HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vifa P17 och SEAS 27TFFC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:28:50  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,

Skall börja med ett nytt projekt med dessa element. Det skall bli en liten högtalare med lutande baffel. Kommer enndast köras ner till 80 Hz så den kommer nog vara sluten. Vill ha schysst spridning och någorlunda bra effektålighet. Funderar på att dela vid 2000-2500 Hz. SKulle 2a ordningen för basen och tredje ordningen för diskanten fungera? Jag skall simulera framöver men jag ville bara höra era tankar.
http://www.d-s-t.com/vifa/data/p17wj-00-08e.htm
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF
mvh
Mangs

Edited by - mangs on 2003/06/16 11:29:28

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:51:21  Show Profile Send Simba a Private Message
Hei mangs!!

Disse elementene fungerer fint med 2. og 3.orden. F.eks 1.8mH og 4,7uf på bassen. Demping på diskanten med en kondensator slått over (f.eks 5.6ohm og 2.2uF) og med 4,7uF, 8,2uF og 0.39mH
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/16 :  12:05:49  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Simba, vilken delningsfrekvens blir det?

mangs, föreslår delning vid ca 2200Hz.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/16 12:06:34
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/16 :  12:22:53  Show Profile Send Simba a Private Message
Den vil ligger rund 2500hz.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:09:39  Show Profile Send hifiman a Private Message
Skrutten:
2200 hz med egenresonans vid 900 hz???? nja..

mangs: kör 2:a ordningens för basen och 3:dje ordningens för diskanten vid 2600 hz (2650 hz passar perfekt.) ska själv köra med samma bas ihop med diskanten D2905/9700 från scan-speak. ska köra samma delning (2650 hz), men då har min diskant sin egenresonans vid 550 hz. lutande baffel ska jag också ha, cirka 7 graders vinkel. berätta gärna mer om ditt projekt... behöver du mer hjälp med värden mm så har jag själv LSP Cad och kan hjälpa dig med detta.

ska du fräsa ner elementen? basreflexen fram eller bak?? vilken storlek på reflexen? ska du fanera högtalaren?? dimensioner på lådan mm


ha det!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:42:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
hifiman:
Jag förstår din invändning, men jag tror nog att det går alldeles utmärkt.
Varför ca 2200 Hz kan man undra? Loobning kommer till att bli vettig med denna delningsfrekvens då man använder 2:a och 3:e ordningens (akustiska)BW-filter. Dessutom som så sprider Vifa P17 bra vid 2200 Hz, men faller fort offaxis däröver.
Om man är orolig för diskantens resonans kan man ju alltid sätta ett notchfilter på diskanten.
Själv skulle jag nog ha valt ett 4:e ordningens LR-filter vid 2200Hz.

Edit:
Diskanten är väl oljedämpad, notch filtret kan nog utgå.
OBS. Detta ovanstående är inget jag provat i verkligheten med elementen i fråga utan mer filosofi.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/16 15:27:36
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:03:41  Show Profile Send hifiman a Private Message
Skrutten:
bra att vi förstår varandra!! en fråga skrutten; hur gör du ett notch-filter på diskant?? bara ett enkelt motstånd seriekopplat med plus??

har själv använt Vifa basen i 2 andra högtalare, och fått mycket bra resultat, och märker inte att den faller fort offaxis.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:44:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Sugkrets kallas det oxå, består av en resistor en spole och en kondensator i serie, denna krets läggs sedan parallellt med diskanten (eller basen, eller mellanregistret), för att dämpa resonanser.
Kretsen behövs knappast på en diskant med magnetisk olja. Det kan bli aktuellt på 9700 (fin diskant) om den skall delas riktigt lågt.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:20:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Har ännu inte bestämt ytbehandlingen på lådan. Fanér skulle vara trevligt men det verkar jobbigt. Lådan skall som sagt vara ganska liten och behändig. Invändig volym på mellan 10-14 liter någonstans och baffelmåtten skall bli 350*228. Baffeln kommer vara lutad så pass mycket att diskantens centrum hamnar exakt 1.1 cm framför basens centrum. Skulle kunna tänka mig att det bli 7 grader eller något liknande. Diskanten kommer vara sidledsförskjuten 2 cm från centrum och elementen skall jag försöka fräsa ned. Skall även fräsa ner kanterna så det blir runda,vilket meför att man undviker för mycket baffeldiffraktion. Delningsfrekvensen kommer nog hamna på 2200 och delningen blir 2a ordn i både basen och diskanten (Elektriskt). Akustiskt hamnar det på 24db/oktav för båda elementen och mina simuleringar ser mycket bra ut. Mycket få komponenter och de håller standardvärden. En polvändning på diskanten ger en djup och bred dip på 45 dB enl. Simuleringarna. Det verkar lovande!
Om lådan skall vara portad kommer jag ha ett litet smalt rör och detta kommer antagligen placeras på framsidan under basen. Detta är dock inte bestämt. Dessa högtalares främsta egenskaper förutom att låta bra är att de skall vara små och lätta att flytta samt att de skall kunna placeras nära en bakvägg. Vi får se hur projektet fortlöper.

/Mangs

Edited by - mangs on 2003/06/16 22:23:23
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/17 :  07:56:07  Show Profile Send hifiman a Private Message
skrutten:
jag vet vad en sugkrets är, men när jag kollade på "speaker design calculator" så skulle man ha en massa värden från datablad om man skulle ha en sådan sugkrets du pratar om. värdena hittar jag på alla basar jag ska använda, men inte på någon diskant. typ QMS osv.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000