HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köp inte dyra kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:51:19  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Ville bara bidra med ett inlägg i kabeldebatten. Titta på den här sidan:http://www.discshop.se/LIVE/shop/guiden_artikel.php?DISCSHOPID=a3153189f0c1693c3789442b7cecf669&lang=&id=44&

Vad säger ni om den artikeln, har han rätt eller fel?

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:57:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag tror inte detta inlägg behövs. Finns tonvis redan i arkiv i olika forum sen 20 år tillbaka.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/06/14 :  21:10:44  Show Profile
Var nog bland det fånigaste jag läst. Det säger sig självt,prova kablar i ett hembiosystem...Muhaha!!
MVH Magnus

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/06/14 23:00:08
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/14 :  21:15:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Näe...

"• Induktans, kapacitans, skin-effekt, proximity-effekt, karaktäristisk impedans och resistans har betydelse."

Kapacitans, inte med dom kabellängder man normalt har vid 2 kanals lyssning såvida inte förstärkaren är riktigt dålig.
Skin-effekt, inte alls vid dom frekvenser vi håller på med. Inte ens i digitalkablar spelar den det minsta roll.
Induktans och resistans ja. Dom andra känner jag inte till så mycket så jag kan inte uttala mig om dom.

Han verkade inte så nöjd efter att ha betalt nära 2000 exkl jobb. Tråkigt, dom pengarna hade han ju kunna haft roligare för. 2000 = 125 flaskor starköl.

Edited by - Mr.Älg on 2003/06/14 21:15:58
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:03:58  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag resonerar ungefär på detta sätt.. Kul för honom att han inte hörde någon skillnad, han behöver inte köpa kabel mera. Mer surt för mig efter som jag hör skillnad och köper kablar för x kr till min anälggning.

Börjar inte detta blir ganska tjatigt?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:07:15  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Kevin Mitnick!

Denna mycket "vetenskapliga rapport", berörde ialla fall inte mig!
Hembio! Vad mer behöver sägas!
Förstår inte varför du lägger in denna länk här!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:47:28  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Artikeln är ett väldigt bra exempel på att man kan få vilken j-a skit som helst publiserat på Internet utan att det behöver ligga någon som helst sanning i det. Förstår inte vad den har i ett 2-kanalsforum att göra.

Det är skillnad på kablar och kablar. Punkt. Så enkelt är det. Alla kablar ger sin egna "färgning" på ljudet. Har exprimenterat mycket med kablar (både dyra och billiga). Bytte tex signalkablen till en som var dubbel så dyr som min gamla. Naturligtvis var det skillnad. Ljudet blev luftigare och mellanregistret blev tydligare och en aning mer detaljerat och basen blev djupare. Det var dock basen och luftigheten som de stora skillnaderna infann sig.

Bytte även upp mig till en högtalarkabel som kostar 350:-/m från en som kostade 150:-/m. Visst var det skillnad. Mellanregistret blev mer detaljerat och basen blev bra mycket djupare. Diskanten blev även lite behagligare i mitt tycke. (Silver färgar diskanten något, dock till det bättre i mitt tycke).

Man kan säga att det är större skillnad på högtalarkablar än signalkablar, enligt mina amatörmässiga erfarenheter dock. Har man en dvd som cd-spelare så får man ha en väldigt bra dvd-spelare om ett signalkabel bytte skall ge något. Vilket verkar vara det hela artikel handlar om.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2003/06/14 22:48:30
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:00:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vem släckte ljuset?

jag är helt säker på att jag vill testa min kikare just nu, spelar väl ingen roll hur ljust det är?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000