HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mycket "room-gain" räknar ni med......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:54:11  Show Profile Send matson a Private Message
....när ni stämmer av/konstruerar basmoduler/fullregister?

Antag att vi har ett rum på ca 4x5 meter.
Om man konstruerar så man har rak frekvensgång ner till 20Hz(frifält) så kommer det ju inte direkt låta toppen.....

Hur tänker ni?


Mvh

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:57:46  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag brukar räkna med ca +10dB vid 20hz och +5-6dB vid 30hz... jag vet inte om detta är rätt... så om man inte får en rak frek kurva ner till 20hz så ska man inte vara ledsen =))

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:11:58  Show Profile Send Isidor a Private Message
Det beror på absorptionen från framför allt rummets begränsningsytor liksom naturligtvis placering av högtalare och lyssnare. I ett ganska litet rum som 4x5 m får man ett tillskott på omkring 6-10 dB/oktav från ca 50 Hz, självklart med ganska stora variationer över 30 Hz p.g.a. rumsmoder.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:39:40  Show Profile Send matson a Private Message
Hej I!

Jo, det är klart att det blir skillnad beroende på vad som står i rummet och sådär.....

Det är frågan om 2 st hörnplacerade basmoduler och lyssningsplatsen blir(tyvärr) i en soffa mot bakväggen(högtalarna på motstående sida då såklart).

Frågan har uppkommit då jag har lite svårt för att bestämma mig om jag skall köra portat eller slutet.....
En sluten 140 liters(qtc=0,71) låda med Adire Tempest är ca 10 dB "ner" vid 20 Hz och gör det kanske lite enklare att justera in basen utan att ha tillgång till mätutrustning(i nuläget). En portad låda(underavstämd) ger ju dock lägre dist vid Fb och (ca)en oktav upp, men kanske blir lite krånglig att justera in.....

Hmmm......kanske smartare att bygga en sluten 220 liters låda(-8,5dB/20Hz) som kan omvandlas till en portad i ett senare skede, när jag har tillgång till mätutrustning.

Stående vågor får jag försöka bekämpa med parametrisk EQ och väldigt milda akustiska åtgärder(om jag inte vill bli "bekämpad av sambon).

Alla tips mottages, som vanligt, tacksamt.

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:11:19  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag tror denna länk kan vara till hjälp då man ska gissa hur rummet uppför sig. http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:48:02  Show Profile Send matson a Private Message
Tack S!
Mycket användbar länk och en dämpning av bak resp. sidoväggar ger ju fantastiska resultat! (fast det visste jag ju egentligen....)

Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:27:19  Show Profile Send brumel a Private Message
Är inte rumsförstärkningen omvänt analog med ett 12dB lp filter eller den akustiska avrullningen av en besselavstämd qtc 0,5 sluten högtalare. Med en sluten subba 0 vid 40hz +12 vid 20hz. Så har jag fattat det iaf.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:52:17  Show Profile Send luminous a Private Message
I en artikel "Optimum Frequency Response Curves in the Bass Range" som är skriven av Ingvar Öhman och översatt (till engelska...) på http://www.sonicdesign.se/optimum.html så kan man hitta lite intressant information om ämnet. Litet utdrag:

"Examples of optimum frequency response curves for closed boxes.

Curve "33" is the one that is closest to optimum curve 7, and is well suited to most rooms.
(fo=33Hz, Q=0.707)

Curve "20" is adapted for a room of 20 square metres. If the room is sealed and tight, the response is ruler flat down to 0 Hz!
(fo=20Hz, Q=0.5)

Curve "14" is analogously adapted for a room of 40 square metres.
(fo=14Hz, Q=0.5)"

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/06/11 17:52:47
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/12 :  08:53:55  Show Profile Send Simba a Private Message
Jeg pleier å sammenligne nærfeltsmåling, med måling i lytteposisjon med en høyttaler jeg allerede har.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000