HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd till komplett hifi anläggning, tack.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  04:11:12  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Hej allesammans. Tänkte börja mitt första inlägg här med att fråga er om råd. Ska till att köpa en anläggning i budget klassen, och är lite osäker på vissa detaljer.

Har tänkt mig ett par Dynaudio 42'or. Helst väggmontage, om man inte förlorar ljud på det sättet, vill säga? Sen så till förstärkare en HK 670, ifall den kan driva? Godkänt till en start åtminstone..

Som Cd har jag två alternativ. Antingen en HK HD-750(en billig jäkel). Eller en NAD för ca. 3.000:-, på Hifiklubben. Vill hellre ha NADE'N, men då blir det kanske en "missmatch"? Sen så ska jag ju ha kablar till detta också, i den billigare ligan. Skulle vara gott om någon kan ge mig ett "komplett kabelpaket", till råd. Är nämligen helt ute och cyklar, när det gäller kablar framförallt.

Till radiodel har jag tänkt mig en billig Denon, som dom säljer på Apparat.se. För 1.695:-. Låter detta som ett ok nybörjarpaket? Annars så anmärker ni med med förmån.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/14 :  05:18:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nog låter NAD som ett bättre köp, den är förmodligen en mycket bättre spelare. Qed signalkablar kan kanske vara något, de är inte allt för tokiga, i annat fall är Supra inte så dumt htk Ply 3,4 S och Eff i kontaktkablar.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/14 :  06:55:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hej misterx28!

Vad är din totala budget? Det finns myriader av kombinationer att pilla ihop för en given peng, men du verkar ha en bra start tycker jag - H/K 670 har vad jag vet inga större problem med att driva 42:orna (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13735).

Angående CD-spelare så har jag visserligen ingen personlig erfarenhet av H/K 750, men jag har då inte sett någon här på forumet som imponerats av den - tvärtom så har flera höjt ett varningens finger för denna spelare. Mer info:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=11726

Om du ändå är inne på Hifiklubbens sortiment kan det istället vara en idé att även kolla upp Cambridge Audio D500SE. Jag tror dock inte att NAD + H/K blir en mismatch av något slag...

Ämnet kablar tror jag aldrig folk kommer kunna enas om en åsikt ikring Min åsikt är dock: Kablar är finlir. Det pratas om hur mycket kablar kan göra för ett system, och det stämmer - men då är vi uppe på nivåer en bit över "budgetnivån". Skillnader är ytterst subtila jämfört med hur t.ex. olika signalkällor skiljer sig från varandra. En ungefärlig tumregel brukar vara att runt 10% av anläggningens totala kostnad ska gå till kablar.
Jag tycker att du med gott samvete kan passa på att skaffa de billigaste Tara Labs-kablarna och kanske få en trevlig liten deal om du ändå handlar på Hifiklubben.

Slutligen bör du nog tänka dig för innan du handlar från apparat.se. Det är lite gambling över det hela - det kan funka och då är det ju trevligt, eller så får du sitta och vänta i en och en halv månad extra utan att något händer. Är det värt 300 spänn extra jämfört med Hifiklubbens pris? Det får du avgöra... http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13970

Lycka till!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/14 :  07:07:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
En sak till förresten...

Har tänkt mig ett par Dynaudio 42'or. Helst väggmontage, om man inte förlorar ljud på det sättet, vill säga?

Jo, du förlorar ljud på det sättet. De ska helst stå på stativ en bit ut från väggen för att låta "som de ska". Rekommenderad läsning i ämnet (och i allmänhet) är Micke Y:s hifi-kokbok

