HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tidskompensering??!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:21:11  Show Profile Send hifiman a Private Message
Hej

tänkte bygga en stativare och "manuell" tidskompensering. med manuell menar jag med att jag själv vill kunna flytta diskanten jäntemot basen i respektive rum. alla rum är ju inte lika stora. tänkte bygga basen i en låda och diskanten i en låda. diskantens låda ska kunna flyttas bakåt och framåt.

varför jag vill göra detta är på grgund av att om man fräser in både basen och diskanten i en "rak" baffel, så slår det väl på 40-50 mm om jag fått rätt för mig.

någon som kan hjälpa mig med lite förslag på detta???


OBS. det ska vara en stativare.


Micke

själv är bäste dräng!!

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:36:12  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Att kunna löptidskorrigera element jämtemot varandra kan ju vara bra... Dock så finns det ju även lite nackdelar med detta. Jag antar här att du tänker på utformning som exempelvis Golden Age högtalaren Morning (fast den är golvstående)?

Vad du bör tänka på är att då du bygger separata lådor för diskant och bas/mellanregister så kommer du att få en mer eller mindre betydande reflektionsyta (beroende på utformning) mellan lådornas bafflar. Alltså om nu diskanten flyttas så att den står några millimeter (40 eller så) bakom basen, för att få en huvudloob som pekar rakt eller snett uppåt eller hur man nu vill ha den, så kommer du ju att få en kant (överdelen på baslådan) som diskantens baffel ligger an mot. Denna kant kommer att ge störningar i diskanten spridningsmönster som kan vara besvärliga, varför man måste beakta utformningen på den. Hur detta löses på bästa sätt vet jag inte, men vad jag konkret kan komma att tänka på är exempelvis att grada eller runda av baslådans övre kant kraftig
så att du iaf där inte får någon vass kant samt att man lägger någon typ av dämpning på baslådans ovansida.

Sen blir det ju heller inte lika enkelt med filterutformningen som om den elementen skulle ha haft en fix punkt i Z-led...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/13 :  15:11:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Jag tror nog inte att den tidskompensering du talar om är avhängig av rummet. Du ska mao. inte försöka tweaka diskantlådans placering efter rummet.

Här på forum löser de flesta tidskompet i delningsfiltret, men själv är jag kanske mer inne på din linje alternativt aktivt delay.

Annars tycker jag det låter som ett kul projekt med många möjligheter. Jag läste för några år sedan om ett 3 - vägssystem med separata lådor i tidningen High Fidelity. Diskantlådan var gjord av en sorts betongplatta om jag minns rätt. Lådorna hade samma bredd och kunde förskjutas mot varandra. T/M - delningen var passiv och B/M var aktiv tror jag. " Den siste høytaler " tror jag projektet hette.

Jag hade nog använt nåt a´la basreflexrör att sätta diskanten i, med diametern lite större än diskantens frontplatta och så i med sand så det blir tungt. Nån sorts " ben " måste man kanske ha så det inte rullar.

Valet mellan full bredd på alla lådor och minimalisering av diskantlådans bredd beror på vad man har för teorier om baffelreflexioner/spridning. Båda koncepten används med framgång av kända tillverkare.

Viktigast av allt är väl som vanligt delningsfilter/element - kombinationen. Vad hade du tänkt dig där?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:18:16  Show Profile Send hifiman a Private Message
AndersP:
antingen diskanten basen Vifa P17WJ-00-08 eller PL18. diskanten ska vara en SS 9700. saken är att jag vill få båda elementen att jobba bra ihop, varför jag har valt 1:a eller 2:a ordningen för basen med konjugatlänk och 3:dje ordningen för diskanten. delning har jag inte bestämt ännu, men att den blir mellan 2300-2600 vet jag.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:24:09  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hifiman: Varför har du startat 2 trådar för samma projekt?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:36:44  Show Profile Send hifiman a Private Message
det är ju inte riktigt samma projekt faktiskt........ tidskompensering är till en annan högtalare med samma diskant som en bekant till mig ska göra

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:54:27  Show Profile Send celef a Private Message





sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:44:14  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
"Hur detta löses på bästa sätt vet jag inte, men vad jag konkret kan komma att tänka på är exempelvis att grada eller runda av baslådans övre kant kraftig"

I detta fall är "skarp kant" på 90 grader nog så bra. Man bör ju skicka diskantens reflektion åt något håll som gör att den inte blandas med direktljudet. Om man lägger en spegel på hyllan skall man inte kunna se diskantelementet i spegeln (från lyssningspositionen räknat), reflektionen skall då inte heller höras, men då hörs väl själva kanten istället.. hmmmm...
Bygg planalådor och luta dom bakåt eller joxa med filtret.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/13 20:45:07
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/13 :  21:11:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Har du inte funderat på att tilta hela högtalaren medelst en plint med variabla spikes eller fötter. Själv funderar jag på att bygga ett tripod stativ med justerbar främre fot.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:45:00  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag funderar faktiskt på att luta hela baffeln 7-10 grader bakåt (diskanten är längst ifrån lyssnaren). höägtalaren blir cirka 430 mm hög så detta borde bli bra, eller vad tror ni??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000