HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare som inte låter ljust eller vasst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:48:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linn Ninka är definitivt ljusare/vassare än äldre Linnhögtalare t.ex. Keilidh. Jag tycker nog mest att det är positivt, eftersom Keilidh har en tendens att låta lite instängda. Å andra sidan är Keilidh bra på lite sämre inspelningar, det blir sällan direkt plågsamt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:55:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle kunna rekomendera Naims lilla golvare Intro2, en väldigt trevlig högtalare som är lätt att driva och har ett bra driv i det mesta den gör. Ligger nog i den prisgruppen du tänkt dig (12500:-), eller varför inte en Totem Arro ?? Jättesmidig golvare med ett stort ljud. Hörde den på Hifimässan i sthlm senaste och var mycket imponerad av hur pass mycket väljud som kom ur den lilla högtalaren. Ett mycket bra mellanregister och luftig diskant utan tillstymmelse till vasshet !!

/Martin
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:22:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ninka är lite vassa och saknar en hel del bas. Visst är de otroligt rappa, element med förhållandevs kort slaglängd och på 5.5" är snabba. Det är upp till var och en att bestämma vilka sorts element/ljud man vill ha, inget är bättre eller finare än det andra. Jag vill ha köttigare ljud, det blir kanske litre slöare, men mera naturligt i mina öron.

Vadå fel tidigare i kedjan? Tänk om det är rummet det är fel på, men det är klart, den nämns ju aldrig.

Högtalare ska kunna drivas med världens sämsta receiver, skitkablar och 192 Mp3 från datorn, ändå aldrig låta vassa. Att det ska behövas svindyr kringutrustning för att få bort vasshet, är nåt nytt påhitt som alla hifi-nördar har gått på och nu tvingas vi alla andra också att betala priset. Snart kan man inte hitta nånting under 100.000 som låter trevligt med naturlig värme, utan att bli slöare än en död snigel.


Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:28:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Linn har lite av en ovana att låta väldigt vasst. AJ säger mina öron!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  14:09:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag får nog oxå infalla i de lägret som tycker Linn kan låte lite vasst..Hörde de nya Komri högtalarna i London för nån månad sen..Tänkte att det här måste låta riktigt trevligt med en massa elektronik och stora lådor med en massa element osv.. KATASTROF !! vasst,livlöst, osammanhängande mellan elementen, platt ljudbild osv.. inte alls vad man hadde väntat sig !!

Nu var det ett lite lustigt rum och så, men det bode ha låtit klart båttre enl. mina öron..Nästan så man började undra om det var nått trasigt nån stans..

/M
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:00:31  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har haft samma Linn erfarenheter som du!

Har tex varit in på Takt & Ton i Luleå några gånger och lyssnat på Linn uppsättningar i deras demo rum.
Har tänkt att nu ska det bli riktigt fint ljud! Men alltid samma sak.
Platt, livlöst och vasst!
Kan ju inte alltid vara fel på utrustningen... eller?

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:27:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
B&W 802 MATRIX=) de låter skitbra=)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:56:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Millenium: Nä precis..och Linn som alla säger ska vara så himla "stampatakten"..???? Då föredrar jag Naim i alla lägen !! Sen den där Linn anläggningen jag hörde i London låg väll på en prislapp på en så där 40 000 Pund !!! Prisvärd..knappast.. Sen hörde jag en grej i dom butiker i england som jag besökte, att Linn har minskat en hel del där, det som fortfarande går bra är multiroom grejerna, som förövrigt är jätte trevliga lösningar om man vill ha en smidig styrning i flera rum...

/Martin

/M
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:32:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror ju att det hänger mycket på basen. Lite tiltad bas och den naturliga vassheten i cymbaler upplevs inte lika starkt- på gott och ont. Marcus kanske skall satsa på en parametrisk EQ för att vara på den säkra sidan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:51:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
EQ !!! Jag hörde fel hoppas jag..Det finns inget värre inom bra hifi !! Dessa ska inte finnas nånstans förutom när man mixar skivan..sen ska dom bara bort !!!

Om det inte låter bra rakt in så är det nått som ska bort och bytas ut...

/Martin
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:50:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
Fundamentalism inom hifi är precis lika fel som inom allt annat.

