HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distande driver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:39:53  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Jag har en fråga som jag misstänker flera av er kan hjälpa mig med. Jag har en mellanregisterdriver (AcoustoPro 2030) som distar/skorrar. Jag har skruvat ner drivern i atomer, inspekterat membranet med lupp, men hittar inga sprickor eller revor, så jag misstänker att det är någonting annat som gör att den distar/skorrar. Mina misstankar lutar mot att membrankanten (där koppartråden ligger spolad) rör vid själva godset/magneten. Kan det vara så? Vad kan man i så fall göra åt saken? Det är ett väääääldigt litet spelrum som membrankanten skall ligga i, kan det vara ett fabrikationsfel?

Tack på förhand

Pierre

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:40:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Låter som att det kan röra sig om ett värmerelaterat problem, dvs du kan ha kört drivern varm varpå talspolen bucklat sig knappt synbart och därför "filar" mot gappet, titta noggrant på beläggningen på spolen och se om det är mattat någonstans.

Ta annars bort membranet och blås ur mekaniken med tryckluft ett par gånger och lyssna igen.

lycka till

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:46:10  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hejsan Pinhead!

Kul att du följde mitt tips och hittade hit..hoppas du får hjälp med din fråga..

Mvh Tom
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000