HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som byggt "Death of Zen"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:44:33  Show Profile Send vagabond a Private Message
-Jag har nämligen gjort det och tycker att den låter mycket bra men skulle vilja höra om andras erfarenheter.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:55:13  Show Profile Send Xover a Private Message
Aldrig hört talas om var kan jag se schema.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:45:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kul att du fått ihop den, min ligger fortfarande i delar.
Har du labbat med utgångskondingen, modell/märke shunta med foliekonding m,m?
Vad har du för matningsspänning?
Tomgångsström?

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:43:47  Show Profile Send vagabond a Private Message
-Jag har faktiskt inte labbat med nånting, allt är standard men jag kommer nog att göra det men det blir svårt att göra den bättre.
-Matningen ligger på ca 40V (jag fick koppla bort två transistorer i nätdelen eftersom spänningen blev för hög och sprängde mina kondenstatorer - vilken upplevelse det var, hade jag haft huvudet över burken hade det gått väldigt illa. så ett tips är att alltid hålla grejen en bit ifrån sig då man kopplar in för första gången. Kondingarna var de rätta men de hade tydligen legat för länge på lagret nånstans.)
-Enligt killen bakom förstärkaren(rod elliott) så är den optimala strömmen 1.70A men jag har det runt 2 (det gör knappast nån skillnad men ändå)

Xover:
-schema och hela beskrivningen finns på sound.westhost.com
Men jag byggde min efter en annans kille rekommendationer - www.diyaudio.8m.com (han kallar den "BEBE T")- där finns även layout för kretskort och lite annat. Har du tillgång till en schyst trafo så kostar den i princip ingeting att bygga ihop - komponenterna kan du köpa på clas ohlson :)

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2003/06/13 11:46:08
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:33:04  Show Profile Send Xover a Private Message
VARNING! DENNA LÄNK är inte kul en massa popups.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:59:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
VARNING! DENNA LÄNK är inte kul en massa popups.


Använd Opera så slipper man sådant tjafs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:28:53  Show Profile Send Pabo a Private Message
Kul att någon har lagt på global motkoppling på de där bestarna som kallas Zen med mera. Då kanske den äntligen platsar in i den riktiga hifivärlden

Det som borde göras i kopplingen är att man använder sig av +/-20V och lägger in en DC-korrigering mha en OPAMP. På så vis skulle man kunna ta bort ellyten på utgången. Skulle dock också kräva ett relä på utgången. Anledningen till detta förslag är att det inte finns något sämre för en förstärkares ljudkvalitet än en elektrolyt på utgången. Det höjer distorsionen med flera gånger vid högre frekvenser. Se Douglas Selfs mätningar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:46:06  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Anledningen till detta förslag är att det inte finns något sämre för en förstärkares ljudkvalitet än en elektrolyt på utgången. Det höjer distorsionen med flera gånger vid högre frekvenser. Se Douglas Selfs mätningar."

Dock så fungerar det ganska bra... Rätt förspända så fungerar det riktigt bra...
Hade inte även Naim ellyter på utgångarna i vissa av sina förstärkare?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/15 :  09:48:49  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ingen aning vad Naim hade men det är ändå ganska enkelt att bli av med dem. De flesta DIYare har ju problem med ellyter på ingången där det egentligen är helt acceptabelt att ha dem så att ha dem på utgången där man driver en så lågimpediv last borde ju vara helt förkastligt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/08 :  16:50:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag byggde ett system för ett par år sedan som var triampat med Death of Zen 3x20W per kanal. Jag tyckte det lät mycket bra och sålde av min Cambridge A3i. Sen byggde jag en Transcendent T8 OTL (Rörslutsteg utan utgångstransformator) som fullständigt utklassade Death of Zen på alla parametrar. Jag har dock en Death of Zen på 5W för musik i köket. Är du intresserad kan du titta på http://medlem.spray.se/hifi/. Death of Zen är längst ner på sidan. Bilderna på rörförstärkeriet är Transcendent T8 och Transcendent Grounded Grid preamp. Hemsidan är inte klar, jag tänkte lägga in text när jag får tid.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:02:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Pabo hur ser övertonsspektrat ut om man inte motkopplar och tvärtom, hur ligger tredje och den förhatliga femtetonen som ju enligt en känd guru (som jag egentligen inte bör nämna här)ställer till det ordentligt även om den är pytteliten.
Jag förstår att utgångselektrolyter borde förbjudas enligt lag, en ljudskyddslag kanske.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:09:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men inte är väl det så farligt med utgångskonding? Alla Pass Zen har det ju och de låter ju bra. Nad 3020 och en himlans massa andra har det också och låter bra.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:15:29  Show Profile Send Xover a Private Message
Jo det är jättefarligt för din hörselanalystor den kan bli van vid dåligt ljud, processorn kompenserar för dåligt ljud och skyddar på så sätt din ekonomi men... du blir ovetande om att det finns bra ljud och kan komma på efterkälken i hifi racet vilket kan leda till psykosociala olägenheter om detta uppdagas, så bjud för allt i världen i hem någon på lyssningsmys.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:17:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Fasen. Och jag hade ingen aning. Jag har kortslutit alla kondingar jag hittat i min förstärkare nu. Det låter skit. Måste ha gjort nåt fel...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:41:14  Show Profile Send Xover a Private Message
Kortslutit! näe du skall ta bort dom annars så finns dom ju kvar där:-)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:16:59  Show Profile Send mace a Private Message
AHHHHHHHHHHHHHH !!!!!!

