HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slå lååååångt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:03:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Har ingen koll på elementparametrarna så jag vågar egentligen inte uttala mig men 400g verkar rätt mycket...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:12:54  Show Profile Send Kemppi a Private Message
jag tycker att 400g verkar aldeles lagom :P

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:51:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Skit i FS'et, effekt finns och slaglängden räcker. Vi får väl dela lågt och kräma på ut av bara ..........

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:56:47  Show Profile Send celef a Private Message
kan man inte hälla 400g epoxi på konen, det lär ju iaf sitta kvar, och styva upp konen ytterligare... ?

sound pollution
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:26:18  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dahlberg: tja. det visar sig ju till veckan hur det artar sig. Men som du säger, effekt finns och slaglängden verkar ju vara mer än tillräckligt :)

Går det att bygga någon form av matartrafo till bilslutstegen? 14-16V och klara uttag på 2500W!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:52:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Kemppi: Ta ett svetsaggregat! :P

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/06/16 :  12:33:57  Show Profile Send Isidor a Private Message
Jag hoppas att alla är medvetna om skillnaden mellan maximal linjär förskjutning (xmax) och upphängningens maximala förskjutning (som dessutom för säkerhets skull brukar presenteras som topp till topp-värde). Maximal linjär förskjutning brukar definieras som (spolens längd - magnetgapets höjd)/2 och är åtminstone ett hyfsat mått på den reella kapaciteten eftersom spolen fortfarande befinner sig i magnetfältet. Maximal upphängningsförkjutning som är det man träffar på när konen "bottnar" (MDS kalkonspec) betyder däremot i princip ingenting. Konen fladdrar omkring utan elektromagnetisk kontroll och distorsionen kan vara flera hundra procent.

Vill man vara riktigt petig måste man t.o.m. kontrollera att rörelsen faktiskt är någorlunda linjär även inom området för "linjär" förskjutning eftersom varken upphängningsstyvheten eller Bl-produkten är i närheten av att vara konstanta i de flesta konstruktioner.

Edited by - Isidor on 2003/06/16 12:34:25
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:03:54  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Personligen ser jeg ingen grunn til at anvenna en "liten" bas med stor slaglängd och hög Fs. Med 380 gram väkt faller känsligheten sikkert til unner 80 dB .....??? Det er totalt uanvännbart. Om du skal kunna höra/föla 20-30 Hz skal lydtrycken väre minnst 100 dB.

Räkner du liten på detta skal du tilföra 100 Watt for bare at höra nonting och 1.000 Watt for et rimeligt lydtryck.

Nej - anvenne flera 12" eller en STOR 18" - om du önsker bas skal du flytta luft, men med liten konrörelse for at få en lag forvrängning.

Jeg foredrag hög känslighet 95-100 dB och stora 15" eller 18" med aktiv EQ.



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:20:23  Show Profile Send Isidor a Private Message
Helt riktigt, skall man använda detta element till en riktig subwoofer så bör man använda elektronisk korrektion för att få till frekvensgången, inte tillföra massa. I det här fallet får man också ett alldeles för högt Qts, bortåt 0.9 om man tillför ca 400 gram. Det är nästan alltid bättre att inte öka den rörliga massan om man inte nödvändigtvis måste köra passivt. Då är det i och för sig bättre att välja ett annat element än detta.

Man behöver dock inte 100 dB vid 20-30 Hz för att höra/känna någonting. Hörtröskeln ligger omkring 70-75 dB i detta frekvensområde så ligger man uppåt 85 dB så märker man avgjort att lågfrekvensen finns där.

Edited by - Isidor on 2003/06/16 13:24:21
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:17:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena. Nu skall vi inte ta det här så allvarligt , det är så här långt mest bara ett fränt projekt .
Kemppi äger som sagt var redan elementen och att lägga till 400gr massa har i realiteten aldrig varit aktuellt . Huvudannledningen till det höga fs'et verkar komma från den extremt styva upphängningen, den är hårdare än många koner , så om en sänkning av fs är önskad så är det nog en bättre ide att leta rätt på en kant som inte är så sanslöst hård. Så här långt siktar vi på en delning vid 50hz 4/ordn och ca:6db boost vid 25hz eller nått sånt. Lådan ca:50-75L slutet.

