HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Framåt för Supra och Jenving Technology
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/11 :  22:44:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Läste igår i Tidningen Time for Business om Tommy och hans företag. Där kan man läsa om hans nyutvecklade nätkabel (eller elkabel som de väljer att kalla det) LoRad. Man påpekar att kabeln inte avger något elektriskt eller magnetsikt fält. Den ska tydligen inte enbart användas på audio området utan även på medicinsk utrustning och andra mätutrustningar där man ”ställer stora krav på precision och störningsfrihet”.

Det står inte någonstans att man även kan använda ”elkabeln” på audioutrustning med bättre ljud som följd, Tommy hade kanske blivit idiotförklarad då. För ingen Svensson tror väl att en nätkabel gör någon skillnad (här vet vi självklart bättre). De nämner dock året –76 då man lanserade den tjocka isblå högtalarkabeln som blev en sensation. Man nämner även att företaget fick ”fyra Hi-Fi ´Oscars´ vid en gala [!] på Hilton i London”. Mot slutet berättar man att det finns förhoppningar om att LoRad ska överträffa succén med den isblå högtalarkabeln.

Trevligt att det går bra för grabben, eller hur?

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:17:17  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag glädjs så fort det går bra för ett svenskt företag.
Att det sådan går bra för ett företag som sysslar med så udda produkter är lite extra kul. Själv kör jag bara med Supra kablar i min anläggning.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:32:02  Show Profile Send divander a Private Message
Jag antar att de gör kablar för andra områden än hifi. Är det någon som i så fall vet hur mycket hifin står för av deras produktion/omsättning.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:44:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Sten: Använder du oxå LoRad?

divander: Ingen anning, men jag vet att en hel del går till professionellt bruk och till PA...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:43:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hmm..Ska Jenving lyckas sälja LoRad för icke-hifi tillämpningar så får de nog byta stil en del.
Öm man ska övertyga någon som sysslar med ex. medicinsk utrustning att köpa en kabel så måste man ha en massa mätdata som faktiskt visar att kabeln är bättre än de modeller som redan finns att köpa.

Att det "låter bättre" imponerar nog knappast på en person som ska använda den i en hjärt-lung maskin

Jag är i ärlighetens namn inte så imponerad av Jenvings fysikkunskaper, derar förklaring av orsaken till direktivitet (finns på deras hemsida) håller inte i min mening (OBS!! Jag säger inte att direktivitet inte finns, jag säger att jag inte tror på Jenvings förklaring så inget flammande tack), de måste ha mer än så på fötterna om LoRad ska bli en succe. De får väl anställa några konsulter .
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/15 :  17:43:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nja, jag tror du fått det lite om bakfoten. Jenving marknadsför ju inte kablen för att det "låter bra" till det medicinska området. Enda tanken där är ju att den inte ska kunna påverkas av de störningar som jag redan nämnt, och det gör den ju bevisligen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:37:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
När det gäller strömkablar så är det enligt min mening så att kablarna är konstruerade för att inte AVGE några störningar, inte så mycket för att stänga ströningar ute !! El ger upphov till magnetiska fält m.m. och dom är skärmade för att de inte ska störa de andra kablarna i anläggningen.

Så har jag tolkat de uppgifter som finns i ämnet..

/M
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:38:56  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det är väl lite både och, men visst du har rätt...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:34:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Merkurius: Men det var ju det jag menade! Min poäng var bara att det är en himmla skillnad på att sälja hifi-kabel och "riktig" kabel, bara för att man är bra på att sälja det förstnämnda så behöver man inte kunna någonting om det andra.

Ska man kunna sälja riktig mätkabel så behöver man kunna visa upp en drös mätdata som verkligen visar att kabeln är bra (ex. antal dB dämpning som funktion av frekvens), något man uppenbarligen inte behöver för att sälja hifi. Jag har kollat runt lite på jenvings hemsida men jag har inte hittat något sådant.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:31:00  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nej merkurius, jag använder inte LoRad. Jag har nämligen inga apparater med lös nätkabel. Och att löda loss nätkabeln för att testa LoRad verkar lite för omständigt för min del.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000