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:12:15  Show Profile Send n0p a Private Message
Som sagt var, vad har du för bugdet?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:16:57  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Som CD-spelare vill jag rekomendera en begagnad Sony CDP-XB920, billigt och mycket bra!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:27:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag tycker det verkar som en bra kombination med Dynadio 42 och HK670. I den lägre prisklassen så gör ju Sony bra CD-spelare. Men jag skulle inte köpa TaraLabs kablar. I den prisklassen så skulle jag ha valt Supra Ply 3,4/S till högtalarna samt deras näst billigaste signalkabel DAC-X.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:38:45  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hoppa som sagt över H/K:s cd 750, har ingen personlig erfarenhet av den, men den har fått så mycket ris från en massa håll att åtminstone jag inte skulle våga mig på ett köp. Kolla då på Cambrige D500SE eller D300på klubben, de tror jag är prisvärda!
Supra Ply 3,4 är en bra högtalarkabel.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:05:17  Show Profile Send binmarv a Private Message
Håller med övriga skribenter...Låt bli väggmontaget och kör på en Cambridge CD om prisklassen nu ligger runt 3.000 spänn. Jag hade rekomenderat dig att kolla lite på demade kablar, där kan du göra stora förtjänster. Om inte hifi-klubben har så skicka ett mail till Ågrens hifi i Gbg. De har en massa trevligt på hemsidan as well: agrenshifi.com

Bor du närmare Sthlm så kan jag rekomendera Ljudmakarn.

Lycka till !

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:53:19  Show Profile Send millenniumking a Private Message
H/K670 + Dynaudio är nog en bra kombination, och i likhet med flera andra rekommenderar jag dig att kolla in Cambridge D500SE cd spelare på HIFI-Klubben. Mycket bra värde för pengarna! (Har en sådan själv tillsammans med en H/K670 faktiskt, jag är nöjd).
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/06/14 :  14:40:50  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Jag har en H/k 670 och Quad 12L. Jag har dock ingen ram av referenser så jag kan inte göra en rättvis bedömning.

Du kanske skulle lyssna till Quad 12L om du har möjlighet till det?
Många som tycker att Quad 12L låter bättre.(dessutom är finishen och priset MYCKET bättre)

Web
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:19:08  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ayn. Om Hifiklubben hade haft Hk'n så visst, men har dom verkligen nåt likvärdigt? Skräp det där ,med att det inte rekommenderas med ett väggmontage.. Men det får nog tyvärr bli så ändå,eftersom jag i princip inte har nån annan möjlighet. Jag kan ta att det är sämre, men är det mycket sämre ,och vad blir sämre?http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC350 - är denna jämförbar med Hk'n måntro?

Vissa av er verkar föreslå Cambridge i min moderata prisklass, men jag har nog ändå ett bättre öga till Nad. Dessutom verkar ju denna modell vara topptestad. Men jag har säkert fel..

Kom på en sak till också. Bör man placera högtalarna i rad, eller kan man tänka sig att placera dom på annat sätt?

Och sen så angående Quaden så är den säkert bättre ändå, men det är inte väsentligt för mig som lekman. Jag är fullt nöjd med Dynaudio'n, ifall den kan ge ifrån sig ett godkänt ljud för prisklassen.

Och sen det här med budget har jag inte funderat nåt på egentligen. Jag köper det jag vill ha, och nu tycker jag att denna prisklass verkar vara bra till att börja med.