OTL VILL HAAAAA

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/08 :  21:03:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bernt, rörsteg utan transformator ¨låter intressant , var hittar man info om ditt steg?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/09 :  08:57:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Se på http://www.transcendentsound.com. Kopplingschemat finns i Bruce Rozenblitz´s bok
Audio Reality. Jag byggde efter beskrivningen där. Dom här grejorna låter inte som man läser i HiFitidningar att rör skall låta. Reptilsnabb, våldsam attack och dynamik. En OTL ger högre effekt vid högre impedans, så det motverkar väl impedansökningen i talspolen vid transienter kan man tänka.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:01:37  Show Profile Send Xover a Private Message
En känd amerikansk guru vars namn jag lovat att inte nämna här har sagt att alla kondensatorer och transformtorer i signalvägen påvekar signalen ogynnsamt och skall undvikas, jag håller med men är nog lite vacklande i min tro i all fall, jag vill prova med ett linjesteg single ended med utgångstrafo och kanske också ett single ended slusteg med utgångstrafo.
Nackdelen är att det blir dyrare med bra transformatorer istället för att använda servo ett SOTA servo måste väl kunna konstrueras om man väljer bort transformatorerna då har man råd att köpa svindyra komponenter till projektet men hur gör man.
Nelson Pass (guru) har väl inga utgångskondingar i sina SOTA projekt vad jag förstått eller har jag fått detta om bakfoten.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:44:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan teoretisera om detta hur mycket som helst.
Death of Zen är single end klass A med transistorer och konding på utgången - låter utmärkt, T8an är push-pull klass AB med rör och varken konding eller transformator - låter ännu bättre. Jag tror det är konstruktionen som är det väsentliga, det är ju totalt olika konstruktioner! Jag har inget emot konding på utgången men den är alltid ett högpassfilter och det är ju bättre att inte ha den om den inte behövs. Bypassa med folie eller papper över lyten så låter det helt OK. Det är mao inte kondingen på utgången på DoZ som gör skillnaden.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  18:45:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Enligt den där amerikanska ingenjören så är en kondensator i signalvägen a pain i the ass, om den ändå måste vara där så skall den vara av teflon och silver, puh! vad kostar en sådan? många sköna hundringar förmodligen och ändå påverkar den ljudet negativt.
Måste var bättre att lägga hundringarna på ett bra servo.Jag inte haft råd att prova med en sån där dyr konding så för mig blir det nog att lita på JC i alla fall.
Jag har svårt att tro att dielectric absorbtion uppträder på ett kretskort av teflon men det får nog för säkerhets skull bli point to point för mig i mina framtida konstruktioner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/09 :  19:13:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tips till enkelt experiment: Ta en konding på 10000uF, parallellkoppla den med en foliekondensator på 1uF eller så och sätt detta i serie med din favorithögtalare. Berätta för oss sedan om du hör skillnad. Är detta självklart? Nja. Vad jag menar är att man kanske stirrar sig blind på fel saker om man lyssnar på vad olika experter säger i stället för att lyssna och experimentera. Är det så viktigt och avgörande? Kolla själv! Det är väl så att ju bättre grejor man har så hörs sådant mer och mer. Men en superförstärkare med en konding på utgången lär låta bra mycket bättre än en fullt dc-kopplad förstärkare som är dåligt konstruerad rent kretsmässigt, det kan jag lova dig. Bra komponenter är jättefint, men de kan inte råda bot på dåliga kretslösningar.
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:40:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser förresten att det inte finns någon länk till originalartikeln om Death of Zen. Här kommer den:
http://sound.westhost.com/project36.htm
Och ett annat klass A slutsteg, utan konding på utgången:
http://sound.westhost.com/project10.htm
Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:50:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Jäsp! jag tror jag dånar använder dom 2N3055 fortfarande! dom lekte jag med när jag var liten kille och det var många år sedan.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:46:57  Show Profile Send vagabond a Private Message
Javisst, man kör med 2N3055 - jag tyckte ocså att det var lite roligt men de funkar väldigt bra faktiskt

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/09 :  23:51:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
De (3055) satt ju nad 3020 och den var ju inte så suvve som så många tyckte men den var åtminstone billigt på den tiden...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000