Jag sitter och försöker simulera lite i Speakerworkshop, men det går inte riktigt som jag önskar!
Frågor:
Jag vill lägga in elementen Scan-speak 15w8530k00 och 2905-9900. 1. Vad ska jag göra med L1 och R1? 2. Vad göra med Q-värdena för diskanten (dessa finns ej angivna på Scan-speaks hemsida)
Jag vill simulera ett filter. 3. Filtret är klart , men jag får felmeddelenadet att baselemntet inte har någon frekvensrespons!
Det kommer mera, men filter-jävelskapet irriterar mest just nu!
Det finns en tutorial för speakerworkshop där det framgår hur man kan använda det. Man måste ha frekvens och impedansrespons för att kunna få ut ngt ur programmet vill jag nog tro. Q-värden och andra t-s parametrar har ingen betydelse för filterdelen av programmet, utan har bara betydelse vid beräkning av själva lådan För diskantens del är denna information oväsentlig då den redan har sin lilla avstämda låda, inget man behöver tänka på mao.
Man måste ha mätfiler att stoppa in i programmet textfiler med impedans fas och frekvens kombinerade med spl. Ange en driver och importera mätfilerna. Göra ett filter. Och sen se vad som kommer ut. För mig funkar det inte. Jag får felaktiga resultat från programmet.
Att räkna ut lådor är det lite klumpigt till. Ja i själva verket räknar det inte ut lådor utan man får ange lådan själv. Sen ska man mäta resultatet och få mätfiler....