HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur långt ifrån högtalarna sitter ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:37:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nu har jag mätt!

Det är ca 190 cm mellan högtalarna (mätt från diskantelementens centrum) och ca 270 cm från högtalare till lyssningsposition. Från högtalarnas framkant till väggen bakom är det ca 45,5 cm och från lyssningsplats till bakvägg är det ca 175 cm.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/19 :  21:58:09  Show Profile Send pekka.j a Private Message
En bra tumregel är att sitta så att avståndet till högtalarna är 1,18 x avståndet mellan högtalarna. Då blir stereoverkan som bäst pga huvudets form. Små individuella avvikelser kan förstås förekomma. Jag sitter 330 cm från högtalarna, som står 280 cm isär (c-c). Högtalarna är invinklade så att jag från lyssningsplats precis kan se utsidorna. Invinklingen ger fördelar i form av mindre sidoväggsreflexer och god stereobild över en större lyssningsyta.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:11:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Invinklingen fungerar lite olika med olika högtalare. Jag har 1,45 meter till sidoväggarna från högtalarnas centrum, så det är inte så farligt med sidoreflexerna. Men invinkling ger bra resultat i form av bättre ljud och bättre ljudbild ändå. Mina gamla Sonus faber Electa Mator 2 mådde bäst av en mycket kraftig invinkling, så att man såg utsidorna på högtalarna. Coltrane är inte lika bra att vinkla så kraftigt. Bäst blir det när jag precis kan skymta insidan av lådorna.
Jag sitter 2,5 meter ifrån frontarna, och det är 2,20 meter mellan centrum frontar. Och det är samma mått som gällde med SF högtalarna.
Rummet är 5,1 x 3,6 meter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/19 :  22:34:06  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
audiogear... du menar Tomas på radiolagret. han är skön tycker jag, jerker också... jerker tog på sig hörselskydd en gång när jag skulle lyssna på amphion xenon-högtalarna vid lite högre ljudstyrka.

jag sitter 2m från högtalarna, de står 1,7m isär... är 0,9m från bakvägg & 0,9m från sidovägg(kanske dumt att det är samma avstånd från bakvägg som sidovägg?) & det är ungefär 2,7m från mig till väggen bakom mig.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:44:05  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Mitt rum är något för litet men det fungerar bra ändå, dels beroende på att mina högtalare är en 2-vägs konstruktion. Det är ca 2 m mellan högtalarna och ungefär 180 cm till lyssningspositionen.
Jag har såklart vinklat in högtalarna några centimeter för att detta skall bli bra.
Högtalarna står ca 35 cm ut från bakväggen. Och snart blir jag av med de värsta basresonanserna i mitt rum när jag får hem 2 tubetraps om några veckor....!!
Men jag undrar om det inte är så att man bör sitta ungefär lika långt från högtalarna som bredden mellan dem?!
Stämmer detta resonemang? det verkar i alla fall var så hos mig!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:48:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag sitter ungefär lika långt ifrån högtalarna som avståndet mellan dem. Sitter jag längre bak blir resonanserna från väggen bakom (betong ) alltför påtagliga...basen tar över i stort sett allt.

Kör med en invinkling på ca 10° och har haft riktigt trevliga upplevelser med den uppställning jag har nu...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:02:56  Show Profile Send Kemppi a Private Message
jag kör ca 4m mellan högtalarna och ca 4m till soffan. Funkar väldigt bra för mig

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:30:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
min teori verkar stämma in på en hel del här!
trevligt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/20 :  02:00:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Utgå från en liksidig triangel i förhållande från högtalarna, prova sedan att flytta lite bakåt för bästa position.

Bravo
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/20 :  09:55:56  Show Profile Send Kemppi a Private Message
barvo: jag har uppnått väldigt bra resultat med större vinkel än 90grader med. det beror bara på hur högtalaren är konstruerad

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:05:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kemppi!
Fyra meter mellan högtalarna är alldeles för mycket. Då kan du inte höra äkta stereo längre.
Förmår mig att man brukar rekommendera max 2,5 m mellan högtalarna samt kanske 20 procent längre till lyssningsposition.
Minska avståndet om det ör möjligt, så kommer du garanterad uppleva en stor skillnad.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:08:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kemppi!

Nu snackar du bullshit. Om man vrider högtalarna 90 grader eller mer, så är de ju inåtvända eller pekar mot sidoväggen!!!!
Menar du kanske 60 grader? Då är det helt annan sak och innebär att det är exakt lika långt mellan högtalarna som till lyssningspositionen.

Edited by - pick-me-up on 2003/06/21 17:33:48
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/22 :  01:36:42  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Nu snackar du bullshit. Om man vrider högtalarna 90 grader eller mer, så är de ju inåtvända eller pekar mot sidoväggen!!!!
Den uppställningen hade man velat se Jag tror Kemppi menade nåt helt annat, vad förstår jag dock inte.
Jag sitter 2,70 meter från högtalarna. Det är 1,60 meter mellan dem. Bredare avstånd tycker jag ger dålig stereobild, det låter mer höger och vänster än sammanhållen ljudbild! Invinkling ger mig inte heller någon förbättring, får kanske prova ett par gånger till?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/22 :  08:00:53  Show Profile Send SW a Private Message
Jag sitter ca 4 meter från högtalarna och det är 3 meter mellan högtalarna. Försöker alltid att hitta ett förhållande där högtalarna helt förvinner ur ljudbilden. Invinklingen är också viktig om man vill få röster och instrument att låta bra. Oftast tycker jag att man hamnar så det är smalare mellan högtalarna än det är till lyssnarplatsen. Då man hittat rätt händer det ofta att man får instrument eller röster som är placerade utanför högtalarna. Man bör också kunna sitta två,tre personer i bredd och få ungefär samma ljudbild.

S
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/22 :  10:20:33  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har försökt hitta på nätet lite råd hur mycket ska högtalarna sitta max isär, men inte lyckats särskilt bra.
Det enda jag har sett är en rekommendation om att avståndet ska vara mellan 8 och 12 fot.
Alltså ungefär mellan 243 cm och 365 cm!! Men det låter märkligt mycket.

Hallå alla experter, vad säger Ni? Jag håller fortfarande på min åsikt att det ska helst vara max 2,5 m.
http://www.bestbuy.com/HomeAudioVideo/Speakers/hr/hr1Speakers.asp?m=1&cat=15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000