre/otydligare..etc)...det lämpligaste är ju att själv låna hem kablar och test i sin egen anläggning..för bästa testresultat!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/23 :  18:16:44  Show Profile Send Timbre a Private Message


Alla inblandade tycks ha en hälsosam distans till ämnet. Trevlig läsning!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:35:37  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Min favorit i budget klassen var analysis plus

hsivp: Vad är det för karaktär på den kabeln? Var det fler än du som gillade den?
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:46:43  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjenare!

Jag vill börja med att tacka Cybervoice för ett trevligt arrangemang.
Sedan vill jag bara dementera de där med Säpo, såvitt jag såg fanns det bara tjog personer med kostymer och lustiga brillor och hörsnäckor.
Nej, allvarligt talat så är det väldigt svårt att dra några särskilt stora växlar av ett så pass enkelt test. Man skall i så fall använda sig av flera hårdvaru - och mjukvaruprodukter för att kunna göra en mer generell bedömning. Dessutom har vi väl alla olika hörsel och framför allt - smak. Det allra bästa är att låna hem ett antal kablar och testa på sin egen anläggning, i en vecka eller två.
För övrigt vill jag bara säga att jag håller med Robban, hsivp och Cybervoice i deras beskrivning av begivenheten.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000