HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Speakerworkshop??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:24:34  Show Profile Send dax a Private Message
Jag sitter och försöker simulera lite i Speakerworkshop, men det går inte riktigt som jag önskar!

Frågor:

Jag vill lägga in elementen Scan-speak 15w8530k00 och 2905-9900.
1. Vad ska jag göra med L1 och R1?
2. Vad göra med Q-värdena för diskanten (dessa finns ej angivna på Scan-speaks hemsida)

Jag vill simulera ett filter.
3. Filtret är klart , men jag får felmeddelenadet att baselemntet inte har någon frekvensrespons!

Det kommer mera, men filter-jävelskapet irriterar mest just nu!

Do not stagedive at home alone!

Edited by - dax on 2003/06/13 16:31:44

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:49:15  Show Profile Send enigma a Private Message
Jag får bara inflika (nu gäller detta dock WinISD) Men jag har letat som en liten blå efter tillräckliga värden på 9700men ingen glädje på d-s-t.com )

Någon där ute som sitter inne med godtycklig information samt även har ett par till salu (i nyskick)?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:13:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det finns en tutorial för speakerworkshop där det framgår hur man kan använda det.
Man måste ha frekvens och impedansrespons för att kunna få ut ngt ur programmet vill jag nog tro.
Q-värden och andra t-s parametrar har ingen betydelse för filterdelen av programmet, utan har bara betydelse vid beräkning av själva lådan
För diskantens del är denna information oväsentlig då den redan har sin lilla avstämda låda, inget man behöver tänka på mao.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:31:22  Show Profile Send celef a Private Message
q-värden kanske används för att skapa elementens impedanskurvor om man inte har mätfiler att importera?

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:55:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Man måste ha mätfiler att stoppa in i programmet textfiler med impedans fas och frekvens kombinerade med spl. Ange en driver och importera mätfilerna. Göra ett filter. Och sen se vad som kommer ut. För mig funkar det inte. Jag får felaktiga resultat från programmet.

Att räkna ut lådor är det lite klumpigt till.
Ja i själva verket räknar det inte ut lådor utan man får ange lådan själv. Sen ska man mäta resultatet och få mätfiler....

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000