Här finns en bild till på samma element inklusive talspolen.



Edit: Efter lite kontrollmätning på bilden så har jag kommit fram till att lindningshöjden snarare är 39mm.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/06/17 19:21:10
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/16 :  17:07:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad är det för element?
ni funderar inte på att sälja?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:38:43  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Sälja? Aldrig :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:53:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ni behöver JBL grabbar! Hör du det Dahlberg, seså.. sur nu att du
krängde elementen till mig kanske haha

:) !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:32:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Ingen fara, jag har andra projekt på gång .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/17 :  15:21:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
Bra talat Isidor... "kalkonspec"
Inför det i svenska akademins ordlista och använd MDS som det allsmäktiga exemplet *garv*

Roligt experiment förresten! Ös på bara!!
Testade en gång att "döda" en 15" som satt i ett horn. Höll på att göra i brallan när talspolen slog i botten.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/17 15:24:22
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:19:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, specen är vilseledande men tittar man närmare på konstruktionen så är den ändå rätt så imponerande. För hifibruk har den kanske inte helt optimala data vad gäller fram för allt fs. Man har tydligen satsat på stryktålighet i första hand. Så vitt jag har kunnat lista ut så har elementet dubbla magnetsystem då den obligatoriska polplattan är ersatt av det andra magnetgapet. Talspolen består av fyra lindningar där två är placerade på utsidan och 2 på insidan, dom kopplas sedan i serie och utgör sedan en sammanlagd resistans om 4 ohm. På så sätt har man säkerställt att man alltid har förhållandevis mycket talspole i magnetgapet. Om man gör en uppskattning av höjden hos en enskild lindning så borde den vara ca:30mm. Det är lite svårt att uppskatta höjden hos polstyckena men den linjära slaglängden blir ändå ca:+/-12mm vilket inte är så tokigt det heller.

Det skulle vara intressant att labborera lite mer med upphängningen hos elementet men jag är inte så säker på att Kemppi är med på det.

Edit: Efter lite kontrollmätning på bilden så har jag kommit fram till att lindningshöjden snarare är 39mm, linjär slaglängd alltså = +/- 16mm enligt samma räkneexempel. F..n inte dåligt.




”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/06/17 21:45:13
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:50:16  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dahlberg: svara i telefonen så vi kan prata om saken :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:05:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
90gr modell-lera sänkte fs från ca:50 till 30hz, undrar om det påverkar det hela på något annat sätt

ja, sänker verkningsgraden......

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:01:43  Show Profile Send Amazon a Private Message
Hmm, sålde ett sådant element idag. Måste ha kraftigare grejor
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:47:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
90gr modell-lera sänkte fs från ca:50 till 30hz, undrar om det påverkar det hela på något annat sätt
--------------------------------------------------------------------------------


ja, sänker verkningsgraden......

--------------------------------------------------------------------------------
/P-A




Du har läst fel det var 390gr och menat som ett humoristikt inlägg jag fattar också att verkningsgraden sjunker.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:02:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag halkade visst! 90 som 390! Humor och humor, man vet ju aldrig. Mindra konstiga saker har man sett.

Jag pillade med liknande fast då var det på riktigt. Jag satte fast en accelerationssensor och den vägde inte mycket men resonansfrekvensen ändrade sig en hel del. Ett membran för en 12" väger inte mycket.

390 g som sänker resonansen så lite, det måste ha varit ett tungt membran.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:30:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Inte alls, angivet mms (total massa) är 157 gr,
men kantupphängningen är utan tvivel den
kraftigaste jag har sett. Det skulle vara
spännade att byta den mot en mjukare variant.
Konen är väldigt hård och kanten påminner om
en del koner .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/06/18 17:31:39
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:13:34  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag kommer att kontakta MDS idag angående diverse kanter. Nu ska det moddas.

Fördelarna jag ser med att byta kant är att fset sjunker och elementet kommer inte att behöva samma enorma effekt för att börja röra på sig.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:26:05  Show Profile Send Kemppi a Private Message
"MDS element är så billiga så det lönar sig inte att laga dessa element, det blir för dyr (läs dyrare än elementen)"

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:37:53  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag skulle behöva adressen till någon sida som säljer kantupphängningar. Är det någon här som har adressen till en sådan?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000