HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Förenad front mot CD-omslag.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:31:27  Show Profile Send Roq a Private Message
Aargh. Vem har konstruerat CD-konvoluten? Hur försiktig man än är i hanteringen så pajar alltid "mittenpluggen" som fäster skivan vid konvolutet. Jag tycker dessutom att hållbarheten har försämrats jämfört med tidigare. Nu är det snarare regel än undantag att dessa går sönder. Enligt lagen om alltings jävlighet så går ju dessutom
(i 9 fall av 10) nåt av "gångjärnen" sönder om man tappar fodralet i marken.
Förslag på bättre konstruktioner som håller bättre och som fortfarande är snälla mot skivorna? Detta skulle man kunna ta och påtala för industrin.

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:44:52  Show Profile Send K-man a Private Message
Visst stämmer det som du säger även om jag inte tycker mina går sönder så ofta....men är vi beredda på ett ökat pris för att få bättre hållbarhet på cd-omslagen? ...nja..inte jag.... kan man däremot fixa bättre kvalitet till samma peng så!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/06/13 12:45:35
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/13 :  13:11:10  Show Profile Send John a Private Message
Beställde skivor från Ginza i ett svagt ögonblick (en mycket lat dag...) och givetvis var två trasiga, just genom att fästanordningen till skivan spruckit. Skrev till Ginza som skickade två nya . Kruxet var bara att dom bara skickade konvolutet (eller vad det heter) inte insatsen (som var trasig)! Blä. Nån måste ju ha konstruerat nåt bättre, tycker man...
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/13 :  13:20:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Som LP-konvoluten i miniformat! Jag har några sådana, bla ett par AC/DC CDs.

Edited by - n/a on 2003/06/13 13:20:48
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/06/13 :  13:34:46  Show Profile Send widen76 a Private Message
chrille: De fodralen hag tror du syftar på har benämningen "Digipack", med bottenplattan där skivan ligger är gjord i vanlig plast, men med konvolut i papp. Jag gillar Digipack, dock så är hållbarheten på lång sikt sämre, pappkonvolutet tar lättare stryk vid handhavandet. Om ett plastfodral spricker kan man lätt byta det, men det går inte med en Digipack, där krävs mer omtänksamhet om våra kära skivor.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/13 :  13:50:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Nej, inte digipack! Exakt som Lp-fodralen med innerficka och allt, men i miniformat.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:07:39  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ah, OK. Den varianten av konvolut har jag ännu inte stött på. Live and learn

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:09:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Brukar säljas som "mini vinyl replica".
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:23:47  Show Profile Send Roq a Private Message
chrille: Intressant. Jag tänkte att just LP-varianten vore smart och så fanns den redan...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:20:02  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Enda nackdelen med vinyl replica om jag nu tänker på rätt varianter är att det är omöjligt att läsa på sidan vad det är för skiva och på vissa så har dom ju inte ens en kant så man kan söka sig till rätt skiva.

Fast de där vinyl replica kasnke är nog tjocka för att kunna trycka på jag kanske tänker på fel variant?

Annars gillar jag idén med pärmar där man sparar skivan och inlägget och kan bläddra bland skivorna.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:36:44  Show Profile Send Apex a Private Message
De här som ni kallar "Vinyl replica"; alla bob hunds omslag är av just den typen. Om ni aldrig sett sådana men vill se; fråga efter en skiva med bob hund. Eller kom hem till mig, jag har alla.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:38:02  Show Profile Send divander a Private Message
Jag kör en hel del med plastfickor. De är vikbara och rymmer både framsidan och baksidan av konvolutet (alla gör inte inte det). Den har en liten pappersbit (typ servett) i fickan som skyddar skivan och gör det lätt att ta ur och sätta i den. Fördelarna med detta system är att fodralen inte blir repiga eller spricker, tar mindre plats och eftersom man har dom i "backar" så blir det trevligare att bläddra efter skivorna (då man ser hela omslaget och inte behöver knäcka nacken för att läsa på ryggen). Nackdelen är att de kostar några kronor styck och att alla skivor (ex. digipack) inte går in i fickorna. Extrakostnaden för fickorna kompenseras med att de tar mindre plats. Och även hyllor kostar pengar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:52:36  Show Profile Send minoman a Private Message
....jag gör som Divander. Dock använder jag en annan plastficka. Den är enkel som ett traditionellt LP fodral. Stoppar CD skivan ligger i ett tunt kuvert av rispapper. jag köper plastficka och rispapperkuvert i 100-pack. Det ger en merkostnad på ca. 2kr per CD. Dyrt. Japp...Samma fördelar som Divander redan redovisat.


Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:18:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Man spar ju helt klart plats på det sättet.
Då måste ni väl ha skivorna i någon slags ordning för annars blir det jobbigt att leta... Jag har ingen ordning på mina förutom att de mest spelade får ett eget hyllplan
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:15:54  Show Profile Send divander a Private Message
Roq: Det är inte svårare att leta bland skivorna med "mjuka" fodral.

Minoman: Får du in baksidan i dina fodral? Mina är dyrare de kostar ungefär 5:-/st. Inte så mycket per skiva, men om man har många skivor svider det. Jag har sett en del billigare fodral, men utan möjlighet till att få in baksidan på något snyggt sätt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:51:17  Show Profile Send minoman a Private Message
Avslöjad. Där har vi haken. Hela baksidan får inte plats! Jag klipper (med skärmaskin) ner mina så att baksidan blir lika stor som framsidan.

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:03:24  Show Profile Send divander a Private Message
Aj aj aj! Ej godtjänt. Sågar du även av över och undrkant på böckerna så de går in i bokhyllan?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/20 :  09:28:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag använder ett antal Case Logic CD-förvaring där varje pärm kan förvara upp till 264 CD-skivor.




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000