HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 har hittat lite golvare på blocket...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/10 :  00:22:45  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Jag kan knappt någonting om hifi, och jag undrar om någon av dessa högtalare är något att ha?

DALi-AXS8000 - 2500kr

Jamo E850 - 3500kr

JBL TLX 10 - 2500kr

Jag är tacksam om ni kan hjälpa mig, berätta fördelarna/nackdelarna med högtalarna osv. Tack.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/10 :  09:41:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Dali, Jamo och JBL. Välkända märken allihop. Verkar som de flesta tycker att du skall lyssna på åtminstone någon själv först. Nu blir det bara en massa tyckande rätt ut i luften.

Enklare om du t ex säger att "jag har lyssnat på JBL:en och tyckte den var lite för bastung, annars OK, hur är de andra i jämförelse?"

Något att stå på för oss med andra ord innan tyckandet och rådgivning blir meningsfull.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:14:34  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
hmm jag vet detta, men jag har knappt lyssnat på några högtalare alls, jag bara undrar vilket ni tycker är det bästa köpet?
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:14:21  Show Profile Send walle85 a Private Message
grejen e att alla dessa märken gör bra högtalare(jamo gör iförsig skräp oxå) så det e svårt att säga vilken som e bäst, men om du vill veta vilken som kostade mest får du söka på nån sökmotor,
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:08:39  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Skulle nog ta dalin.

Siba säljer Jamo E850 för 2400:-



Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik

Edited by - pwrdesign on 2003/06/10 17:12:52
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:00:09  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
"AXS-8000 är inte en liten nätt och vacker högtalare. Den är inte heller gjord för klassisk musik eller finstämda detaljer. Den är däremot som klippt och skuren för spelglädje, dynamik och höga volymer"

vet inte, jag gillar bas, men jag gillar även bra ljud och vill gärna höra detaljerna osv...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/11 :  01:10:06  Show Profile Send marens a Private Message
Släng dali-högtalarna i papperskorgen tycker jag. Det finns bra högtalare. ALRJordan entry M t ex. De låter både väldigt rent (särskillt mellanregistret) och har bra och ganska djup bas. De kan spela högt dessutom med låg distorsion.

"Billiga" golvare brukar låta dåligt bara man vrider upp måttligt så det är inte roligt att spela högt även om de inte går sönder utav det.

ALRJordan har alltså bra bas som hörs tydligt men den är inte överdriven eller "bumpad" som bla dalihögtalarna brukar vara. Har haft ett par 808 med dubbla 8" basar förut och var inte så nöjd med dem.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:02:51  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hejhej

Med tanke på kombinationen av 1
quote:
jag har knappt lyssnat på några högtalare alls
och 2
quote:
jag gillar bas, men jag gillar även bra ljud och vill gärna höra detaljerna
så är det svårt att rådge. Alla gillar detaljer, men har du aldrig lyssnat opå högtalare är det svårt att veta vad du menar med detaljer. Är din eventuella referensram jobbradion, föräldrarnas gamla dux från -77, eller en nutida microanläggning kommer du i samtliga fall att få både basdjup och detaljer som är skyhögt över dessa.
Sen ska du ju matcha detta med såväl stärkare som signalkälla, och det kostar ju också pengar.

Slutligen: Marknaden innehåller mängder av beg högtalare för mycket bra priser. Jag gör därför som alla här rekommenderar dig att ta en lyssningssväng på högtalare upp till 6-8kkr för att bestämma dig för vad som passar öra och öga. Glöm inte stativarna.

/bjarne

ps. har inte lyssnat på jbl:en men skulle annars köpt Dali:n som en bra nybörjar/allroundhögtalare. Ev 2500 om det är mint-condition, annars neråt 2kkr. ds

pps. kom på att jag sett lite intressant i din prisklass: http://www2.blocket.se/view/1228738.htm
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7140 tycker jag är bra. Såg en passiv canton plus S på hfimagasinet för 400:-, om du tycker att basen i de senare är klen. ds

Edited by - bjarne on 2003/06/11 09:30:17
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:54:32  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
ok, jag får nog ge mig ut och lyssna, tack för alla råd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000