En bra EQ är aldrig fel. Givetvis ska den gå koppla förbi, men den lilla signalförvrängningen som den bidrar med uppvägs lätt av att jag kan styra ljudet som jag vill ha det. Det är inget fel med att ändra på ljudet, det ska låta så som man vill ha det själv, inte som det är tänkt av de som har mixat låtarna. Några kan börja gnälla för att då är det inte "äkta" och "hifi", men vilket har störst betydelse, att nåt är äkta, eller att det är bra? Tänk efter lite va...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/14 :  18:56:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag förstår inte att vissa resonerar att detaljerat = vasst och att det blir mindre detaljerat om det inte är vasst.

Jag tycker inte du ska leta efter en högtalare som vissa säger inte är vass. Den kan mycket väl ändå bli vass i ditt system. Lika väl som en vass hos en person låter mycket mildare i toppen hos dig.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:03:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo visst alla har olika ideal..men jag skulle aldrig sätta in nått i signal vägen som gör att man får en försämring av den orginalsignal som finns där från böjan. En eq ger bara en fejkad bild av den signal som kommer in. Det fanns nog en anledning till att dom försvann efter 80-talet !!
Och titta på de produkter som släpps inom hifibranchen idag..men hittar inte mycket eq iställningar där inte..
Skaffa en bättre anläggning om det nu låter illa, istället för att försöka förbättra ett dåligt ljud med att förvränga det ännu mer..Det roliga med att ha en anläggning som avslöjar fel,brister och egenheter i skivor är kunna njuta av en bra inspelning och även kunna njuta av gamla vinylinspelningar från 60-talet, som ska låta lite dåligt..det är charmen av det hela..

Men jag säger inte att du ska slänga ut din eq för det, ingen har fel i sin åsikt utan den är bara annorlunda... Men jag tycker inte en eq hör hemma i en bra anlägning.

/Martin
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:20:53  Show Profile Send matson a Private Message
MartinH:
Det var parametrisk EQ det var frågan om, inte nån "julgran" från 80-talet.
Den kan du använda exempelvis i basområdet för att fixa till stående vågor(som rummet skapar och som alltså inte finns på skivan!).

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:33:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja om vi börjar prata om rumskorrigering är det ju en helt annan sak..men då ska det ju ske i ditigaldomänen. Men den finns det säkert en del audiofiler som oxå ifrågasätter...*L*
Men rumsakustik är en del som det tyvärr inte pratas om idag, rummet har nog mest inverkan på hur ljudet blir när det lämmnar högtalaren.

Men om du ska hitta en EQ idag som du får ett rktigt bra ljud ur så blir det STORA pengar och det tror jag inte den som skrev den här tråden hadde tänkt sig...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:50:15  Show Profile Send matson a Private Message
1500:- kostar en parametrisk EQ från Behringer ungefär.....

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  19:57:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Och den gör underverk ???
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:10:43  Show Profile Send Rapid a Private Message
Behringer ultracurve 8024 kostar 2650:-. Den gör vad man vill att den ska göra, t.ex. underverk :)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:19:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tveksam, men visst om ni tycker det så...har testat en hel del studiogrejer i mina dar och visst dom gör det dom ska men är inte speciellt roliga att lyssna till i hemmamiljö. Och om man ser till vad det finns för andra produkter på markanden som är tänkta för att användas utanför rackmontage så väljer jag nog nått sånt...

Visst det går att ta sig från A till B med en volvo 240 från 83, men det är mycket roligare att åka en BMW 330ci..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/14 :  21:36:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Behringer ultracurve 8024 tror jag kostade närmare 8000 då den först släpptes. Behringer är inte ett status företag, utan de sattsar på höga volymer och låga priser, men kvaliten är det nog inget större fel på.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/14 :  21:53:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja och nu kostar den 2600:- !! så dom måste ha fått upp volymerna rejält...

/M
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:34:31  Show Profile Send dax a Private Message
How about ett par Sonus Faber Concerto! Rätt prisklass och snygga!

Jag lyssnade på ett par för några år sedan och tyckte inte att det var vassa i alla fall. Iofs så jämförde jag då mot ett par Jamo Concerto 11 (eller något sådant, golvhögtalare som rosades 20-25 k-klassen) som var reltivt skarpskuren i jämförelse!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/14 :  23:08:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag "proppsar" ånyo på ett par begagnade Sonus Faber Gran Piano som är välbehagligt balanserade och absolut inte vassa, dessutom är dom snygga.
I annat fall återstår väl bara att ta fram lite högtalartester från olika tidníngar, om man inte vill springa runt i månader i olika buriker, och försöka läsa lite mellan raderna i dessa när det gäller ljudbild. De fåtal man får fram kan ju vara att gå runt och lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:01:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
MartinH: De sänkte nog priset för att bana väg för efterföljaren, som jag tror finns att köpa nu också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000