HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Nautilus 803
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:56:31  Show Profile Send musiclover a Private Message
Vilken förstärkare/för-slutsteg passar bäst ljudmässigt ihop med B&W Nautilus 803 högtalare?
Har provat Nad S100/S200. Vill ha ett neutralt, kraftfullt ljud och åt det varmare hållet.

Edited by - musiclover on 2003/06/13 16:43:15

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:00:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet inte hur 803 låter men Simaudio har fina förstärkare. Du kan ju börja med att kolla på www.simaudio.com

Säljs av Hifi-Art i Sthlm.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:01:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har själv 804:or, driver dem med en Gryphon Callisto 2100 (53000 ny) och de passar yppeligt ihop. Finns en för 2100:a till salu för 28000 på magget, ett klipp!!! http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7561

Med Calliston låter det garanterat inte ljust. Men vill du hade ännu varmare och svulstigare ljud så köp Gromit´s (medlem här på forumet) Plinius 8200.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/13 00:08:50
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/06/13 :  02:40:17  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag har aldrig testat dem med B&W... men, ja... Vincents grejer brukar låta ganska snällt tycker jag. Utan att bli fööör sega, som Audio Analogue.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/13 :  13:47:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Musiclover, tyckte du möjligtvis att det lät lite "inbäddat" med S200?

Jag har två alternativ på "lager" som jag testat grundligt tillsammans med S200:

Sherbourn 5/1500A, ett femkanaligt slutsteg, finns även som tvåkanaligt med exakt samma kretsar per kanal. Det låter mjukare men utan att tappa detaljeringsgrad. Tyckte det lät klart bättre än S200 som grumlar till det värre.

Rotel RB-1090/RB-1080, låter klart mer transparent än båda ovanstående, med "rent och klart" ljud. Ljudmässigt är båda Rotlarna extremt lika varandra.

Men om du är ute efter ett varmare ljud så skulle kanske Sherbourn passa dig bättre. Ett alternativ är annars att köra med en Rotel och en vanlig tonkontroll, så kan du få varmare ljud genom att minska diskantregistret en aning, beroende på inspelningens kvalitet. Ofta beror "hårt" ljud på att inspelningen har det soundet. Kan iofs bero på högtalare och stereon också, men i ditt fall med B&W 803 så tror jag inte det, de låter tämligen neutralt och "rent" i förhållande till de flesta andra högtalare. Kan iofs även bero på att du har hög andel tidiga reflexer från väggar i närheten av högtalarna, det kan orsaka tendenser till "vasst" ljud.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:13:57  Show Profile Send SpLiX a Private Message
B&W själva säger att de testar sina högtalare ihop med Classé. Jag kör själv mina äldre 802 ihop med en Krell, låter sweet...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:16:48  Show Profile Send B Peter a Private Message
Musical Fidelitys apparater är klart varma i karaktären. Om de är "mörka" däremot vet jag inte. Jag skulle nog rekommendera en kraftfull rörförstärkare, helst i monoblockvariant.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:22:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
SpLiX, för bara några år sedan använde B&W Mark Levinson. Kan tolkas hur man nu önskar...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:38:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kul Knoppen att du tycker B&W låter neutralt, jag har ju 804:or (Nautilus) så då kanske man inte är helt fel ute?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:04:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
B&W gör fina högtalare. Om du vill kan vi gärna spinna vidare om hur de mäter också... eller nä förresten, det spelar ju ingen roll hur en högtalare mäter, låter det bra så är det bra. Och B&W som har så gott renommé, de är så bra så att man inte ens behöver diskutera saken. Så bra är de.

Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:11:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nja, att mätvärden korrelerar med upplevelsen har jag aldrig förnekat (märk väl!). Det jag däremot sagt är att mätningar inte säger allt och där är vi nog på sammma nivå antar jag. Nu får du inte bland ihop mig med extremister, jag står nog med en fot i var läger, teknolog som man är....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000