HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Grundlack för aluminium.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:26:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Vad ska jag grundlacka mina aluminiumchassin med för att den normala färgen/lacken ska fästa och sitta kvar? Finns det på srayburk?

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:30:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Alodin är jättebra grund förbättrar desutom de elektriska egensakperna i ytanskiktet, går också att använda som den är ger en gulgrön yta ofta använd av industrin som Nokia och Ericsson.
Finns ej som spray bara som färdig lösning.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:45:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Vart köper man den och vad kostar den? Går den att måla över(dum fråga men ändå)? Är det en tvåkomponentlack?

Edited by - Flint on 2003/06/15 15:47:45
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:59:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Alodin är ett ytbehandlingsmedel som elektronikindustrin använder för att förbättra egenskaperna på aluminiumytan bättre elektriska egenskaper bättre skydd mot korrosion samt övermålningsbart det ger ett bättre fäste för den färg du tänker använda.
Det finns i pulverform men är då jättegiftigt innehåller sexvärt chrome, i utblandat skick så är det fullt hanterbart i de mängder vi diyare behöver helt enligt företaget som säljer produkten.
Men om du har något företag på din hemort som pulverlackar aluminium så brukar dom förbehandla med alodin kolla detta först eftersom det kan vara bökigt att få tag på några liter av alodinlösningen det räcker ganska länge till många plåtar.
Jag kan försöka ordna en kontakt åt dig skall se om den finns kvar på företaget som blandade till alodinet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  16:08:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag bockar och tackar.
Men det va f.. att det ska vara så svårt
att få lite lack att fästa på en plåtbit.
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:39:39  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Grundfärg till billack borde väl funka, finns på OK!
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:49:14  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Etsande primer för billack ska funka bra har jag hört. (köpte till bilen och säljaren sa att det funka till alu också)

//Magnus
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:49:42  Show Profile Send Flint a Private Message
jesse67
Tror du det. Är inte den till för vanlig plåt. Aluminium är ju lite speciellt. Jag har provat med vanlig bättringslack direkt utan grundlack. Börjar man prata så ramlar den bort av bara ljudet. Så länge man är tyst är den i och för sig snygg.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:50:53  Show Profile Send Flint a Private Message
944_Driver
Går den att köpa i vanliga handeln typ Biltema?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:57:29  Show Profile Send Xover a Private Message
Alodin går att använda som dekor det blir den där grönaktiga eloxeringsliknande effekten den skyddar mot fingeravtryck och saltstänk väldigt bra men den är inte reptålig.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:59:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Men hur målar man med pulver?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:59:26  Show Profile Send Xover a Private Message
Nu kom jag på flygmekaniker använder alodinlösning när dom har borrat och filat i aluminium det är standard efter allt aluminiumarbete så penslas ytan som är bar med Alodin.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:00:59  Show Profile Send Xover a Private Message
Pulver?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:02:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tyckte att du sa att det var ett pulver.
Löser man upp det i något?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:11:53  Show Profile Send Xover a Private Message
Så här är det Alodin är i pulverform, dom som beställer Alodin får köpa en Alodinlösning som blandas till på firmans lab eftersom det är väldigt giftigt innehåller sexvärt krom som är cancerogent, jag frågade firman och dom var villig att blanda till jag tror det var 10 liter för 350:- det skulle räcka till många plåtar eftersom det är löst i vatten så går det att förvara obegränsad tid.
Jag skall göra ett seriöst försök att hitta telefonnummer och namn på den kille jag snackade med.
Ytbehandlingsfirmor som pulverlackar aluminium brukar förbehandla plåten med Alodin eller liknande produkter det finns en massa produkter med liknande egenskaper.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:20:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
Det låter lite för komplicerat. Jag tackar för erbjudandet men jag tror att vi står över. Jag är inte i något akut behov av lacken utan fikade lite allmänt. Nu vet jag att det går att få fram. Det är bra. Tack
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:20:39  Show Profile Send Xover a Private Message
Flint, här kan du läsa om Alodine jag glömde e på slutet.:-|
http://www.pilkingtonmetalfinishing.com/alodine.htm
Det blir inte den där färgen som dom visar på bilden mer gulgrönaktigt men det kan säkert finnas fler nyanser läs allt är du snäll.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:26:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Tack. Jag ska läsa. Jag sökte tidigare men fick inga svar. E:et förklarar saken.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:36:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det fungerar med etsande primer.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  19:03:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Vitsen med att behandla med Alodinelösning är att man bland annat får ett bättre chassie för sin elektronik samtidigt som den skyddar mot föroreningar det är inte så lyckat med ett chassie helt av eloxerad aluminium efersom man får problem med jordningar, lådans delar måste förbindas med elektriskt ledande förband vilket försvårar byggandet ordentligt mitt förslag går ut på att bygga lådan av Alodinebehandlad aluminium som ett subchassie sedan får man fixa frontplatta och bakplatta som yttre dekor likaså måste man göra med över under och sidostycken, bäst vore om man tar en aluprofil fyrkantrör i rektangelform gärna eloxerad och trär över allt som en kondom.
Vilken dröm att få en helt tät låda för elektroniken.
Jag förstår att många tillverkare siktar mot en låda av solid aluminium fräst ur ett stycke det finns några faktiskt som redan har dylika tingestar i sitt sortiment.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/15 :  19:13:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Exakt, som nämns ovan, det ska vara etsande "Wash primer" som grundfärg. Vanlig färg bara släpper på ren aluminium. Produkten består av två komponenter varav den ena har fosforsyra i sig. Hela mixturen är lättflytande som utspädd fil, snudd på som vanligt vatten. Bäst är det om den sprutas på men jag har penselmålat och det funkade hyggligt.

"Wash primer" köptes i en vanlig färgaffär men det vara många år sedan så den kanske är förbjuden på grund av giftighet. Burken var en 1 liters plåtburk plus en glasflaska.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/15 19:17:42
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:11:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag kanske går på för mycket, jag är en så kallad lådfreak kan inte släppa tanken på en perfekt låda med allsköns högteknologiska finesser.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:28:36  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Tack. Bra information.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:23:50  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Den etsande primer jag använt till bilen heter U-POL ACID#8, den är färdigblandad i burken. Jag köpte den i en färgaffär som säljer billack bland annat, kosta väl 100-150 kr för en liter tror jag. Jag tror den finns i vanlig sprayflaska också.

//Magnus
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:46:36  Show Profile Send Flint a Private Message
944_Driver
Fint. Kalas. Jag noterar. Tack.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:03:02  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag använde International Etch Primer när jag målade lite saker på en båt för några år sedan. Målade på bly den gången men primern ska fungera på aluminium också. International har den logiska(?) webbadressen http://www.yachtpaint.com/sweden/ och sedan klickar man sedan på produktguide/grundfärg hittar man Etch Primer.

Fast bilsaker är nog billigare, båtprylar brukar var förskräckligt dyra.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000