Edited by - misterx28 on 2003/06/14 16:25:41
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:44:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
misterx28, om du köper begagnat får du ca dubbelt så mycket för pengarna. Visst kan det bli svårt att på kort tid hitta de komponenter du vill ha, oas kanske du får nya impulser. Det finns en Zappulse + LC preamp för 4500 i Borås i "säljes" avdelningen, bara som ett exempel.
Ang kablar, en veritabel djungel. Kan du tänka dig att lägga ner lite arbete så titta på
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
jag har gjort Högtalarkablar Twisted T, och IC kablar Piano 6&1. Du måste lägga upp xx gånger så mycket för att uppnå samma kvalitet på köpekablar (IMHO of course)
Dimitri
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:49:25  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag tackar och bugar. Men om jag hellre skulle vilja dubbelt så mycket för pengarna, så skulle jag lägga ut mera på nyköp istället. Begagnat är tyvärr inget alternativ för mig..
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:30:20  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Jag ska också köpa stereo i de lägre prisklasserna och har försökt jämföra Cambridge, NAD och HK. NAD C320BEE hade mer kraft och bättre kontroll över mina högtalare än vad Cambridge A500 hade och är i mitt tycke värd mellanskillnaden. På CD-spelarna var det mindre skillnad, C521i lät marginellt bättre än D500SE, men jag ser det också som att den kändes mer välbyggd och ser renare ut tillsammans med en NAD-stärkare.
HK-670 är 1800 dyrare än NADen och är nog ett minst lika bra köp, om man har råd. Jag kan inte se varför man inte skulle bli nöjd med en sådan i den prisklassen. (Den går att köpa billigare på apparat.se men dom vill jag inte krångla med.) Lite missvisande är att den provades i ett bättre rum än vad Hifi-klubben hade och spelades med en Pioneer DVD i 12000kr-klassen. Det jag tänkte säga är att tom deras säljare sa att HD-750 inte var en bra spelare och att jag i så fall borde prova med deras DVD-21. Men då går jag ifrån huvudmålet: att få en hyfsad MUSIKanläggning. Dessutom blir det på gränsen till vad jag har råd med, så för mig är det NAD som gäller.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:39:44  Show Profile Send binmarv a Private Message
Det verkar som om du redan har bestämt dig och då är det bättre för din egen ro:s skull att inte fråga. Vi som kommer med tips och idéer gör det för att du ska få en så bra ljudupplevelse som möjligt för vettigast peng. Häng upp högtalarna på väggen och kör på med Nad:en om det känns bäst och om du nu redan bestämt dig. Det kommer säkert att låta helt okej. Köp bara en djupare hylla bara så att de kommer ut något.

Har själv haft en NAD 514 som låg i din prisklass. Var mycket nöjd med denna, men konkurrensen är benhård runt 3.000 spänn. Idag har jag Arcam som gör ruggigt bra, prisvärda och rosade cd-spelare.

Var det förresten tvunget att finna vad du ville på Hifi-klubben ? Det finns ju massor i prisklassen. Både H/K, Arcam och Cambridge finns som tidigare nämnt på Ågrens Hifi i Gbg.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:53:10  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag har inte bestämt mig för någonting, för då skulle jag redan ha köpt det. Om du tycker att jag verkar vara "oresonlig" i mina åsikter, har du säkerligen rätt. Men är det inte "ok" att ha egna åsikter vad gäller komponenter? Det är ju ändå flera detaljer jag eftersöker vad gäller anläggningen.

Bla. kan jag "möjligen" ändå omvärdera och ta stativ, eftersom jag har tänkt lite på att ha högtalarna i en annan riktning, men vi får se.. Hur långt ifrån varann kan man tänka sig att placera högtalarna i ett 17 -18kvm stort rum? Ska man ha högtalarna i linje, eller kan man ha dom på annat sätt? Kan man lägga hötalarna ner? Kan man tänka sig att sätta up dom högt, och att vinkla ner dom till öronhöjd? Detta på ca. 2meters evstånd. Och en sista fråga för nu. Hur långt ifrån högtalarna kan man tänka sig att sitta?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:59:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vilken modell av NAD tänker du på?
I annat fall finns det ju en möjlighet att köpa något begagnat.

Bravo
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:06:18  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Nad C521i. Begagnat är som jag nämnt i ovanstående inget alternativ. Kanske därav dina "lustiga" gubbar? Din skojare.."skämt"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:09:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

misterx28:

Behagar du driva med forumets deltagare?

Ska man ha högtalarna i linje, eller kan man ha dom på annat sätt? Kan man lägga hötalarna ner? Kan man tänka sig att sätta up dom högt, och att vinkla ner dom till öronhöjd? Detta på ca. 2meters evstånd. Och en sista fråga för nu. Hur långt ifrån högtalarna kan man tänka sig att sitta?

Jag tycker det hela verkar märkligt, vad bor du i? En tågvagn?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:11:35  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Vad "exakt" finner du märkligt? Om det nu finns nåt, som är märkligare än något annat..
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:18:38  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Hur långt ifrån varann kan man tänka sig att placera högtalarna i ett 17 -18kvm stort rum? Om vi tar och nöjer oss med den här frågan då, ifall dom andra frågorna förefaller vara konstiga.

