HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SS 9700
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:34:56  Show Profile Send hifiman a Private Message
Hej


hade tänkt använda SS 9700 i en stativare jag tänkt göra. är det ok att dela den vid 2650 hz med 3:e ordningens filter utan någon sugkrets?? allt för att få så lite komponenter som möjligt. tänkte använda basen Vifa P17WJ-00-08. jag vet att ni är många som tycker att SS 9700 är så pass mycket bättre än Vifa basen, att det är onödigt att korsa dessa, men jag har själv fått mycket bra resultat med denna bas.


hur pass mycket bättre är SS 9700 än SS 9500???

själv är bäste dräng!!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:18:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Svårt att säga hur mycket bättre den är, men den håller nivån bättre under 2k iaf. Delningsfrekvensen låter väl ok, men du kan nog ta ned den mer om du blir tvungen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:37:44  Show Profile Send hifiman a Private Message
AndersP:
tack för svaret. så 3:e ordningen runt 2300-2400 skulle gå bra utan problem??

om jag använder Vifa basen PL18, behöver jag verkligen sugkrets då?? Tech-avdelningen på Ljudia sa att jag förmodligen inte hörde någon skillnad med eller utan sugkrets.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:20:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Var så god.

Delningsfrekvensen är inget problem, du kan säkert ta ned den till under 2k om du måste.

Jag hade nog tagit med sugkretsen. Det är väl den som hindrar diskantens resonans att sabba överföringsfunktionen?
Vad jag förstår är det ju ingen olja i talspolegapet på 9700 som dämpar resonansen?
Tror det kan bli svårt att få till utan sugkrets, speciellt om det ska mäta bra.

Det där med att spara ljudförsämrande komponenter har nog blivit lite av en myt tycker jag. Satsa på att få elementen att spela ihop istället för att räkna komponenter.
Förr eller senare ska du ju spela musik på dom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:44:07  Show Profile Send hifiman a Private Message
ska det vara seriesugkrets eller parallell?? alltså, ske det vara den seriekrets som ligger parallellt med basen eller den som ligger parallellt i serie med "+"??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000