Jag läste precis igenom Mickes kokbok", och där stod det att bakom högtalarna ska samma typ av föremål finnas. Skickar här med en ritning..

Ska dock nämnas att helst inte vill ha högtalare efter höger långsida. Jag får ju plats med en högtalre i vänster nedkant på ritningen. Men vart ska jag då sätta den andra. Har dock tänkt lite smått att sätta upp högtalarna över skåp och dörrar på vänster långsida, och att vinkla ner dom. Men det gick ju tydligen inte för sig, enligt eran administrator Kan det också tänkas att man kan sätta up stativ högtalare. I hörnen, men en liten bit ifrån, precis i kanten vid sovutrymmet? Får ej in ritningen, tyvärr. Vet någon hur man gör?

Edited by - misterx28 on 2003/06/15 00:01:50
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:01:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, "misterx28" jag skojar inte med en glad sol, däremot förstår jag inte din aversion mot begagnat. Själv kör jag med bättre begagnat och demoprylar i stort sett i alla led inklusive kablar.

Vad jag tänkte på, eftersom jag har en H/K 670 i sovrummet tillsammans med en Sony SCD-XB940 SACD, som kostade ny 10000:-, såldes snart för 3900:-, och borde gå att få beg. för en del under detta pris.

Den slår 2 flugor i en smäll som en bra CD-spelare plus SACD. Om den slår NAD vet jag inte, men jag skulle tro det i alla fall.
Då jag har kombinationen själv vet jag att det går bra.
Gällande högtalarplaceringen så beror det på rummets form och möbler mm. du måste nog vara lite mer specifik.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:11:57  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Jag försöker att beskriva rummet sålänge istället. Rummet är 3,5m ggr 5,75m. På vänster långsida är det garderober, toalett, dörr in till kök mm. Har ett utrymme för en högtalare längst ner i rummet. Har också utrymme över skåp och dörrar. På höger långsida vet jag att det finns plats, men ingen vilja att sätta upp något dylikt. Längst ner i rummet är det balkongfönster. Upp emot entrén är rummet avdelat med en vägg i mitten. Hallen och väggen är ca. 1,5 m. På andra sidan är det ett sovutrymme, med en öppen yta på ca. 2,0m. Om man skulle kunna sätta in stativhögtalare där månne? Dom blir ju då att stå ca. 1,5 m meter isär. Båda får då en vägg vid sidan om sig. Den ena en långlöpande vägg längs hela rummet, medans den andra får ca. 1 decimeter vägg framåt, och resten öppet rum.

Jaha, det är såppas tekniskt avancerat att ladda upp bilder. Nej, det orkar jag tyvärr inte. Fattar väl kanske inte heller för den delen..

Men visst.. Om man bara kan placera högtalarna efter höger långvägg, så får man väl ta och göra det. Men det är inget jag önskar.

Jag var först inne på att sätta upp högtalarna på framsidan av några garderobs dörrar, men då fick jag på skam av en vän. Det skulle bli vibrationer, påstod han.

Edited by - misterx28 on 2003/06/15 00:46:35
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  01:03:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har du en vägg som avdelat rummet??

Om du inte vill sätta dem på långsidan så får det väl bli i den ände där du har plats. Breddens största betydelse här borde ju vara hur långt i från högtalarna du ska sitta. Om du skall ha 1,5 m. mellan högtalarna så kan du gissningsvis inte sitta mer än 3 m. bort. I övrigt brukar tillverkaren ange lämpliga avstånd till väggar och dylikt.

Bravo
Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/06/15 :  01:28:47  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Nej, inte hela rummet. Bara ett sovutrymme i ena änden..
Det jäkliga är ju ifall man skulle väggmontera dom, på höger långvägg. Då skulle man bli att sitta ca. 1,5 meter ifrån högtalarna, och det kan ju inte göra nån glad. Håller du med mig?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000